InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Gebroken neus: behandeling en herstel

Gebroken neus: behandeling en herstel

Gebroken neus: behandeling en herstel Een gebroken neus kan ontstaan na een slag of stoot tegen de neus aan. Het neusbeen is gebroken en/of verschoven. Ook kan het kraakbeen beschadigd zijn. De neus staat soms scheef. Behandeling is niet altijd nodig. Het herstel duurt enige tijd. Hoe herken je een gebroken neus?

Gebroken neus herkennen

Het neusbeen kan breken of scheuren doordat er een harde slag of stoot tegenaan komt. Dit kan tijdens een verkeersongeval, een val, een ruzie, sport of anders. De neusbeenderen kunnen van plaats verschuiven waardoor de neus scheef gaat staan. Pijn is vaak een symptoom dat voorkomt, maar de pijn hoeft niet altijd aanwezig te zijn. Soms is er sprake van een kortdurende pijn die afzwakt, soms is er zelfs helemaal geen pijn aanwezig.

Een ander symptoom is het ontstaan van een zwelling of een zichtbare misvorming. Vaak gaat de neus ook bloeden doordat de slijmvliesbekleding beschadigd is. Een bloedneus stopt na enige tijd vanzelf weer. Vaak geeft de breuk zelf geen klachten maar zijn het de weefsels eromheen die beschadigd zijn en pijn doen. Bij een breuk komt ook vaak een kneuzing kijken: deze doet meer pijn dan de breuk zelf.

Eerste hulp bij een gebroken neus

Binnen een paar uur nadat de neus een klap heeft opgelopen, moet deze onderzocht worden op fracturen. Soms is het moeilijk om een fractuur te lokaliseren doordat de neus opgezwollen is. In dat geval wordt gewacht totdat de zwelling verminderd is. Na vijf dagen groeien de beentjes weer aan elkaar: vóór die tijd moet de neus dus gecontroleerd zijn op breuken.

Tegen de pijn en de zwelling kan de neus gekoeld worden met ijs. Bij voorkeur gebeurt dit om de twee uur gedurende 15 minuten. Het ijs moet verpakt zijn in een doek om bevriezing van de huid tegen te gaan. Het hoofd kan iets hoger gehouden worden. Bij een bloedneus kan de neus beter niet dicht gedrukt worden in verband met mogelijke breuken van de neusbeentjes.

Het onderzoeken van de neus kan soms pijnlijk zijn. De arts tast de neus af en voelt of er sprake is van gebroken neusbeentjes, onregelmatigheden en of de beentjes niet of wel verschoven zijn. Eventueel kan er een röntgenfoto gemaakt worden.

Operatie en herstel

Vaak wordt getracht om de gebroken delen direct weer terug op hun plaats te zetten. Dit heet reponeren. Reponeren kan binnen vijf dagen, doch de voorkeur ligt binnen één tot twee dagen in verband met latere complicaties. Dit gebeurt met een tang, waarbij gelijktijdig met de vingers de beentjes op de plaats worden gezet. Vervolgens wordt de neus gefixeerd met behulp van een tampon/spalk. De neus wordt na een aantal weken opnieuw bekeken.

Een operatie is soms nodig omdat een neus met verschoven neusbeentjes problemen kan opleveren met de ademhaling. Voor een operatie wordt gekozen wanneer de eerste methode geen optie is. Ook het gezicht krijgt een ander uiterlijk door een scheve neus. Een operatie wordt onder verdoving gedaan. Vaak wordt er gekozen voor algehele narcose, maar een lokale verdoving is ook mogelijk. Dit is mede afhankelijk van het ziekenhuis. Bij kinderen wordt liever voor algehele narcose gekozen. Bij een operatie worden er verschillende methoden gebruikt. Eén van deze methoden is het vastzetten van kleine botfragmenten met behulp van dunne draden. Vaak worden er tampons aangebracht om het neusslijmvlies tegen het kraakbeen te fixeren. Over de neus komt een kapje van metaal, kunststof en gips. Wanneer de tampons zijn aangebracht om alleen het bloeden op te vangen, kunnen deze na één dag weer verwijderd worden.

