InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Een breuk in het middenrif

Een breuk in het middenrif

Een breuk in het middenrif Pijn in de buikholte en in de slokdarm, veel op boeren, brandend maagzuur en misselijkheid. Dit zijn de klachten die kunnen ontstaan wanneer iemand een middenrifbreuk heeft. Een breuk in het middenrif, ook wel hiatus hernia genoemd, is een veel voorkomende aandoening. Gelukkig heeft niet iedereen hier last van. Mocht de breuk toch aanleiding geven tot klachten, dan kan dit voor vervelende situaties zorgen. Je torso bestaat uit twee gedeelten: de borstholte en de buikholte. Beide delen worden gescheiden door een grote spierplaat, het middenrif. In het middenrif zit een opening waar de slokdarm doorheen loopt. In principe omsluit het middenrif de slokdarm helemaal. Wanneer de opening van het middenrif echter te groot is, spreken we van een middenrifbreuk (ook wel hiatus hernia genoemd). De slokdarm komt, nadat zij door het middenrif is gegaan, uit in de maag. Nu de opening in het middenrif vergroot is, kan de maag uitstulpen in de borstholte. De maag komt dus omhoog door de opening in het middenrif. Dit kan leiden tot verschillende klachten.

De klachten

Een middenrifbreuk komt zowel bij jongere als bij oudere mensen voor. Een groot percentage van de mensen heeft een breuk in het middenrif. De breuk op zich geeft geen klachten, er ontstaan vaak pas problemen wanneer de maag gedeeltelijk door het middenrif de borstholte in kan. Doordat de maag uitstulpt, kan de sluitspier tussen de slokdarm en de maag niet meer goed sluiten. Een veel voorkomende klacht is dan ook brandend maagzuur. Zuur en voedsel uit de maag belanden weer terug in de slokdarm, wat een brandend gevoel geeft. In maagzuur zit onder andere zoutzuur. De maag zelf is bestand tegen dit hardnekkige zuur, de slokdarm is dit echter niet. Het maagzuur irriteert de slokdarm, wat tot pijn kan leiden. Deze pijn kan uitstralen naar de rug. Het maagzuur kan zorgen voor oprispingen en veroorzaakt een brandend gevoel in de keel. Dit laatste kan weer tot hoestbuien leiden. Wanneer de zuurbrandingen aanhouden, kan dit een ontsteking in de slokdarm veroorzaken.

Door het brandende maagzuur kunnen ook andere klachten ontstaan. Zo kan men zich vaak misselijk voelen of zelfs braken. Het is ook mogelijk dat mensen met een breuk in het middenrif benauwd worden. Dit komt omdat de slokdarm en de luchtpijp dicht tegen elkaar aan liggen. Op het moment dat er maagzuur omhoog komt, kan het zijn dat de luchtpijp iets verkrampt, waardoor een benauwd gevoel ontstaat. Verder kan het zijn dat het zuur in de mond of keel komt, wat een vieze smaak oplevert. Ook is het mogelijk dat mensen met een middenrifbreuk moeite hebben met slikken.

Oorzaken

Over het ontstaan van een middenrifbreuk is nog niet veel bekend. Een mogelijke oorzaak is het verslappen van je spieren. Dit gebeurt vaak wanneer je ouder wordt. Toch komt een breuk ook voor bij jongere mensen. Het kan zijn dat de middenrifbreuk is aangeboren. Bovendien ben je gevoeliger voor een middenrifbreuk wanneer je bijvoorbeeld rookt of veel alcohol gebruikt. Ook wordt overgewicht genoemd als mogelijke oorzaak.

Wat kan je doen?

Een middenrifbreuk wordt vaak ontdekt tijdens een maagonderzoek. De internist kan, door middel van een camera die door je slokdarm gaat, zien of de maag omhoog komt in de borstholte. Is dit het geval, dan zal er sprake zijn van een breuk in het middenrif. In sommige, ernstige gevallen, is het mogelijk om de breuk operatief dicht te laten maken. In veel andere gevallen zul je er mee moeten leren leven.

