InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Pijn met ademen

Pijn met ademen

Pijn met ademen Pijn tijdens het ademhalen kan verschillende oorzaken hebben. Vaak is de pijn voelbaar tijdens een diepe ademhaling en hoesten of niezen, maar kan ook al bij het oppervlakkige ademhalen ontstaan. De pijn kan doortrekken naar de rug of de buik. Rechts of links kan deze voelbaar zijn. De oorzaak kan in of rond de longen liggen, de milt, of andere oorzaken hebben. Niet altijd is behandeling nodig: soms verdwijnen de klachten met rust vanzelf.

Pijn met ademen

Ademhalen doen we met de longen. Ingeademde lucht gaat via de mond/ neus door de luchtpijp naar de bronchiën. De bronchiën vertakken zich naar de longen. De bronchiën vertakken zich steeds meer totdat ze uitkomen in de longblaasjes. De longblaasjes zorgen voor uitwisseling van zuurstof en van afvalstoffen. Pijn bij het ademhalen is vaak afkomstig van de longen, maar kan ook veroorzaakt worden door omliggende weefsels of organen. Hieronder volgen een paar oorzaken voor pijn bij het ademen. Dit zijn de meest bekende en belangrijke oorzaken.

Pleuritis

Bij pleuritis oftewel pleuris is er sprake van een ontsteking aan het borstvlies. De oorzaak is vaak te vinden in een infectie met een bacterie of virus. Soms is irritatie van de pleura de oorzaak. De pleura scheidt de longen van de borstholte. We maken onderscheidt tussen droge pleuritis en natte pleuritis. Bij deze laatste vorm wordt er pleuravocht gevormd. De symptomen van pleuritis zijn een stekende pijn die vooral bij het ademhalen voelbaar is. Hoesten verergert de klachten. Met ontstekingsremmers of antibiotica wordt pleuritis behandeld.

Miltruptuur

Bij een miltruptuur is de milt gescheurd. De oorzaak is vaak een klap tegen de milt aan. De milt ligt tegen de linkerzij aan. Een miltruptuur is gevaarlijk en moet direct behandeld worden. De symptomen zijn pijn in de linkerschouder en de buik, pijn bij het ademen wat erger wordt bij liggen, lage bloeddruk en later een onstabiele hartslag. Behandeling bestaat uit het stoppen van het bloeden door operatieve ingreep. Soms wordt de milt in zijn geheel verwijderd.

Klaplong

Door een trauma kan de long gedeeltelijk of geheel inklappen. Hierdoor kan de long geen zuurstof of minder zuurstof opnemen. Soms ontstaat er een spontane klaplong, de oorzaak hiervoor is vaak niet bekend. De symptomen zijn een stekende pijn op de borst, pijn met ademhalen, moeite met zuchten en een benauwd gevoel als gevolg van zuurstoftekort. Behandeling bestaat uit rust waardoor een gedeeltelijk ingeklapte long vanzelf weer terugklapt. Bij een ernstige klaplong wordt er een drain geplaatst. Soms is een operatie nodig om het lek in de vliezen te herstellen.

Longontsteking

Bij longontsteking zijn de longblaasjes en vaak het omliggende weefsel ontstoken. De oorzaak is vaak een virus of bacterie en zelden een schimmel. Soms zijn braaksel, bloed, voedsel of voorwerpen die in de longen terecht komen de oorzaak. Dit komt voor bij verslikken, vooral bij mensen waarbij het slikmechanisme niet goed werkt. De symptomen zijn pijn en koorts, het ophoesten van geel of groen slijm, pijn bij het ademhalen, kortademigheid, pijn onder aan de rug, een oppervlakkige ademhaling en soms ook vermoeidheid, zweten en andere klachten. Zonder behandeling kan longontsteking dodelijk aflopen. Behandeling bestaat uit het toedienen van antibiotica. Soms wordt er extra zuurstof toegediend en is opname in het ziekenhuis noodzakelijk.

Syndroom van Tietze

Bij het syndroom van Tietze is het kraakbeen in de borstkas opgezwollen als gevolg van ontstekingen. Dit veroorzaakt pijn die vooral voelbaar is met ademen. De oorzaak is onbekend. Voor artsen is het moeilijk om het syndroom van Tietze vast te stellen omdat er op röntgenfoto's of bloedonderzoek niks vreemds te zien is. In de meeste gevallen verdwijnen de klachten weer vanzelf. Soms zijn ze chronisch en spelen regelmatig op. Behandeling bestaat dan uit ontstekingsremmers en soms zenuwblokkade.