Het herstel duurt gemiddeld zes weken. De eerste twee weken zijn kritiek: bij een stoot tegen de neus kan het bot weer opnieuw scheef gaan staan. De dag na de operatie kan de neus gezwollen en pijnlijk aanvoelen. Met lichte pijnstillers is de pijn meestal goed te verdragen. Het gezicht, met name onder de ogen, kan blauw kleuren en gezwollen uitzien. Binnen een aantal dagen verdwijnt dit weer. De huid rondom de neus kan enige tijd dof aanvoelen. Wanneer er over de huid gewreven wordt, is dit nauwelijks merkbaar. Na enkele weken tot maanden komt dit gevoel weer terug. Ook kan er enige tijd sprake zijn van pijn wanneer er op de huid gedrukt wordt. Ook dit verdwijnt vanzelf.

Tampons in de neus worden na één dag verwijderd, tenzij ze dienen ter fixatie. Een spalk of neuskapje moet minstens een week blijven zitten. Daarna kan deze ook verwijderd worden. Het verwijderen van neustampons of fixatie wordt in het ziekenhuis uitgevoerd. Nacontrole is wel aan te raden: de arts bekijkt of de neusbeentjes goed met elkaar zijn vergroeid. In een enkel geval is een tweede operatie noodzakelijk.
Gerelateerde artikelen
Wat te doen bij een bloedneusIedereen heeft wel een bloedneus, maar weinigen raadplegen hier een dokter voor. Als het om een moeilijk te stelpen bloe…
Een bloedneus, hoe te handelenIedereen in zijn leven krijgt wel eens te maken met een bloedneus. Of het nou van je zelf is of van een ander, kan het h…
Gebroken neus: symptomen en behandeling van een neusbreukGebroken neus: symptomen en behandeling van een neusbreukEen gebroken neus (neusbreuk of neusfractuur) kun je oplopen door een ongeval, slag of stoot. Een kneuzing is dan ook mo…
Bloedneus stoppen & oorzaken van neusbloedingenBloedneus stoppen & oorzaken van neusbloedingenNeusbloedingen (ook bloedneus genoemd) zijn een zeer vaak voorkomende aandoening, vooral bij peuters, kinderen en tiener…
Wat te doen bij een bloedneusWat te doen bij een bloedneusVeel mensen ervaren wel eens een bloedneus, iets wat niet echt een prettige ervaring is. Gelukkig is een bloedneus zelf…

Reageer op het artikel "Gebroken neus: behandeling en herstel"

Reacties

Jeannette Al, 11-06-2017 21:47 #12
Mijn neusbotje is gescheurd, niet gebroken, ik heb nu een neuskapje sinds 5 juni, hoe lang moet het kapje op mijn neus blijven?
Met vriendelijke groet, Jeannette

Nordin, 15-04-2017 21:09 #11
Heb 4 dagen geleden een neuscorrectie laten uitvoeren. Door het gejeuk heb ik echter het neuskapje en of spalk eruit gehaald. Deze kan ik nog terugzetten maar het plakt niet meer zo echt. Is dit erg? Dank alvast voor een antwoord van iemand.

Roina, 09-01-2017 19:58 #10
Hoi hoi, ik heb een vraag.
Zo'n 12 jaar geleden heb ik op de middelbare school mijn neus gebroken tijdens een ruzie. Toen wist ik niet dat hij gebroken was vanwege de zwelling. Later zag ik wel dat hij scheef stond maar door alle horrorverhalen over het opnieuw breken ben ik echter nooit hiervoor naar een arts gegaan… Maar nu na al die jaren wil ik er toch echt wel wat aan doen. Mijn neus staat namelijk zo scheef dat ik er vragen over krijg, het duidelijk zichtbaar is op al mijn foto's en ik er lastiger door adem. Dan nu mijn vraag. Is het überhaupt mogelijk om hier nog iets aan te doen? Of zal het dan om een plastische chirurgische ingreep gaan (waardoor het dus niet vergoed zal worden)?

Ik verneem graag een reactie!

Anoniem, 10-03-2016 22:05 #9
Net een bal tegen mij neus aangekregen, dit ging erg hard. Heb nu moeite met slikken. Is dit te verklaren?

