InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Pijn bij ademen: oorzaken & symptomen pijnlijke ademhaling

Pijn bij ademen: oorzaken & symptomen pijnlijke ademhaling

Pijn bij ademen: oorzaken & symptomen pijnlijke ademhaling Pijn bij het ademen duidt op een pijnlijke sensatie tijdens het ademen. Dit kan variëren van milde tot ernstige pijn. Naast pijn bij het ademen (vaak pijn bij het inademen) kan het ook moeilijk zijn om te ademen. Bepaalde factoren kunnen het ademen bemoeilijken, zoals de positie van je lichaam of de luchtkwaliteit. Een pijnlijke ademhaling kan wijzen op een ernstige onderliggende aandoening die onmiddellijke medische zorg vereist. Maak meteen een afspraak met je huisarts in geval van onverklaarbare pijn op de borst of ademhalingsmoeilijkheden. Praat ook met je huisarts als je een chronische ziekte hebt waarbij je last hebt van incidentele aanvallen van pijnlijke ademhaling of pijn bij (diep) ademhalen.
Pijnlijke ademhaling / Bron: InesBazdar/Shutterstock.comPijnlijke ademhaling / Bron: InesBazdar/Shutterstock.com

Pijnlijke ademhaling

Pijn bij het ademen of een pijnlijke ademhaling is een uiterst onaangename en soms pijnlijke aangelegenheid, waarbij je tijdens het ademhalen licht tot soms extreem ongemak of pijn kan voelen. Soms kan de pijn op de borst het ook moeilijk maken om te ademen. De pijn op de borst bij het ademen kan door bepaalde lichaamsfuncties worden verergerd of de kwaliteit van de lucht is slecht.

Alarmsymptomen pijn bij het ademen

Neem direct contact op met een arts bij een van de volgende symptomen:
  • verlies van bewustzijn
  • kortademigheid
  • snel ademhalen
  • luchthonger, of het gevoel hebben dat je niet genoeg lucht kunt krijgen
  • happen naar lucht
  • verstikking
  • pijn op de borst
  • verwardheid
  • overmatig zweten
  • bleekheid of bleke huid
  • blauwe verkleuring van huid, lippen, vingers of tenen (cyanose)
  • duizeligheid
  • bloed ophoesten
  • koorts

Pijn bij de ademhaling of pijn op de borst tijdens het ademen kan een nogal angstaanjagend symptoom zijn. Het is altijd raadzaam om een ​​arts te raadplegen als je pijn ervaart met ademhalen om mogelijke ernstige oorzaken van de pijn uit te sluiten.

Pijn bij inademen / Bron: Photographee.eu/Shutterstock.comPijn bij inademen / Bron: Photographee.eu/Shutterstock.com

Oorzaken van pijn bij inademen

Er zijn veel mogelijke aandoeningen die pijn bij het ademen kunnen veroorzaken. In sommige gevallen kan de pijn op de borst mild zijn en in sommige gevallen kan deze ernstiger zijn. Deze aandoeningen zijn:

COPD

COPD is een chronische longziekte die de luchtstroom vanuit de longen belemmert. Symptomen zijn ademhalingsmoeilijkheden, kortademigheid, hoesten, slijmproductie (sputum) en piepende ademhaling. Het wordt veroorzaakt door langdurige blootstelling aan irriterende gassen of deeltjes, meestal uit sigarettenrook. Mensen met COPD lopen een verhoogd risico op het ontwikkelen van hartaandoeningen, longkanker en diverse andere aandoeningen.

Bronchitis

Bronchitis duidt op een ontsteking in de kleine buisjes van de longen, de zogeheten bronchiën. Het belangrijkste symptoom van acute bronchitis is een slijmhoest, waarbij je helder, geelgrijs of groenachtig slijm kan ophoesten. Andere symptomen zijn vergelijkbaar met die van verkoudheid of bijholteontsteking (sinusitis), en kunnen zijn:

Sommige mensen kunnen kortademigheid of piepende ademhaling ervaren als gevolg van ontstoken luchtwegen. Dit komt echter vaker voor bij langdurige (chronische) bronchitis.