Zorg ervoor dat je niet te veel te gelijk eet. Eet in kleine porties, probeer niet te zwaar voedsel te kiezen. Het is ook verstandig om bepaald voedsel te laten liggen. Snoep en chocolade, maar ook koek en zuur eten maken de klachten vaak erger. Ook alcohol en sigaretten zijn af te raden. Koffie en koolzuurhoudende dranken kunnen de klachten verergeren, maar zoals ook geldt voor alle bovengenoemde producten: voor ieder persoon kan dit anders zijn. Verder is langzaam eten aan te raden. Dit is goed voor je spijsvertering en zorgt ervoor dat voedsel onder het eten niet direct terugstroomt in je slokdarm.

Omdat maagzuur sneller in je slokdarm komt als je ligt, kun je je bed zo'n tien centimeter hoger plaatsen. Dit zou je kunnen doen door een dik kussen onder je matras te plaatsen. Klossen onder de poten van je bed is ook een optie. Vermijd verder slapen op je buik of andere manieren waarop je druk op je maag uitoefent. Probeer twee tot drie uur voor het slapen gaan niet meer te eten. Dit vermindert de kans op het terugstromen van maagzuur als je gaat slapen.
© 2013 - 2019 Maria_louise91, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Middenrifbreuk (hiatus hernia)Middenrifbreuk (hiatus hernia)Een middenrifbreuk komt relatief vaak voor bij mensen van boven het vijftigste levensjaar. De symptomen zijn erg uiteenl…
Middenrifbreuk kan pijn borstbeen en slokdarmkanker geven!Middenrifbreuk kan pijn borstbeen en slokdarmkanker geven!Ben je ouder dan vijftig jaar en heb je geregeld een branderig gevoel op het borstbeen, dan kan het om een middenrifbreu…
Congenitale hernia diafragmatica: Aangeboren middenrifbreukCongenitale hernia diafragmatica: Aangeboren middenrifbreukCongenitale hernia diafragmatica kenmerkt zich door een defect in het middenrif. Dit is de spier onder de longen die ver…
Een hernia of breuk; wat is het?Een hernia of breuk; wat is het?Je hoort het tegenwoordig steeds vaker, iemand heeft een hernia. Een aandoening die niet alleen voorkomt bij ouderen, ma…
Maagbreuk: Aandoening met symptomen van brandend maagzuurMaagbreuk: Aandoening met symptomen van brandend maagzuurEen maagbreuk ontstaat wanneer een deel van de maag uitsteekt door het middenrif. Het middenrif heeft normaal gesproken…
Bronnen en referenties
  • http://www.gezondheidsplein.nl/aandoeningen/125/middenrifbreuk.html

Reageer op het artikel "Een breuk in het middenrif"

Reacties

J. Hendrix de Bruijn, 27-05-2019 15:54 #2
Volgens artsen werkt linkerdeel middenrif niet, volgens artsen niets aan te doen. Al zeker 15 jaren is dit het geval.Het gevoel is niet te omschrijven, het is geen pijn, maar zeer onprettig angstig gevoel. Laatste jaren : Wordt erger en wordt licht in het hoofd, wat beangstigend is.Leeftijd inmiddels 85 jaar. Zijn er mogelijkheden b.v. Physio of dergelijke?

Wie geeft een goed advies?

Davelaar, 16-04-2016 15:35 #1
Ik heb meer een vraag, het is zo dat wanneer ik wil rennen krijg ik onmiddellijk een druk op mijn middenrif en wordt benauwd en voel dat ik flauw gaat vallen. Dit heb ik ontdekt 1 jaar geleden en heb allerlei onderzoeken gedaan maar ze kunnen niks vinden. Ik ben een man en 61 jaar oud. Een keer zei mijn huis arts tegen mij dat ik middenrif breuk heb, want mijn maag ligt erg hoog. Hebt u misschien een verklaring voor die benauwdheid?

Infoteur: Maria_louise91
Gepubliceerd: 04-03-2013
Subrubriek: Ziekten
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!