Anoniem, 01-03-2015 16:11 #8
Net zoals een eerdere reactie heb ik ook ongeveer een jaar geleden mijn neus gebroken en tijdens verkoudheid erg veel pijn aan mijn neus en ook last van hoofdpijn. Misschien dat ik hier meer op let sinds ik mijn neus gebroken heb en dat het allemaal wel meevalt, maar ik vraag me nu dus af of hier wat tegen te doen valt en of het verstandig is om een afspraak met de huisarts te maken. Alvast bedankt!

Anoniem, 11-01-2015 18:04 #7
Ik heb waarschijnlijk twee jaar geleden mijn neus gebroken, maar ik weet het niet zeker. Ik ben twee jaar geleden keihard tegen een glazen schuifdeur aangebotst met me neus en het deed een paar minuten pijn en toen is de pijn weg gegaan, als ik nu in de spiegel kijk is me neus een beetje scheef. Kan ik nu nog naar de dokter om te controleren? Of moest ik al gaan in 5 dagen.

Soufiane, 11-01-2015 00:00 #6
Ik heb toen ik 6 was mijn neus gebroken en ben niet geopereerd, want mijn ouders dachten dat het een te pijnlijke ingreep zou zijn.
Ik ben nu 15 en kan ik nu nog geopereerd worden?

Mevr Terpstra, 08-01-2015 18:54 #5
Twee maanden geleden heb ik mijn neus gebroken, sinds kort ruik ik een smerige geur die in vlagen voorbij komt. Eerst alleen in huis maar nu ook op andere plekken. Kan dit met elkaar in verband staan? Reactie infoteur, 09-01-2015
Http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/aandoeningen/78246-stinkneus-of-ozaena.html

Het lijkt te maken te hebben met een stinkneus. Waarschijnlijk heb je een bloeding in de neus gehad.

Anoniem, 22-12-2014 16:37 #4
Hallo, ik heb vorig jaar rond januari mijn neus gebroken. Deze is weer rechtgezet en dat ging allemaal prima. Nu heb ik alleen bij verkoudheid best wel last van mijn neus en dat veroorzaakt ook hoofdpijn, komt dit vaker voor en is er misschien iets tegen te doen?
Alvast bedankt voor uw reactie!

Beau, 27-06-2014 17:36 #3
Hoi, ik heb een paar dagen geleden een schep tegen mijn neus gekregen en dat deed erg pijn. Nu nog steeds. Mijn neus ging niet bloeden, maar de dag daarna moest ik echt een dag thuis blijven, omdat mijn neus teveel pijn deed. Mijn neus heb ik niet gekoeld. En sommige mensen zeggen dat mijn neus scheef staat, maar ik zie niks. Mijn vraag is of mijn neus misschien toch gebroken is of misschien gekneusd en of ik misschien toch naar een dokter moet.

Helena, 15-03-2013 11:02 #2
Ik heb vorige week een forse aanvaring gehad met een glazen deur. Gevolg, zere neus, opgezet daar waar de bril op de neus rust, en een bloedneus. Ik heb zo'n 15 a 20 minuten gekoeld. Heb de rest van de dag me niet helemaal top gevoeld. Beetje hoofdpijn, af en toe misselijk. Ben nu een week verder. Schouders en nek zitten vast. Heb geen bloedneuzen meer, alleen nog beetje bloed als ik mijn neus snuit. Ik ben verkouden dus dat gebeurt een paar keer per dag. Heb nog steeds pijn aan mijn gezicht enkele centimeters rondom mijn neus en de neus zelf. Moet ik me zorgen maken? Lees in jullie artikel dat ik eigenlijk al te laat ben voor foto's omdat dit vorige week vrijdag gebeurd is, dus langer dan 5 dagen.
Groet, Helena

Robert, 08-03-2013 09:59 #1
Hoi ik heb mijn neus gebroken eind december, maar nu is mijn oogkas en wat onder de ogen nog steeds blauw. Gaat dit nog weg?
Mvg Robert Reactie infoteur, 11-03-2013
Dat duurt dan wel erg lang, is er geen sprake van lekkage van een bloedvat? Of de blauwe plek moest toen wel erg groot zijn, dan kan het opruimen hiervan langer duren.

Infoteur: Bibiana
Gepubliceerd: 20-11-2012
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 12
Medische informatie…
Schrijf mee!