InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Hoeveel hygiëne is nog gezond?

Hoeveel hygiëne is nog gezond?

Hoeveel hygiëne is nog gezond? Advertenties vertellen het ons dagelijks: alles moet schoon zijn en blinken. Vooral met kinderen in huis, is hygiëne een absolute vereiste. Maar is dat wel nodig?

Moet een woning waarin kinderen leven klinisch zuiver zijn?

Nee, want een omgeving vrij van ziektekiemen bestaat niet. Kinderen komen overal met de meest uiteenlopende ziektekiemen in contact. En dat is ook belangrijk want zo wordt het immuunsysteem geprikkeld. Door contact met ziekteverwekkers vormt het lichaam antilichamen. Het immuunsysteem wordt zo in staat gesteld om zich te verdedigen tegen ziekteverwekkers.

Een propere woning beschermt niet tegen ziektekiemen want die worden vaak via de luchtwegen (via niezen en hoesten) of via de handen overgedragen. Handen wassen is de belangrijkste maatregel om de verspreiding van besmettelijke ziekten te voorkomen.

Bevorderen ontsmettingsmiddelen allergieën bij kinderen?

Regelmatig contact met bacteriën en virussen traint het immuunsysteem van het kind. Daardoor hebben kinderen een lager risico op het ontwikkelen van allergieën. Kinderen die leven op een boerderij, hebben minder last van allergieën.

Om het immuunsysteem te ontwikkelen en het lichaam op langere termijn bescherming te bieden tegen infecties, heeft het regelmatig contact met virussen en bacteriën nodig. Overmatig gebruik van reinigings- en ontsmettingsmiddelen is in dat verband niet zinvol, maar kan juist schaden.

Hoeveel hygiëne is goed?

  • Bij de bereiding van voedsel en de omgang met levensmiddelen in het huishouden, is hygiëne uiteraard erg belangrijk;
  • Bij het poetsen van de woning volstaat het gebruik van huishoudelijke schoonmaakmiddelen. Ontsmettingsmiddelen zijn meestal niet nodig en kunnen onder omstandigheden zelfs leiden tot resistentie bij bacteriën;
  • Bij de persoonlijke hygiëne is vooral het wassen van de handen erg belangrijk. Het gezicht en de intieme delen moeten dagelijks goed worden gereinigd;
  • Voor de rest volstaat het om kinderen slechts een of twee keer per week in bad te doen of te laten douchen, tenzij ze erg vuil of bezweet zijn. Voor het wassen kan men het beste een pH-neutrale zeep of lotion gebruiken.

Levensmiddelenhygiëne: geef ziektekiemen geen kans

Veel consumenten onderschatten het belang van levensmiddelenlhygiëne. De juiste omgang met eetwaren is cruciaal om jezelf te beschermen tegen infecties.

In de regel stelt het menselijk lichaam zich met succes teweer tegen vele verschillende soorten bacteriën en traint op deze manier niet in het minst zijn afweersysteem. Op levensmiddelen komen ziektekiemen en bacteriën echter in verhoogde mate voor. Vooral dierlijke en plantaardige producten kunnen besmet zijn met ziekteverwekkers zoals Salmonella.

In de keuken treffen ziektekiemen en bacteriën dan ook de ideale omstandigheden aan om zich zeer snel te vermenigvuldigen. Levensmiddelenhygiëne is daarom bijzonder belangrijk om alle ziektekiemen letterlijk in de kiem te smoren.

Wees voorzichtig bij het winkelen

Hygiëne bij levensmiddelen begint al bij de inkoop. Hier moet je onder meer het op het volgende letten:
  • vervoer bederfelijke voedingsmiddelen zoals rauw vlees of rauwe vis altijd in een koeltas;
  • houd je aan de “koeletikette” en koop diepvriesproducten altijd als laatste!
  • koop altijd gave producten zonder gebreken; Let bij eieren bijvoorbeeld op versheid en netheid.

Levenmiddelenhygiëne thuis

Thuis aangekomen moet je ook weer voorzichtig met de levensmiddelen omgaan want ook hier kunnen weer bacteriën op het voedsel worden overgebracht.

  • Let ook hier weer op de regels voor het koelen en leg de betrokken producten direct in de koelkast of de vriezer;
  • Houd huisdieren weg bij etenswaren!
  • Ook vliegen brengen bacteriën en andere ziekteverwekkers over. Dek bereide spijzen dus altijd af en houd vliegen met behulp van vliegenvangers of vliegenhorren uit de keuken.
Gerelateerde artikelen
Gebakken ei gezond?Gebakken ei gezond?Een gebakken eitje op zijn tijd is erg lekker. Daarnaast zijn eieren erg gezond en of ze nu gekookt, gepocheerd of gebak…
Kippen houden in de tuin en salmonellaKippen houden in de tuin en salmonellaEen groeiend aantal kippen en ander pluimvee leeft in de achtertuin van een huis in plaats van op de boerderij, als huis…
Is een gekookt ei gezond?Is een gekookt ei gezond?Eieren worden al eeuwenlang gegeten. Het gekookte ei dat in Nederland veel gegeten wordt is niet alleen in Nederland pop…
Salmonella infectieSalmonella infectieVolgens het Rijksinstituut voor de Volksgezondheid (RIVM) is er sinds augustus '08 een “ernstige uitbraak” van Salmonell…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Hoeveel hygiëne is nog gezond?"

Infoteur: Serkozy
Gepubliceerd: 05-03-2013
Subrubriek: Ziekten
Medische informatie…
Schrijf mee!