InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Pijn op de longen: bij diep inademen of pijn met hoesten

Pijn op de longen: bij diep inademen of pijn met hoesten

Pijn op de longen: bij diep inademen of pijn met hoesten Pijn op de longen is een klacht die kan optreden bij verschillende aandoeningen of ziekten. Pijn op de longen is in feite geen correcte term, omdat de longen zelf geen pijnreceptoren hebben. De longvliezen en borstkaswand hebben wel pijnreceptoren. Veel mensen maken zich zorgen als ze pijn voelen in de longstreek. Pijn op de longen kan ervaren worden als een zeurende, doffe of stekende pijn. Pijn aan de longen kan gepaard gaan met andere klachten als pijn op de rug, nek, schouder of tussen de schouderbladen. Soms heb je pijn aan de longen bij (diep) inademen of met hoesten. Ook kan de pijn gepaard gaan met benauwdheid. Wat betekenen deze klachten en kan het een symptoom zijn van een onderliggende aandoening?
Pijn op de longen kent meerdere oorzaken / Bron: Minerva Studio/Shutterstock.comPijn op de longen kent meerdere oorzaken / Bron: Minerva Studio/Shutterstock.com

Pijn bij diep inademen of pijn met hoesten

Er zijn meerdere mogelijke oorzaken van pijn bij diep inademen of pijn met hoesten. De pijn kan gepaard gaan met andere klachten, zoals benauwdheid of kortademigheid. Als deze klachten ernstig zijn, is het verstandig je huisarts te raadplegen.

Pijn aan de longen door pleuritis

Pleuritis of borstvliesontsteking is een ontsteking van de pleura, de longvliezen, welke tussen longen en borstholte liggen. Pleuritis wordt gekenmerkt door kortademigheid en pijn bij het ademen en hoesten. Vaak ervaar je een scherpe pijn bij ademhalen en doorzuchten is vrijwel onmogelijk. Er kan daarnaast uitstralingspijn optreden in de schouder, nek en soms zelfs in de bovenbuik. Borstvliesontsteking is altijd een complicatie of uiting van een onderliggende ziekte, zoals longontsteking, tuberculose (tbc) of kanker.

Longontsteking

Longontsteking of pneumonie duidt op een ontsteking van de kleine vertakkingen van de longen en de longblaasjes diep in de longen. Een longontsteking geeft vaak klachten als pijn bij het ademhalen, benauwdheid, ophoesten van geel of groen slijm met soms met wat bloed, vermoeidheid, een hogere of juist een lagere lichaamstemperatuur, spierpijn en pijn bij de longen, rillingen, verminderde eetlust en in ernstige gevallen verwardheid.

Benauwdheid / Bron: Wavebreakmedia/Shutterstock.comBenauwdheid / Bron: Wavebreakmedia/Shutterstock.com

Bronchitis

Acute bronchitis is een acute ontsteking van de bronchiën, de vertakkingen van de luchtpijp in de longen. Bronchitis kenmerkt zich door droge hoest, gevolgd door slijmhoest, fluimen, lichte koorts, en een algeheel gevoel van malaise. Andere symptomen zijn een drukkend gevoel op de borst, piepende ademhaling, benauwdheid en hoesten doet vaak pijn. Acute bronchitis geneest meestal vanzelf binnen ongeveer twee weken. Toch kun je vele weken nadien last hebben van een zeurende hoest.

Longabces

Een longabces is een met etter gevulde holte in de long, welke wordt omgeven door ontstoken weefsel. Een longabces wordt veroorzaakt door een infectie, vaak door bacteriën die van nature in de mond of de keel voorkomen en bij inademing terechtkomen in de longen. De eerste symptomen vertonen veel gelijkenis met longontsteking en bestaan uit vermoeidheid, verminderde eetlust, zweten, koorts en ophoesten van slijm. Dit slijm kan stinken doordat bepaalde mond- en keelbacteriën vaak een onaangename geur produceren. Ook kan het slijm spoortjes bloed bevatten. Je kunt verder last hebben van pijn op de borst bij het ademen. Sommige mensen lopen maanden met deze klachten rond voordat ze medische hulp inschakelen. Zij hebben een chronisch abces ontwikkeld en hebben vaak last van bijkomende klachten als flink gewichtsverlies, dagelijks koorts en nachtzweten.

