Te veel bloedplaatjes: symptomen, oorzaken en behandeling

Te veel bloedplaatjes: symptomen, oorzaken en behandeling Bloedplaatjes, je kan niet zonder. Maar het kan wel gebeuren dat je er te veel van hebt. Dit is een probleem en brengt risico's voor de gezondheid met zich mee. Daarom is het belangrijk dat het snel behandeld wordt. Normaal ligt het aantal bloedplaatjes tussen de 150 en 450 miljard per liter bloed. Komt het boven de 750 miljard dan is dit ernstig en moet het direct behandeld worden.

De rol van bloedplaatjes

Bloedplaatjes (in wetenschappelijke termen trombocyten is) worden aangemaakt in het beenmerg van het menselijk lichaam, zoals dat ook bij veel dieren gebeurd. Trombopoëtine is een van de vele soorten hormonen, en deze stimuleert de natuurlijke ontwikkeling van deze cellen die we reuscellen noemen. Een andere naam voor deze cellen is megakaryoblasten. Deze cellen ondergaan endomitose. Dit houdt in dat de kern van de cel zichzelf deelt, zonder dat hij groter wordt, wat je wel zou verwachten. De megakaryoblasten transformeren in zogenoemde megakaryocyten. Vanuit dit megakaryocyt worden de bloedplaatjes vervolgens aangemaakt. Uit één enkel megakaryocyt kunnen wel duizenden bloedplaatjes worden gevormden. Bloedplaatjes kun je dus in feite geen hele cellen meer noemen, het zijn slechts fragmentjes van cellen. Een bloedplaatje blijft in de bloedsomloop ongeveer acht tot tien dagen in leven voor hij zichzelf weer afbreekt en het proces opnieuw begint. Deze afbraak heeft plaats in de milt, de lever en ook in de longen.

Als de wand van een bloedvat op welke manier dan ook een beschadiging heeft opgelopen, dan gaan alle bloedplaatjes ook kapot op het moment dat ze die beschadiging passeren. Tijdens dit proces komt wat we noemen trombokinase vrij. Het vrijgekomen trombokinase wekt een lange keten van allerlei reacties op, met het resultaat dat er een klein of groot bloedstolsel ontstaat als een soort afsluitende bloedprop. Zo kan het gebeuren dat wanneer je een wondje hebt doordat je je huid ergens aan hebt opengehaald, deze niet maar door blijft gaan met bloeden, maar vrij eenvoudig te stelpen is. Hierna wordt fibrine aangemaakt uit fibrinogeen. Fibrine is een stof die een uitgebreid netwerk van draden begint aan te maken om de bloedprop zo stevig te maken dat er een korstje ontstaat.

Trombocytose: te veel bloedplaatjes

Het kan gebeuren dat bij het bloedprikken aan het licht komt dat er te veel bloedplaatjes in het bloed zitten. Dit kan een aantal verschillende oorzaken hebben. Een mens heeft in een normale situatie tussen de 150 en 450 miljard bloedplaatjes per liter bloed in het lichaam. Per persoon kan dit echter verschillen. Zit je over de 450 miljard dan hoeft dit niet perse een probleem te zijn. Tellingen boven de 750 zijn echter altijd gevaarlijk. Er zijn een paar belangrijke redenen.

De symptomen

Hoe merk je dat je te veel bloedplaatjes hebt? Er zijn een aantal symptomen te onderscheiden:
  • Hoofdpijn
  • Algehele zwakte
  • Duizeligheid/ duizelingen
  • Bloedcirculatie-stoornissen
  • Koude en tintelende handen en voeten
  • Brandend gevoel in de handen en voeten (wat vermindert bij de inname van aspirine)
  • Blauwige neus
  • Blauwe plekken
  • Bloedend tandvlees
  • Maag-darmbloedingen
  • Opgezette milt en lever
  • Spontane stolselvorming in de aders of slagaders (veneuze trombose/arteriële trombose)

De oorzaken

Als er te veel bloedplaatjes worden aangemaakt kan dit een aantal redenen hebben:
  • Diverse infectieziekten
  • Reumatoïde artritis
  • Asplenie (niet functioneren van de milt)
  • Complicaties na een zware chirurgische ingreep
  • Verschillende vormen van kanker waaronder leukemie
  • Myelofibrose
  • IJzertekort (anemie)
  • Sarcoïdose
  • Overmatig medicijngebruik