Gekneusde of ontstoken tussenribspier

Tussenribspieren zorgen ervoor dat de ribben ten opzichte van elkaar kunnen bewegen. Dit is nodig om ademhalen mogelijk te maken. Soms raken deze spiertjes gekneusd, ontstoken of geïrriteerd. Er ontstaat dan pijn die vooral voelbaar is tijdens het ademhalen. Bij zware inspanning wordt de ademhaling dieper en zal de pijn heviger zijn. De klachten verdwijnen vanzelf na een aantal weken tot maanden. In sommige gevallen kunnen de klachten jarenlang aan blijven houden, zelfs bij voldoende rust. Behandeling bestaat uit symptoombestrijding. Bij een ontsteking kan gekeken worden of antibiotica zinvol is.
Gerelateerde artikelen
Ademen bij zingenEen van de belangrijkste dingen bij zingen is ademen. Er zijn verschillende soorten ademhaling, maar als we zingen maken…
Dieren: ademen en de afwijkingen herkennenDieren: ademen en de afwijkingen herkennenAdemhalen is van levensbelang. Daarom is het belangrijk af en toe te kijken en symptomen te kunnen herkennen als een die…
Gekneusde rib door hoestenGekneusde rib door hoestenEen gekneusde rib door het hoesten. Het kan helaas voorkomen, vooral bij grote hoestbuien of langdurige hoestaanvallen.…
Tussenribspieren: functie en aandoeningenTussenribspieren: functie en aandoeningenTussenribspieren zijn spieren die zich tussen de ribben bevinden en waar maar weinig mensen van gehoord hebben. Totdat j…
Steken in de zij bij sporten: oorzaken en behandelingSteken in de zij bij sporten: oorzaken en behandelingIedereen heeft het wel eens meegemaakt: steken in de zij tijdens lichamelijke inspanning. Deze zeurende en stekende pijn…
Bronnen en referenties
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Longvlies
  • https://www.longfonds.nl
  • www.reumafonds.nl

Reageer op het artikel "Pijn met ademen"

Reacties

S. Schouwer, 13-08-2018 02:44 #9
Ik heb sinds 6 dagen pijn met ademen. Het begon toen ik wakker werd en ineens pijn had onder mijn borstkas met ademen. Nu is het veel erger geworden nu heb ik het ook boven mijn borstkas en het trekt helemaal mijn schouder in en mijn nek, soms ook in mijn arm (het is allemaal aan de rechterkant). Weet u misschien wat het is en hoe het minder wordt? (Het lijkt wel of het elke dag erger wordt)

Bianca, 29-12-2017 01:25 #8
Sinds een week heb ik hevige pijn in mijn linkerzij, uitstraling naar mijn rug, en mijn linkerschouder kraakt bij simpele pak beweging? Pijn in de zij is vooral als ik ga liggen en diep inadem. Kan met moeite in slaap komen door de pijn. Zitten is ook geen pretje. Wanneer ik loop gaat het wel, merk dat ik geen rare beweging kan maken. Bijvoorbeeld spontaan rennen of dansen.
Moet ik hiervoor naar de huisarts of kan ik fysio nemen?

Wende, 05-10-2017 18:51 #7
Als ik ren (na ongv. 200 meter) krijg ik pijn aan mijn linker kant vant mijn buik. Soms heb ik dit ook na trappen lopen. Als ik buk wordt het minder, maar ik kan tijdens een loop test voor school bijvoorbeeld niet de hele tijd bukkend rennen. Heeft u misschien een idee wat ik zou kunnen hebben? Nadat ik ren krijg ik ook een rode plek aan de onderkant van mijn linker (uit eigen perspectief) ribben.

Jan Brouwer, 05-06-2017 09:35 #6
Als ik buk of mijn of zit en ik strek mijn boven lichaam is het net of ik plat op mijn rug ben gevallen en kan dan van de pijn moeilijk ademhalen. De pijn zit dan onder de schouderbladen en loopt door tot net onder de borst door.

B. Rutjens, 23-12-2015 11:53 #5
Heb sinds 7 weken een nieuwe halve knie. Revalidatie gaat goed. Alleen wanneer ik diep ademhaal, en dan uitblaas, voel ik een pijnlijke trilling aan de buitenkant van de geopereerde knie. Wat kan dit zijn?

Marc, 09-11-2015 15:39 #4
Ik heb al een paar jaar pijn aan de longen als ik diep ademhaal.
12 jaar geleden rookte ik nog, maar ben gestopt omdat iedere trek van de sigaret pijn deed.
Diep ademhalen doet pijn maar ook heb ik minder lucht dan vroeger, hardlopen of snel fietsen doe ik daarom niet meer.
Heb me al lang afgevraagd wat het kan zijn.

Belly, 07-04-2015 15:51 #3
Ik heb een pijnlijke steek in mijn linkerschouder het trekt door naar mijn linkerzijde van mijn buik (onder mijn ribben). Wanneer ik beweeg of inadem wordt de pijn/steek erger en krijg ik moeite met inademen. Wat is de oorzaak hiervan? Hoe moet ik dit kwijtraken?

Raimond, 08-03-2015 22:29 #2
Mijn dochter van 11 heeft pijn in haar rechterzij die doortrekt naar haar rug. Als ze zit heeft ze er geen last van. Maar zodra ze gaat liggen (buikslaper) komt de pijn weer terug, en doet het zelfs pijn met ademhalen. Enig idee wat het kan zijn? Het gaat weg en komt weer terug.

Mesut, 20-11-2014 16:21 #1
Ik heb al gedurende 6 jaar deze ziekte, dus pijn tijdens ademen en hoesten, komt ongeveer 4 keer per jaar voor, duurt meestal 4 a 6 dagen lang, de pijn zit onder de rechtersborstkast, de eerste dag van de pijn wordt mijn rechter hand kouder dan mijn linker hand. Ik heb alles laten onderzoeken (klinisch) zonder resultaat, dokter denkt aan ontsteking maar weet niet juist wat het is. Meestal komt de pijn als ik dun gekleed ben, of in een koude ruimte gewerkt heb. De laatste tijd heb ik het dikwijls en wil nog verder laten onderzoeken, heb jij enige gedachten wat ik kan doen? Ik ben van België. In welke richting kan ik me nog verder laten onderzoeken? Ik wil van dat pijn af.

Infoteur: Bibiana
Gepubliceerd: 09-04-2014
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 9
Medische informatie…
Schrijf mee!