InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Hoe behandelen we een klaplong?

Hoe behandelen we een klaplong?

Hoe behandelen we een klaplong? Het is meestal het gevolg van een (sport)ongeval, maar dat is lang niet altijd het geval. Iedereen van ons kan het slachtoffer worden van een klaplong. Jaarlijks worden duizenden landgenoten er het slachtoffer van. Maar wat is dat nu precies, een klaplong? Wat zijn de gevolgen ervan, en hoe kunnen we een klaplong best behandelen? Kunnen we er zélf iets aan doen om een klaplong te voorkomen?

Wat is een klaplong?

Een klaplong, in medische vaktermen een pneumathorax, is de toestand waarbij er in onze borstholte, naast onze longen, lucht aanwezig is. Deze lucht drukt op onze inwendige organen, dus ook op de getroffen long. Daardoor neemt het volume van deze long sterk af. In extreme gevallen, is deze long niet groter dan een vuist, die in het midden van onze borstholte aan onze luchtwegen vast zit.

Gesloten én luchtledig

In normale omstandigheden, is onze pleuraholte een gesloten én luchtledig geheel. Er is dus constant contact tussen ons longvlies en ons borstvlies. In onze pleuraholte kan alleen lucht, als er ergens een opening ontstaat. Dat kan zowel van buiten als van binnenuit gebeuren. Is deze opening van buitenaf ontstaan, dan komt er lucht van buiten in onze pleuraholte terecht. Ontstond de opening in onze pleuraholte integendeel van binnenuit, dan kan er lucht vanuit onze luchtwegen naar onze pleuraholte stromen. De gevolgen zijn in beide gevallen dezelfde. Het systeem, waarbij ons longweefsel door negatieve druk of door onderdruk in onze pleuraholte tegen onze borstwand wordt gedrukt, wordt hierdoor onderbroken. De anders luchtledige pleuraholte wordt bij een klaplong gevuld met lucht, waardoor de getroffen long 'in elkaar' zal klappen. Men spreekt dan van een pneumathorax of een klaplong. Behalve lucht, kan ook een hoeveelheid vocht en/of bloed onze pleuraholte vullen.

Slechte zuurstofopname

Door deze gang van zaken, kan de zuurstof niet op een normale manier opgenomen worden in ons bloed. In ons borstweefsel is immers een gaatje ontstaan, waardoor er dus lucht in onze pleuraholte aanwezig is. Deze pleuraholte is de ruimte tussen ons borstvlies en ons middenborstvlies. Deze verminderde zuurstoftoevoer naar onze vitale organen veroorzaakt in vele gevallen een levensbedreigende noodsituatie, die verergert naarmate de patiënt inademt.

Symptomen

Hoe herkennen we nu een klaplong? Bij een zware klaplong worden we geconfronteerd met een plotse en hevige pijn in de borststreek. Deze pijn doet in eerste instantie dikwijls aan een hartinfarct denken. Een versnelde ademhaling, kortademigheid, duizeligheid verzwakking, bleekheid en een razendsnelle hartslag zijn andere kenmerken van een zware klaplong. Een plotse hoest en hoge koorts zijn symptomen van een lichte klaplong.

Oorzaken van een klaplong

Er zijn verschillende oorzaken van een klaplong. Een spontane pneumathorax of klaplong, heeft meestal geen aanwijsbare oorzaak. Een spontaan ontstane klaplong komt hoofdzakelijk voor bij jonge, magere en vooral grote mannen. Een pneumathorax kan ook het gevolg zijn van een bepaalde afwijking, of van een ziekte aan onze bindweefsels.
Een traumatische klaplong is op zijn beurt het gevolg van een lichamelijk trauma, of van een medische ingreep. Gebroken ribben met puntige breukvlakken, kunnen bijvoorbeeld ons long-en borstvlies doorboren. Eens slachtoffer van een klaplong, is de kans zeer groot dat we er later nog mee geconfronteerd worden. Roken, chronische ontsteking van onze luchtwegen (bronchitis), beschadigde longblaasjes (rokerslong) en het gebruik van sommige geneesmiddelen vergroten de kans op het ontstaan van een klaplong.