De behandeling

Omdat een te veel aan bloedplaatjes ernstige gevolgen kan hebben is het van belang dit snel met medicatie te behandelen als het echt de limiet overschrijdt. Medicijnen om de vorming van bloedplaatjes in het beenmerg af te remmen zullen worden toegediend. Men gaat het vaak te lijf met diverse anti-stollingsmiddelen (anti-coagulantia, trombosemiddelen). Dit gaat dan om lage doseringen salicylaten, waar ook aspirine bij hoort. Ook is het mogelijk over te gaan tot tromboferese: de verwijdering van de bloedplaatjes uit bloed dat wordt afgenomen, om het vervolgens weer terug het lichaam in te brengen. Deze twee behandelingen kunnen ook in combinatie worden gebruikt.
Gerelateerde artikelen
Bloedaandoening trombocytose: Verhoogd aantal bloedplaatjesBloedaandoening trombocytose: Verhoogd aantal bloedplaatjesTrombocytose, dat ook gekend is als "trombocytemie" is een toestand waarbij de patiënt een verhoogd aantal bloedplaatjes…
Verlaagde bloedplaatjes (ITP)Uit het niets vormen zich kleine rode puntjes over het gehele lichaam van uw kind. Bij nader onderzoek wordt vastgesteld…
Trombocytopenie: Tekort aan bloedplaatjesTrombocytopenie: Tekort aan bloedplaatjesNormaalgezien hebben mensen 150.000 tot 450.000/mm3 bloedplaatjes in het circulerende bloed. Het beenmerg produceert voo…
Te weinig bloedplaatjes: symptomen, oorzaken en behandelingTe weinig bloedplaatjes: symptomen, oorzaken en behandelingTe weinig bloedplaatjes, dat is een serieus probleem. Wat zijn er de symptomen van, hoe kun je er last van krijgen en wa…

Middenrifbreuk (hiatus hernia)Middenrifbreuk (hiatus hernia)Een middenrifbreuk komt relatief vaak voor bij mensen van boven het vijftigste levensjaar. De symptomen zijn erg uiteenl…
Granaatappel in de bijbel en daarnaEn zij kwamen tot het dal Eskol en sneden van daar een rank af met een tros wijndruiven, dien zij droegen met hun tweeën…

Reageer op het artikel "Te veel bloedplaatjes: symptomen, oorzaken en behandeling"

Reacties

Kries Dekeyser, 31-05-2020 22:43 #23
Hallo,
M'n mama krijgt het medicijn HYDREA voor het afremmen van een teveel aan bloedplaatjes.
Na 2 jaar heeft ze steeds meer last van nevenwerkingen, wat niet leuk is voor haar.
Bestaan er andere medicijnen die minder belastend zijn voor het lichaam?
Dank bij voorbaat voor een antwoord.

Nathalie, 19-10-2019 18:28 #22
Is er iemand die ook een diagnose heeft gekregen? mijn dochter heeft al lange tijd te veel trombocyten. Dachten eerst dat het te laag ijzer was, maar die is nu weer voldoende, maar nog steeds teveel trombocyten. Echt een diagnose is er nog niet. Nu denken ze aan ET, maar ze is pas 17!

W. A. Vijn, 01-04-2019 13:37 #21
Beste lezer(es), Ik begrijp er eigelijk helemaal niets meer van. Mijn trombosieten zit op 868 milj en de LCH op 299.
In beide gevallen zou dit betekenen dat het niet helemaal goed zit met mijn gezondheid. Laatste tijd worden mijn vingers blauw als ik wat in de weer ben of aan het wandelen ben en ook meer keren last van hoofdpijn krijg. Maar volgens mijn huisarts en de oncoloog is het bij bij een gewoon verschijnsel ondat het al een langere periode het geval is (ongeveer 2 jaar).
Moet ik mij nu wel ongerust maken of niet? Wat moet ik nu doen?

