InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Verwaarloosde longontsteking kan ernstige gevolgen hebben

Verwaarloosde longontsteking kan ernstige gevolgen hebben

Verwaarloosde longontsteking kan ernstige gevolgen hebben Om goed te kunnen functioneren dienen de longen soepel te werken. Het zorgt ervoor dat we zuurstof aan het lichaam kunnen toevoegen en koolstofdioxide via de longblaasjes kunnen afvoeren. Indien er een longontsteking optreedt, dan kan het ernstige gevolgen voor de ademhaling hebben. Wat kan er gebeuren als men het onbehandeld laat of onvoldoende laat behandelen en wat zijn de gevolgen van een verwaarloosde longontsteking?

Verwaarloosde longontsteking

Wat houdt de aandoening in?

Bij een longontsteking komt er een infectie in de alveoli (longblaasjes), het longweefsel en de longslijmvliezen. De alveoli zijn verantwoordelijk voor de opname en koppeling van zuurstof aan rode bloedlichaampjes. Daarnaast wordt kooldioxide via die weg uit bloed gehaald. Het is de basis voor levenskracht en dat we alles kunnen doen. Bij een longontsteking is alles van binnen opgezet, waardoor de ingang tot de alveoli of de alveoli dichtslibt, waarnaast in de longen veel slijm zit. Het zorgt ervoor dat er veel minder zuurstof kan worden opgenomen. Lastig ademen, vermoeidheid, rochelen, pijn op de borst zijn kenmerkende symptomen, welke aanleiding moeten zijn voor behandeling. Een ontsteking wordt echter niet altijd opgemerkt.

Het niet herkennen of nalaten

Ondanks dat het zware complicaties voor de ademhaling kan hebben, wordt de aandoening niet altijd herkend. De persoon denkt mogelijk een griepje te hebben en moet uitzieken of dat de ademcapaciteit nog niet ernstig is aangetast. Daarnaast is er een groep mensen die het niet laat behandelen, mogelijk omdat het teveel kost of liever niet naar de dokter gaat. Het zorgt ervoor dat een behandelbare aandoening verandert in een verwaarloosde soms onbehandelbare longontsteking. Het longweefsel raakt daar voor een deel dermate aangetast, dat het de longcapaciteit dramatisch vermindert.

Septische shock

Een ernstig gevaar van de onbehandelde long is dat de ontsteking mogelijk wegens bacteriën dermate ernstig is, dat het via de alveoli de bloedbaan binnendringt. Er ontstaat een bloedinfectie, waardoor andere weefsels en organen worden aangetast. Consequentie van het binnendringen van de bloedbaan is, dat mestcellen in grote hoeveelheid histamine gaan afgeven. Daardoor neemt de spanning om de bloedvaten af, waardoor de vaatdiameter vergroot. Oftewel de bloeddruk zal door de bacterie-aanval drastisch dalen, waardoor vele delen in het lichaam onvoldoende van bloed zijn voorzien. Er kan septische shock ontstaan en kan potentieel tot het overlijden leiden.

Longabces

Uiteraard is voorgaande omstandigheid de meest extreme situatie. Vaak herkent men het niet of denkt men dat het reeds over is. Met twee longen ademt de persoon goed, echter toch is schade aangebracht. Aanwezige bacteriën kunnen in de longen tot een ingekapselde vergroeiing leiden, waardoor de longinhoud aanvullend kleiner wordt. Dit kan resulteren in een longabces, waarbij de persoon slecht riekend sputum ophoest. Het is een zeer kwalijke omstandigheid en dient adequaat te worden behandeld. Het kan zijn dat een antibioticum kan worden gebruikt of anders dient een bronchoscopie te worden toegepast. Deze haard dient altijd te worden verwijderd. Mensen met verzwakte weerstand hebben verhoogde kans om hieraan te overlijden.

Wel behandeld maar onvoldoende

Een aan de verwaarloosde longontsteking verwante omstandigheid betreft als de longaandoening onvoldoende is behandeld. De antibioticakuur is vroegtijdig gestopt danwel is onjuist vastgesteld dat de longen zijn hersteld. Het is altijd van belang dat de kuur in zijn geheel wordt afgerond. Na de kuur dient de aangetaste long opnieuw te worden beoordeeld om te constateren of de infectie compleet is verdwenen. Nabehandeling kan soms noodzakelijk zijn. Het voorkomt dat er een gedeeltelijk verwaarloosde long ontstaat, waardoor blijvende ademhalingsproblemen worden veroorzaakt.

Verminderde ademcapaciteit

Is de persoon deels hersteld van de aandoening dan zal men meestal redelijk goed kunnen ademen. Is de behandeling niet geheel goed gegaan of uitgebleven dan heeft het consequenties voor het functioneren van de longen. De ademcapaciteit zal altijd minder zijn! Denk aan een longcapaciteit van tachtig procent. Normaal zal de persoon last hebben van kuchjes en zal men bij veel inspanning sneller vermoeid raken. Ook het inwendige van de longen zal moeten worden gestimuleerd via de inname van pufjes. De longen kunnen daarmee ontspannen en openingen verwijden, zodat de ademhaling verbetert.

Naar huisarts bij verwaarloosde longontsteking

Voel je je minder goed, adem je slecht en heb je weinig kracht in je lichaam, dan wordt het tijd om medisch onderzocht te worden. Een longontsteking is een potentieel levensbedreigende omstandigheid en dient tijdig op een goede manier te worden behandeld. Ga naar je huisarts of hulp doende dienst bij jou in de buurt.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Longontsteking: symptomen, behandeling, soorten antibioticaLongontsteking: symptomen, behandeling, soorten antibioticaDe meeste mensen weten dat een longontsteking een serieuze ziekte is en behandeld moet worden met antibiotica. Normalite…
Gebitsabces: oorzaak en behandelingGebitsabces: oorzaak en behandelingAls je kiespijn of een gaatje negeert en ermee blijft rondlopen, kan dit uiteindelijk uitgroeien tot een abces. Pus hoop…
Pijn met ademenPijn met ademenPijn tijdens het ademhalen kan verschillende oorzaken hebben. Vaak is de pijn voelbaar tijdens een diepe ademhaling en h…
Bloed ophoesten: oorzaak en behandelingBloed ophoesten: oorzaak en behandelingBloed ophoesten is het meekomen van bloed wanneer er gehoest wordt, normaal is het bloed vermengd met slijm. Meestal is…
Bronnen en referenties
  • http://www.longontsteking.eu/verwaarloosde-longontsteking/
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Longontsteking
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Septische_shock
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Histamine

Reageer op het artikel "Verwaarloosde longontsteking kan ernstige gevolgen hebben"

Infoteur: Geinformeerd
Laatste update: 23-03-2018
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Ademhalingsproblemen
Medische informatie…
Schrijf mee!