Astma

Mensen met astma worden geboren met aanleg voor astma en dit is erfelijk. Als je een eerstegraads familielid (vader, moeder, dochter of zoon) met astma hebt, heb je een grotere kans op astma. Niet iedereen met deze aanleg krijgt ook daadwerkelijk astma. Er treden pas klachten op als je bijvoorbeeld in contact komt met prikkels waarvoor je overgevoelig bent. Bij astma raken de luchtwegen chronisch ontstoken en al bij een geringe prikkel kunnen ze vernauwen wat ademhalingsproblemen kan veroorzaken met klachten als kortademigheid en benauwdheid.

Astma geeft niet doorlopend klachten, maar toch is het een chronische ziekte. Dat komt omdat de klachten bij astma worden veroorzaakt door een ontsteking van de luchtwegen, waardoor de kleine luchtwegen erg prikkelbaar zijn en de lucht er minder gemakkelijk doorheen kan stromen. Astmaklachten kunnen soms weken tot maanden aanhouden, bijvoorbeeld na een (forse) griep. Ook zijn er soms periodes waarin je weinig tot niets merkt.

Astma is goed te behandelen. De klachten kunnen goeddeels verdwijnen waardoor je een prettig en normaal leven kan leiden.

Angina Pectoris

Angina pectoris is de medische term voor pijn op de borst als gevolg van coronaire hartziekten. Het komt voor wanneer de hartspier niet genoeg zuurstofrijk bloed krijgt als dat nodig is. Dit gebeurt meestal omdat een of meer slagaders van het hart vernauwd of geblokkeerd zijn, ook wel ischemie genoemd. Angina pectoris veroorzaakt meestal een ongemakkelijke druk, een gevoel van afknijpende pijn in het midden van de borstkas. Je kunt de pijn ook voelen in je nek, kaak, schouder, rug of arm.

Hartaanval

Een hartaanval treedt op wanneer een kransslagader afgesloten of geblokkeerd is. Het hart is een spier en het heeft een goede bloedtoevoer nodig om het gezond te houden. Naarmate je ouder wordt, kunnen de gladde binnenwanden van de slagaders die het bloed naar het hart leiden beschadigd en versmald raken door de ophoping van plaque. Een plaque kan openscheuren en losschieten, waardoor er verderop in het bloedvat een blokkade ontstaat. Hoe langer de blokkade onbehandeld blijft, hoe meer de hartspier beschadigd raakt. Als de bloedstroom niet snel wordt hersteld, is de schade aan de hartspier permanent.

Longontsteking

Een longontsteking kan worden veroorzaakt door virussen, bacteriën of schimmels. De symptomen van longontsteking zijn afhankelijk van je leeftijd, de oorzaak en de ernst van de infectie en eventuele reeds bestaande problemen met de immuniteit. Enkele van de symptomen kunnen zijn:
  • snel ademhalen
  • ademhalingsproblemen
  • hoesten
  • koorts
  • vermoeidheid
  • pijn op de borst

Andere oorzaken

Mogelijke andere oorzaken zijn:

