InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Gekneusde rib: symptomen en behandeling gekneusde ribben

Gekneusde rib: symptomen en behandeling gekneusde ribben

Gekneusde rib: symptomen en behandeling gekneusde ribben Gekneusde rib wordt 'ribcontusie' genoemd. Een gekneusde rib of ribben is een pijnlijke kwetsuur of blessure. Bij een gekneusde rib is het weefsel rond de rib gekneusd. Dit veroorzaakt pijn, vooral bij diep ademen, hoesten, niezen, en een gekneusde rib zal meer pijn doen als je je romp draait. Er kunnen bloeduitstortingen ontstaan aan de huid; rood-blauwe plekken die later van kleur veranderen. Een gekneusde rib heeft tijd nodig om te herstellen. Het herstel van een gekneusde rib gaat vrij langzaam. Genezing van een gekneusde rib kost tijd. Meestal geneest een gekneusde rib vanzelf binnen een paar weken, maar je kunt 6 tot 12 weken na het ongeval vaak nog wel pijn voelen bij bepaalde bewegingen of hoesten.

Gekneusde rib

Normale thoraxfoto van een jong persoon (slank, goede inspiratiestand) / Bron: Chikumaya, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Normale thoraxfoto van een jong persoon (slank, goede inspiratiestand) / Bron: Chikumaya, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Wat is een gekneusde rib?

Borstkas

De borstkas omsluit de borstholte en wordt gevormd door het borstbeen, twaalf paar ribben (12 links en 12 rechts) en een gedeelte van de wervelkolom. De ribbenkast beschermt belangrijke organen en ondersteunt het functioneren van de longen, waardoor je goed kunt ademhalen.

Gekneusde rib

De term 'gekneusde rib' is niet geheel juist, omdat niet de ribben zelf aangedaan zijn bij de ribkneuzing. Een gekneusde rib is een pijnlijke kwetsuur of blessure waarbij het weefsel rond de rib gekneusd is; het onderhuidse vetweefsel en de tussenribspieren. Vaak ontstaat het door een harde klap of stoot tegen de borstkas, bijvoorbeeld tijdens een fysiek contact sport zoals voetbal en hockey als je tegen iemand opbotst, maar ook in vechtsporten is een gekneusde rib een veelvoorkomende blessure. Een gekneusde rib kan ook komen door een ongeval of als gevolg van een mishandeling. Een gekneusde rib kan ook veroorzaakt worden door aanhoudend hard hoesten bij een luchtweginfectie. Forse hoestbuien of langdurige hoestaanvallen kunnen een gekneusde rib veroorzaken. Tijdens een zwangerschap kun je ook last krijgen van een licht gekneusde rib door een schoppende baby.

Gebroken rib

Een rib kan ook breken. Een gebroken rib wordt een ribfractuur genoemd. De borstkas kan wel tegen een stootje, maar het kan niet zeer harde klappen opvangen. Het verschil tussen een gebroken en een gekneusde rib, is dat er bij een gebroken rib sprake kan zijn van puntige uitsteeksels als je het getroffen gebied met de hand onderzoekt. Ga met een gebroken rib naar de huisarts.

Risicofactoren

Een gekneusde rib kan optreden bij een stomp trauma tegen de borstkas. Hierbij treedt kneuzing op van onder andere de huid, het onderhuidse vetweefsel en de tussenribspieren. Mensen die vanwege een onderliggende aandoening ernstig hoesten, hebben meer kans op een kneuzing, bijvoorbeeld in het geval van COPD. Ook mensen die fysiek contact sport beoefenen, lopen risico.

Gekneusde rib symptomen

Waaraan kun je een gekneusde rib herkennen? De symptomen zijn:
  • Pijn en zwelling.
  • Pijn treedt vooral op bij het hoesten, niezen, diep ademhalen, draaien of buigen van je bovenlijf.
  • Oppervlakkige ademhaling, maar dit hangt sterk af van de ernst van de kneuzing.
  • Er kan een onderhuidse bloeduitstorting ontstaan, waardoor de huid paars tot blauw kleurt. Deze bloeduitstorting is gelokaliseerd boven de gekneusde rib maar kan uitwaaieren.
  • Liggen doet pijn, vooral als je op de aangedane zijde ligt.
  • 's Ochtend kan de pijn het hevigst zijn door het stilliggen, waardoor stijfheid is ontstaan.