Astma

Astma is een chronische ontsteking van de longen, welke ademhalingsproblemen kan veroorzaken. Astma geeft lang niet elke dag klachten, maar als een astmapatiënt in de buurt is van bepaalde stoffen, kan dit zijn weerslag hebben op zijn extra gevoelige luchtwegen. Astma kan klachten geven als hoesten, piepende of brommende ademhaling, kortademigheid in aanvallen of gedurende perioden, kortademigheid bij inspanning en een beklemmend gevoel op de borst.

Longembolie

Bij een longembolie is er een bloedvat naar de longen verstopt door een bloedstolsel, waardoor er minder zuurstof in het bloed komt en je het benauwd krijgt. Hierdoor ga je sneller ademen en ervaar je pijn bij het ademen. Neem in dat geval direct contact op met je huisarts.

Pijn op de borst door pneumothorax

Een pneumothorax, ook wel klaplong genoemd, kan plotseling ontstaan, zonder aanleiding. Je kunt ook een klaplong krijgen door een verwonding. Bij een klaplong is je long (gedeeltelijk) ingeklapt. Je ervaart een stekende pijn op de borst op het moment dat de klaplong intreedt en daarna zucht je moeilijk en heb je het benauwd.

Pleurale effusie

Pleura-effusie duidt op een abnormale hoeveelheid vocht in de pleuraholte. Dit kan komen door een onderliggende aandoening (congestief hartfalen, cirrose, atelectase), of door longziekten met ontsteking van het borstvlies (als gevolg van kanker, longembolie, infectie en asbestgerelateerde ziekten en letsels).

Longkanker / Bron: Muratart/Shutterstock.comLongkanker / Bron: Muratart/Shutterstock.com

Longkanker

Longkanker is na prostaatkanker de meest voorkomende vorm van kanker bij mannen. Symptomen van longkanker zijn vooral in het begin soms lastig op te merken. De long heeft geen pijnreceptorenen, pas als de tumor de longvliezen en borstkaswand, die wel pijnreceptoren hebben, aantast, kan er pijn ontstaan. Het zijn vaak klachten als bloed ophoesten, pijnklachten (zeurende pijn in de borststreek, rug, of in het gebied van de schouders), kortademigheid, hardnekkige prikkelhoest, aanhoudende heesheid, gebrek aan eetlust en gewichtsverlies die mensen doen besluiten naar de huisarts te gaan. Deze symptomen kúnnen wijzen op longkanker.

Costochondritis

Costochondritis duidt op een pijnlijke ontsteking van het kraakbeen tussen de ribben en het sleutelbeen en/of de rugwervel, veelal de tweede, derde of vierde rib. Op de pijnlijke plek drukken, hoesten, niezen en diep zuchten is pijnlijk.

Longpijn door hart- en vaatziekten

Soms kan pijn van een hartaanval of andere hartaandoeningen gevoeld worden als longpijn. Pijn of ongemak in de borststreek is de meest voorkomende klacht van een hartaanval.

Zure reflux

Refluxklachten ontstaan doordat maagzuur terugstroomt in de slokdarm. Hierbij heb je last van opboeren, brandend maagzuur of pijn achter het borstbeen. Deze klachten treden vooral op na het eten, bij bukken of liggen, en bij druk in de buik door bijvoorbeeld persen (tijdens het poepen) of hoesten,

Pijn op de longen door slokdarmspasme

Slokdarmspasme is een stoornis in de voortstuwende beweging van de slokdarm, welke wordt veroorzaakt door een afwijkende zenuwgeleiding. Wanneer je last hebt van spierspasmen langs de gehele slokdarm, dan voelt dat vaak aan als pijn op de borst onder het borstbeen. Het is soms moeilijk te onderscheiden van angina pectoris.

Reumatische aandoeningen

Reumatische aandoeningen zoals lupus en reumatoïde artritis (RA) kun je ook klachten krijgen in de longstreek.

Systemische lupus erythematosus (SLE)

Tijdens een actieve fase van lupus kunnen algemene verschijnselen voorkomen, vergelijkbaar met die van een griep, evenals huiduitslag en gewrichtsklachten. Tot de meer specifieke en minder vaak voorkomende symptomen behoren een ontsteking van nieren, hart- of longvlies, of neurologische symptomen. Bij reumatoïde artritis kunnen complicaties optreden.

