InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Longabces: symptomen, oorzaak en behandeling abces in long

Longabces: symptomen, oorzaak en behandeling abces in long

Longabces: symptomen, oorzaak en behandeling abces in long Longabces symptomen bestaan vaak uit een productieve hoest, een slechte adem, koorts en rillingen. Een longabces is een met pus gevulde holte in het longweefsel. Een bacteriële infectie is de oorzaak van een longabces. Ontstoken weefsel sterft af. Dit proces wordt 'necrose' genoemd. In de ruimte die dan ontstaat, ontwikkelt zich pus. Het meest opvallende symptoom van een longabces is een productieve hoest. Het opgehoeste slijm kan bloed of pus bevatten en vreselijk stinken. Behandeling van een longabces bestaat uit het toedienen van antibiotica.

Longabces

Wat is een longabces?

Een longabces wordt veroorzaakt door een bacteriële infectie die optreedt in het longweefsel. De infectie veroorzaakt weefselsterfte oftewel 'necrose'. In de ruimte die als gevolg daarvan ontstaat, verzamelt zich pus. Dit wordt een longabces genoemd. Een longabces is soms lastig te behandelen. De aandoening kan levensbedreigend zijn.

Oorzaken longabces

Longabcessen kunnen worden onderverdeeld in primaire en secundaire longabcessen, op basis van hun ontstaansmechanisme. Verschillende soorten bacteriën kunnen door verschillende factoren een infectie veroorzaken. Primaire abcessen ontwikkelen zich vaak vanuit longinfecties, zoals longontsteking. Secundaire abcessen treden op bij patiënten met een onderliggende longafwijking.

Meest voorkomende oorzaak longabces

De meest voorkomende oorzaak van een longabces is een infectie die wordt veroorzaakt door zogeheten commensalen ofwel bacteriën die normaal voorkomen in de mond of de keel zonder ziekte te veroorzaken, en worden ingeademd in de longen. Er zijn veel verdedigingsmechanismen die het lichaam in stelling kan brengen tegen dergelijke infecties, zoals hoesten. Deze infecties treden daarom vooral op als deze mechanismen falen, bijvoorbeeld doordat je bewusteloos of erg suf bent door het gebruik van suf makende drugs, alcoholgebruik, kalmerende middelen (bijvoorbeeld benzodiazepinen), anesthesie (verdoving), of door een aandoening van het zenuwstelsel.

Onderliggende aandoening

Soms kan een longtumor de oorzaak zijn van een longabces. Bijvoorbeeld als de tumor een van de luchtwegen afsluit. Obstructie van de luchtwegen wat leidt tot abcesvorming, kan ook door een vreemd voorwerp komen. Er ontstaat dan een abces omdat pus zich ophoopt achter de obstructie. Een bacteriële longontsteking kan ook tot een longabces leiden. Soms ontstaat er een longabces door geïnfecteerde trombose of longembolie of door infecties die verspreid worden via de bloedsomloop.

Risicofactoren

Mensen die lijden aan alcoholisme of onlangs ziek zijn geweest (in het bijzonder mensen die een longontsteking hebben gehad), hebben een hoog risico op het ontwikkelen van een longabces. Het risico is ook hoog voor mensen die onlangs onder narcose of sedatie zijn geweest, of die bewusteloos zijn geweest.

Longabces symptomen

Wat zijn de symptomen van een longabces? Het meest opvallende symptoom van een longabces is een productieve hoest. Bij een productieve hoest zit er slijm in de luchtwegen dat tijdens het hoesten loskomt en zo weggewerkt wordt. Het opgehoeste slijm kan bloederig of pus-achtig zijn en heeft een vieze geur. Het opgehoeste slijm stinkt. Andere symptomen zijn een slechte adem, koorts met koude rillingen, pijn op de borst en kortademigheid. Zweten of nachtelijk zweten, gewichtsverlies en vermoeidheid kunnen ook wijzen op een longabces.

Diagnose

Hoe wordt een longabces gediagnosticeerd? Om een ​​longabces te diagnosticeren, zal de arts allereerst een anamnese afnemen. Daarna vindt lichamelijk onderzoek plaats. De huisarts zal onder meer met zijn stethoscoop naar de ademgeluiden luisteren. Als een abces wordt vermoed, zal de arts het sputum of de pus analyseren. Ook kan beeldvormend onderzoek geïndiceerd zijn, zoals een röntgenfoto of een CT-scan om te kijken waar de infectie in de longen zich bevindt en om andere aandoeningen uit te sluiten, zoals longkanker of emfyseem. Bij vermoeden van een vreemd voorwerp in de longen, kan de arts een longonderzoek verrichten met behulp van bronchoscopie. Hiermee kunnen de luchtwegen van binnen worden bekeken.

Longabces behandeling

De primaire behandeling van een longabces is het toedienen van antibiotica, intraveneus en later oraal. Langdurig gebruik van de medicatie kan nodig zijn tot maximaal zes maanden. Een empyeem (opeenhoping van pus) hoeft zelden gedraineerd te worden via een buisje dat is ingebracht in de borstwand. Ook hoeft een chirurg slechts zelden het geïnfecteerde longweefsel te verwijderen. Leefstijlveranderingen, zoals stoppen met roken en drinken, kunnen ook worden voorgesteld.

Complicaties

In zeldzame gevallen kan een longabces scheuren. Dit is een ernstig medisch probleem. Een andere mogelijke complicatie is dat de infectie zich verspreidt naar andere delen van het lichaam.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Longabces: slecht riekend slijm opgehoest, koorts, vermoeidLongabces: slecht riekend slijm opgehoest, koorts, vermoeidHeb je de laatste tijd behoorlijk veel last van hoestbuien, dan zijn er mogelijk bacteriën in de longen terechtgekomen.…
Longabces  verraderlijk en vaak destructiefLongabces verraderlijk en vaak destructiefBij een longabces treedt pusvorming (verettering) op, waarbij zich een holte in het longweefsel vormt. Soms is de oorzaa…
Sputum  wat kun je eraan aflezen?Sputum wat kun je eraan aflezen?Sputum is opgehoest slijm. Aan de samenstelling en kleur ervan kan de arts vaak al zien om welke aandoening het gaat, do…
Verwaarloosde longontsteking kan ernstige gevolgen hebbenVerwaarloosde longontsteking kan ernstige gevolgen hebbenOm goed te kunnen functioneren dienen de longen soepel te werken. Het zorgt ervoor dat we zuurstof aan het lichaam kunne…
Aspiratiepneumonie: Longontsteking door vreemde stoffenAspiratiepneumonie: Longontsteking door vreemde stoffenAspiratiepneumonie is een longontsteking die optreedt nadat de patiënt vreemde stoffen inademt zoals braaksel, voedsel o…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: James Heilman, MD, Wikimedia Commons (CC BY-SA-4.0)
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Sedatie
  • http://www.healthline.com/health/lung-abscess
  • http://patient.info/doctor/lung-abscess
  • https://longziekten.wordpress.com/2004/06/19/longabces/
  • https://www.ziekenhuis.nl/onderzoek-diagnose/b/bronchoscopie/item25673

Reageer op het artikel "Longabces: symptomen, oorzaak en behandeling abces in long"

Infoteur: Tartuffel
Laatste update: 15-02-2018
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Longaandoeningen symptomen
Medische informatie…
Schrijf mee!