Jos Mulder, 05-03-2019 19:08 #20
Beste LS 3 weken heb ik een artrodese operatie gehad.Nu een thrombo gehalte van 660.Ik mag 3 maal per dag lopen, en de rest van de dag op bed liggen.Ik heb het idee dat fractiparine dgls van belang is, bent u dat met mij eens?. Vr Gr Jos mulder

Fa, 13-11-2018 18:14 #19
Hallo,

Ik ben een vrouw van 39, ik heb nu al sinds 2014 verhoogde trombocyten. Nu blijk ik al op de 575 te zitten en krijg ik deze week een beenmergpunctie, moet ik me zorgen gaan maken?

mvg
fa

Jaap Telkamp, 19-01-2018 11:49 #18
Hallo, door een beenmergpunctie is vast komen te staan dat ik te veel bloedplaatjes aanmaak.
Ik gebruik daarvoor een medicijn: Carbasalaatcalcium sinds gisteren.
Mijn vraag luidt: onze dochter is de laatste tijd nogal vermoeid en vraagt of dit van mij ook erfelijk is.
Met belangstelling wacht ik af,
Vr gr. Jaap Telkamp

Vergeylen Kathy, 25-08-2017 19:01 #17
Ik ben 48 en heb te veel bloedplaatjes, over de 800 met medicatie en goeie opvolging. Heb veel pijn in mijn voeten en handen, net of ze in brand staan. Werk nog en soms ben ik moe en net of mijn lichaam niet meer is. Ben bang en weet niet wat ik nog kan doen. Graag wat raad grt kathy

Terryn Frans, 04-02-2017 17:30 #16
Bij laatste bloedonderzoek heb ik een waarde van 366 trombocyten, tegenover 271 en 269 in 2016 en 2015. Is dit te veel?

Eleonora, 01-09-2016 00:33 #15
Ik heb erg veel darmklachten, en had eerst proctitus, maar de klachten verergerden, en toen kreeg ik een coloscopie, die mislukte omdat ik niet leeg was, na de coloscopie liep ik leeg, en had ook toen "zwarte" ontlasting. Nu moet de coloscopie weer opnieuw, (kan pas weer over 2 weken). Maar de ontstekingswaardes waren van 300 naar 1100 gegaan! Weet niet (dom misschien) of het nou waardes zijn van bloed of uit onderzoek naar ontlasting, maar dat is dus wel érg hoog! En daar maak ik me nu ook erg zorgen om. Ik blijk ook een eiwit- en ijzertekort te hebben, waar ik al een ijzerinfuus voor heb gehad. Heeft iemand tips voor me, want weet niet goed wat ik hiermee aan moet.

Nicole Brouwers, 31-10-2015 10:55 #14
Ik heb fibromyalgie en bloedplaatjes gaan ieder jaar beetje omhoog, zit nu op 409, nog niet verontrustend denk ik, maar zou het helpen als ik aspirine zou slikken, en zo ja, hoe vaak en veel? Is er ook iets wat je zou kunnen nemen dat natuurlijk is, wil eigenlijk geen medicijnen slikken.

Heb slechte bloedcirculatie, koude en tintelende voeten, zelfs in de zomer.

Theo, 29-06-2015 12:18 #13
Ik heb al een paar jaar dat mijn trombocyten zijn verhoogd. En de waarde gaat steeds omhoog.
Ben begonnen in 2012 met 359. Dat is nu verhoogd tot 463. Moet ik me zorgen maken en wat kan ik er aan doen?
Graag een reactie
mvg
Theo

Mergoscia, 24-04-2015 10:55 #12
Reactie voor Snijders,

Ruim twee jaar geleden heeft u een reactie geplaatst op deze site. Hopelijk wordt u nu wel goed geïnformeerd en behandeld. Als niet kan ik u wellicht een tip geven. In het LUMC werkt een hematologisch specialist, waarin wij veel vertrouwen hebben. Dat is Professor Jaap Jan Zwaginga. Bovendien is het een vrolijk, prettig en prima mens. Bovendien ook een intellectueel, waardoor ik het gevoel krijg dat ik prima met hem kan of zou kunnen sparren over allerlei andere gebieden. Het enige is dat hij zich meer tot mij richt dan tot mijn vrouw die de kwaal heeft. Maar misschien komt dat omdat hij denkt dat mijn Chinese vrouw het niet helemaal begrijpt, zeker als de communicatie op een wat hoger niveau komt. Echter zij begrijpt heel goed wat er gezegd wordt en daardoor ervaart zij het soms als storend. Maar voor de rest uitstekend.
Vriendelijke groet,

Kimberley Pex, 08-01-2015 09:05 #11
Paar dingen die je zelf kunt doen, kaneel, gedroogd fruit, knoflook, veel water drinken, NIET roken, weinig of slappe koffie, appels eten, citroensapkuur en natuurlijk iedere dag 'n halve aspirine. En; bewegen! Voor belegerige mensen is dit natuurlijk niet mogelijk. Sterkte. (ja ik heb ze nu ook verhoogd! na 27 operaties)

Katja Mooi, 02-02-2014 23:30 #10
Helpt een chemo kuur ook bij een teveel aan bloedplaatjes?