Reumatoïde artritis (RA)

Bij reumatoïde artritis kunnen complicaties optreden, zoals longvliesontsteking. Een ontsteking van het longvlies bij RA is eigenlijk een soort vasculitis, waarbij de bloedvaatjes die naar het longvlies lopen ontstoken zijn. Vocht achter de long kan daarvan het gevolg zijn. Longvliesontsteking komt meestal aan één long tegelijk voor en veel minder vaak aan beide longen. Een longvliesontsteking hoedt geen klachten te veroorzaken. Soms heb je last van pijn bij het ademhalen, kortademigheid of koorts. Wanneer zich veel vocht ophoopt achter de long, wordt de long dichtgedrukt waardoor je kortademig wordt.

Buikpijn / Bron: Andrey Popov/Shutterstock.comBuikpijn / Bron: Andrey Popov/Shutterstock.com

Hyperventilatie

Hyperventileren betekent te snel en/of te diep ademen. Hyperventilatie kan pijn veroorzaken zoals spierpijn, pijn in de borst en buikpijn.

Symptomen pijn op de longen

Als pijn op de longen gepaard gaat met een of meer van de volgende symptomen, dan is het verstandig een arts te raadplegen:

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Pijn aan het hartPijn aan het hartPijn aan het hart komt bij veel mensen voor. Meestal wordt deze pijn gevoeld bij inspanning, inademen, uitademen, stress…
Borstvliesontsteking: Oorzaken, symptomen en behandelingBij borstvliesontsteking ofwel pleuritis raakt het borstvlies net buiten de longen ontstoken. Dit kan gebeuren door een…
Bij koud weer sportenBij koud weer sportenKoud weer is vooral dán slecht voor onze gezondheid als het ons van sporten weerhoudt. De 'lungplus' is een handig appar…
Vocht achter de longen (longoedeem) door hartproblemenVocht achter de longen (longoedeem) door hartproblemenSlecht kunnen ademen, pijn op de borst, benauwdheid, paniek, angstzweet en een wegtrekkende huidskleur kunnen tekenen zi…
Tussenribspieren: functie en aandoeningenTussenribspieren: functie en aandoeningenTussenribspieren zijn spieren die zich tussen de ribben bevinden en waar maar weinig mensen van gehoord hebben. Totdat j…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Phugunfire/Shutterstock
  • Healthline. What's Causing My Left Lung Pain? https://www.healthline.com/health/left-lung-pain#which-lungrelated-conditions-cause-lung-pain (ingezien op 24-9-2018)
  • http://www.antoniuskankercentrum.nl/longkanker/symptomen
  • https://www.verywell.com/lung-pain-symptoms-causes-and-diagnosis-2249389
  • https://www.longfonds.nl/longontsteking/wat-is-longontsteking
  • https://www.longfonds.nl/acute-bronchitis/symptomen-acute-bronchitis
  • https://www.longfonds.nl/klaplong/symptomen-klaplong
  • https://www.thuisarts.nl/longembolie/heb-ik-longembolie
  • http://www.merckmanual.nl/mmhhttps://www.longfonds.nl/astma/omgaan-met-astma/astma-aanvalenl/print/sec04/ch043/ch043a.html
  • https://www.uzleuven.be/pleurale-effusie
  • Afbeelding bron 1: Minerva Studio/Shutterstock.com
  • Afbeelding bron 2: Wavebreakmedia/Shutterstock.com
  • Afbeelding bron 3: Muratart/Shutterstock.com
  • Afbeelding bron 4: Andrey Popov/Shutterstock.com

Reageer op het artikel "Pijn op de longen: bij diep inademen of pijn met hoesten"

Reacties

M. Magré Henskens, 20-09-2019 10:49 #2
Ik heb sinds 3 weken aanvallen van onregelmatige polsslag en een droge hoest, licht in het hoofd benauwd en pijn achter het rechterschouderblad. In 2006 ook longembolieën gehad. Wat kan ik doen? De dokter weet het niet.

Anja Visser, 28-04-2019 07:57 #1
Goedemorgen,

Ik heb sinds 2 weken pijn in linkerlong ook bij diep ademhalen of niezen pijn. Voor de rest geen klachten ik heb wel vanaf 2 april in een koud vochtig huis gelogeerd. Ook zit mijn nek wat vast ik oefen dat wel elke dag omdat soepeler te krijgen.
Ik ben momenteel in het buitenland en heb sinds 2 maanden een nieuwe knie. Kan het daar mee te maken hebben?

Gr Anja Reactie infoteur, 29-04-2019
Het is verstandig om bij aanhoudende (long)klachten de huisarts te raadplegen.

Infoteur: Tartuffel
Laatste update: 20-08-2019
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Longaandoeningen symptomen
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!