Onderzoek en diagnose

Omdat er talloze oorzaken zijn die pijn bij het ademhalen of pijn op de borst bij het ademen kunnen veroorzaken, zal de behandelende arts je medische voorgeschiedenis in ogenschouw nemen, veel vragen stellen over je klachten en een grondig lichamelijk onderzoek uitvoeren. De arts kan vragen stellen over eventuele voorgeschiedenis van longziekten of een familiegeschiedenis van longaandoeningen. De arts kan ook informeren of je rookt of hebt gerookt. Aangezien pijn bij bepaalde aandoeningen zoals longontsteking kan verergeren met liggen, kan de arts je vragen naar welke posities de pijn vaak beter of slechter maken. Aanvullend onderzoek kan ook nodig zijn:
  • Röntgenfoto's van de borst: als er een ontsteking aanwezig is, zal deze op de röntgenfoto zichtbaar zijn.
  • CT-scan van de borst: dit geeft een nauwkeuriger beeld van de longen en de omliggende weefsels en vaten en elke afwijking, hoe klein ook.
  • Bloedonderzoek en urineonderzoek: deze worden uitgevoerd om infectie uit te sluiten als oorzaak van de ervaren symptomen.
  • Elektrocardiogram (hartfilmpje): om te onderzoeken of het hart normaal functioneert en of een afwijking in het hart de symptomen veroorzaakt.

Indien de arts geen specifieke oorzaak voor pijn bij de ademhaling of pijn op de borst bij het ademen kan identificeren, kan je worden verwezen naar een specialist die verder gedetailleerd onderzoek zal uitvoeren om de oorzaak van de symptomen te achterhalen. Zodra er een diagnose is gesteld, kan de arts een behandelplan opstellen.

Behandeling van pijnlijke ademhaling

De behandeling van pijnlijke ademhaling is volledig afhankelijk van de onderliggende oorzaak van de symptomen. In Wanneer pijn bij het ademen wordt veroorzaakt door een bacteriële longontsteking, dan kan de arts antibiotica voorschrijven om de infectie te elimineren. In het geval dat er andere oorzaken zijn die de symptomen veroorzaken, kan de behandeling variëren van antistollingsmedicijnen tot aan een operatie. Als pijnlijke ademhaling wordt veroorzaakt door een aandoening zoals astma of COPD, dan is een langetermijnbehandeling nodig met medicatie en leefstijladviezen om de aandoening te behandelen en de pijn te verlichten.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bewust of onbewust ademhalenBewust of onbewust ademhalenEen mens kan een tijdje zonder drank en voedsel maar niet zo lang zonder adem. Ademhaling is belangrijk om ons bloed via…
Pijn met ademenPijn met ademenPijn tijdens het ademhalen kan verschillende oorzaken hebben. Vaak is de pijn voelbaar tijdens een diepe ademhaling en h…
Dieren: ademen en de afwijkingen herkennenDieren: ademen en de afwijkingen herkennenAdemhalen is van levensbelang. Daarom is het belangrijk af en toe te kijken en symptomen te kunnen herkennen als een die…
Steken in de zij bij sporten: oorzaken en behandelingSteken in de zij bij sporten: oorzaken en behandelingIedereen heeft het wel eens meegemaakt: steken in de zij tijdens lichamelijke inspanning. Deze zeurende en stekende pijn…
Hyperventilatie, Wat Helpt, Symptomen, BehandelingTe veel ademen veroorzaakt allerlei klachten. Dit is erg vervelend waardoor het lichaam niet meer normaal kan functioner…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Phugunfire/Shutterstock
  • https://www.longfonds.nl/acute-bronchitis/symptomen-acute-bronchitis
  • https://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/copd/symptoms-causes/syc-20353679
  • https://www.healthline.com/health/painful-respiration#treatment
  • https://www.epainassist.com/chest-pain/painful-respiration
  • http://www.heart.org/en/health-topics/heart-attack/angina-chest-pain/angina-pectoris-stable-angina
  • https://www.heartfoundation.org.au/your-heart/heart-conditions/heart-attack
  • https://lungfoundation.com.au/patients-carers/living-with-a-lung-disease/other-lung-conditions/pneumonia/
  • Afbeelding bron 1: InesBazdar/Shutterstock.com
  • Afbeelding bron 2: Photographee.eu/Shutterstock.com

Reageer op het artikel "Pijn bij ademen: oorzaken & symptomen pijnlijke ademhaling"

Infoteur: Tartuffel
Laatste update: 05-02-2019
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!