Plakken van ons klaplong

Bij een klaplong wordt meestal een thoraxdrain ingebracht. Met zo een thoraxdrain wil men de ontstane spanning in onze pneumathorax verlagen. Werd men reeds herhaaldelijk het slachtoffer van een klaplong, dan zal men onze getroffen long 'plakken'. Tussen ons longvlies aan de buitenkant van onze long en de binnenkant van onze borstholte, wordt dan een chemische en prikkelende stof als talkpoeder, bloed, glucose en olijfolie of ontstekingsremmers als bleomycine en doxycycline aangebracht. Door het gebruik van deze stoffen ontstaat er een steriele ontstekingsreactie. Dit genezingsproces verloopt bijzonder pijnlijk: onze long vergroeit aan de borstwand, zodat deze niet meer kan inklappen.

Operatief ingrijpen

In sommige gevallen is operatief ingrijpen noodzakelijk. Bij deze ingreep worden overtollige luchtbellen 'weggesneden', en wordt ons borstvlies van onze thoraxwand gestript. Door deze ingreep zal ons longvlies weer vastgroeien aan de binnenzijde van onze thorax.

Complicaties

Een klaplong kan een longontsteking, een longabces of een blijvend litteken op ons longweefsel veroorzaken. Een klaplong als gevolg van een fysiek letsel, kan verantwoordelijk zijn voor ernstige bloedingen in onze borstholte. Daardoor kan de lucht wel uit onze borstholte stromen, maar niet erin. Door de druk van de getroffen long tegen ons hart, kan een klaplong ook hartfalen veroorzaken.
Gerelateerde artikelen
Een klaplong: de behandeling van een klaplongEen klaplong is niet alleen heel pijnlijk, maar ook heel lastig. Mensen worden er kortademig van en kunnen niet zoveel m…
Klaplong oorzaken, symptomen en behandelingEen klaplong wordt ook wel pneumothorax genoemd. een klaplong kan veroorzaakt worden door een verwonding. Ook kan een kl…
Klaplong: symptomen, behandeling en herstel (pneumothorax)Klaplong: symptomen, behandeling en herstel (pneumothorax)Klaplong symptomen en behandeling. Een klaplong ontstaat door een ophoping van lucht in de pleuraholte, dat is de ruimte…
Pneumothorax (klaplong)Pneumothorax (klaplong)Pneumothorax is de medische term voor een klaplong. Bij een klaplong zit er lucht in de borstholte, in de ruimte tussen…
Klaplong: symptomen, diagnose, behandeling en oorzaakKlaplong: symptomen, diagnose, behandeling en oorzaakAls er lucht tussen de twee vliezen van de long en de borstwand (de pleuraholte) zit, is er sprake van een klaplong. In…

Reageer op het artikel "Hoe behandelen we een klaplong?"

Reactie

Martine, 06-09-2014 21:13 #1
De eerste keer nadat mijn long was ingeklapt werd mij een operatie geadviseerd. Ook het hele plak verhaal kwam aanbod en was naar mijn weten uitgevoerd. Tot dat ik 4 jaar later weer een klaplong kreeg uit het eerdere dossier bleek dat de artsen vergeten waren de long te plakken. Een Geluk bij een ongeluk omdat ik pas nog ergens had gelezen dat de talkpoeder die ze hiervoor gebruiken zeer kankerverwekkend is! Ook het opereren met de operatiehandschoenen met talk zijn om deze reden nu afgeschaft. Wie verzint dat toch van die achterlijke dingen? De farmaceuten? De Media? Die verdienen wel lekker door als wij met zn allen flink ziek blijven of worden… De tweede keer ben ik weer geopereerd en is de methode van vastschroeien gebruikt… Helaas is daarna de long weer ongeveer 4 jaar later nogmaals ingeklapt. Ik ben toen 6 weken plat gaan liggen ze kunnen me wat met al dat geroer op die kwetsbare plek… en nu nog weer 4 jaar later nog eens een keer! er lijkt wel een patroon in te zitten van om de 4 a 5 jaar een klaplong… Ik weet dat de aarde en wij nauw verbonden zijn… De zogenaamde wereldleiders gaan maar door met het kappen van de oerwouden… de longen van de aarde!… alles staat met elkaar in verband… Zou dat verband houden met de Klaplong die wij als mensen hebben? Ze gaan maar door met chemtrails die ons van boven vergiftigen… en niet alleen van boven ons water en voedsel wordt ook vergiftigd… Voel daar maar eens over na!

Infoteur: Frantan
Gepubliceerd: 03-02-2011
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!