I. Traousis, 02-04-2013 10:02 #9
Mijn is naar de dokter geweest en die zij laat je bloedplaatjes meten zo gedaan. Vandaag gebeld het waren er 789 dat is wel erg hoog. Hij moet vandaag voor een echo en 22 april voor een mergpuntie. Dat duurt mij veel te lang met zon hoge bloedplaatjes is dat niet gevaarlijk.

mevr p. w traousis

De Vleeschouwer Kelly, 15-03-2013 16:07 #8
Hoi ik heb 475 bloedplaadjes ook teveel volgens mijn bloedonderzoek. Ik voel me steeds moe en daarom hebben ze bloed genomen. Ik dacht dat het kwam na een operatie, maar dat is al een jaar geleden. Hopelijk kunnen ze het oplossen.

Snijders, 06-02-2013 18:34 #7
Heb teveel trombocyten, dat schommelt tussen de 1100 en het hoogste was vorige maand 1357, maar ik krijg van niemand fatsoenlijke informatie. Het enigste wat ik krijg is bloedverdunners. Kan iemand mij hier verder bij helpen?

Bulckens Olaf, 05-02-2013 12:41 #6
Na het lezen van uw publicaties weet ik tenminste waarom ik een hoog erytrocyten gehalte heb. Ik heb namelijk sarcoidose waardoor er teveel bloedplaatjes worden aangemaakt. Spijtig dat voor sarcoidose geen medicijn bestaat. Weet iemand of er momenteel onderzoek naar wordt gedaan?

Soulimans, 18-10-2012 13:54 #5
Vanmorgen gehoord/gezien, dat ik teveel trombocyten (752) heb. Dit is verhoogd in 1 jaar van 475 naar 752. Daarnaast zijn ook andere bloedwaarden verhoogd die zouden kunnen wijzen op ontsteking. De basofiele granutaten zijn van 1.78 terug naar 85. Welk gevaar schuilt er voor mij door die hoge trombocyten?

Foetsie, 24-05-2012 14:27 #4
Ik heb ook een te veel aan rode bloedplaatjes, dit kan gevaarlijk worden als het verergert, tenminste dat zei mijn vorige huisarts. Dit is nu ongeveer 8 jaar geleden dat dit bij een onderzoek voor iets anders naar voren kwam. Nu ik het artikel lees zie ik dat ik met precies dezelfde klachten kamp als dat er hier beschreven wordt. Ik dacht eigenlijk steeds dat ik misschien nog last had van een hersenschudding van 4 jaar geleden, maar misschien zijn het wel het te veel aan rode bloedplaatjes die de oorzaak zijn van mijn klachten. Ik zal na 8 jaar toch maar weer eens een nieuw bloedonderzoek aan gaan vragen misschien dat het zich heeft verergert id loop vd tijd

Jean Elst, 15-05-2010 09:41 #3
Zeer goed artikel, zo weet ik ook iets, ik eb een teveel aan bloedplaatjes (767)dus nog onder de grens van 800,dins naar specialist, graag info van resultaten op lange en korte termijn, dank voor hulp enreactie

Armand Billooye, 31-03-2010 10:55 #2
Het artikel is zeer goed. Hebt u nog meer inlichtingen over welke onderzoeken er kunnen gebeuren om te weten te komen welke de juiste oorzaken zijn van een teveel aan bloedplaatjes? Dank voor uw hulp.

Marleen Baeyens, 31-08-2009 20:04 #1
Ik heb een teveel aan bloedplaatjes. Kan aangepaste voeding dit teveel verhelpen en zo ja, welke?

Infoteur: Dessal
Laatste update: 24-03-2020
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 23
Medische informatie…
Schrijf mee!