Complicaties voorkomen

Teneinde complicaties zoals een longontsteking te voorkomen, is het van belang dat je regelmatig diep doorzucht. Doe dit door tenminste één keer per uur enkele malen achtereen diep in en uit te ademen. Onderdruk hoestprikkels niet. Je kunt desgewenst je borstkas ondersteunen door met je rug plat tegen de muur te gaan staan. Ondersteun hierbij met je handen de ribben ter hoogte van de onderste ribben. Dit verlicht de pijn.

Benauwdheid / Bron: Wavebreakmedia/Shutterstock.comBenauwdheid / Bron: Wavebreakmedia/Shutterstock.com

Genezing en herstel gekneusde rib

Controleer allereerst of er geen rib gebroken is door het pijnlijke deel met je vlakke hand te onderzoeken op eventuele puntige uitsteeksels of deuken. Ga bij vermoeden van een gebroken rib naar de huisarts. Als je klachten zou krijgen van
acute benauwdheid, koorts of hoesten met vies slijm of als een gekneusde rib steeds meer pijn gaat doen, is het verstandig contact op te nemen met je (huis)arts.

Spontaan herstel van een gekneusde rib

Een ribkneuzing herstelt over het algemeen vanzelf. Je kunt het herstel bevorderen door een aantal maatregelen te nemen. Koelen met ijs kan helpen direct na het incident. Dit bespoedigt een snelle genezing doordat het de zwelling beperkt.

Bouw langzaamaan weer je sportactiviteiten op... / Bron: Istock.com/MartinanBouw langzaamaan weer je sportactiviteiten op... / Bron: Istock.com/Martinan

Pijnstillers, beweging en langzaam opbouwen

Pijnstillers kunnen pijnklachten verlichten en het ademhalen vergemakkelijken. Neem voldoende rust en luister goed naar je lichaam. Zorg overdag wel voor voldoende beweging, zodat je spieren minder snel verstijven. Beweging bevordert het herstel, want het zorgt voor een betere doorbloeding. Bouw langzaamaan weer je sportactiviteiten op, zoals hardlopen of andere sport. Maar kijk uit met fysiek contact sporten. Wacht hiermee totdat je weer helemaal hersteld bent. Maar als het gaat kun je gewoon weer fietsen, wandelen, zwemmen, etc. Probeer zelf uit wat kan en wat de mogelijkheden zijn. Laat je niet te veel belemmeren door de pijn, maar forceer ook niet.

Inzwachtelen

Het genezen van een gekneusde rib is gewoon een kwestie van tijd. Een gekneusde rib kan worden ingezwachteld in een drukverband, doch een beknelling van je longen moet echter voorkomen worden vanwege complicaties. Geef je longen en borstkas enige bewegingsruimte en doe regelmatig ademhalingsoefeningen (zie boven).

Normale lichaamshouding, niet verkrampen

Probeer bij een gekneusde rib een normale lichaamshouding aan te nemen en schiet niet in een kramp, aangezien langdurig aanpassen van je lichaamshouding andere klachten veroorzaken, zoals pijn in de nek of rugpijn. Gebruik je buikspieren zo min mogelijk en probeer ís nachts op je rug te slapen, teneinde je borstkas en schouders te ontlasten.

Prognose

Je kunt de symptomen van gekneusde ribben behandelen zoals hierboven beschreven, maar het enige wat hen echt zal genezen is tijd. Neem ongeveer 3-4 weken de tijd om te herstellen. Meestal geneest een gekneusde rib vanzelf binnen een paar weken. Je kunt 6 tot 12 weken na het ongeval nog wel langere tijd pijn voelen bij bepaalde bewegingen of hoesten, soms zelfs nog langer. Vergeet niet om zo vaak mogelijk te ademen. Ondiepe ademhaling kan he risico op longontsteking verhogen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Gekneusde teen: oorzaken en behandeling van gekneusde tenenGekneusde teen: oorzaken en behandeling van gekneusde tenenGekneusde teen symptomen zijn pijn en gevoeligheid in de teen, zwelling, stijfheid, roodheid en soms blauwverkleuring en…
Gekneusde rug: herstel en bewegingGekneusde rug: herstel en bewegingEen gekneusde rug ontstaat als gevolg van een val, stoot of klap tegen de rug. Meestal zijn de ruggenwervels gekneusd, s…
Gekneusde pols: behandeling en herstelGekneusde pols: behandeling en herstelEen gekneusde pols komt vaak samen met een verstuiking van de pols. Wie zijn pols gekneusd heeft, voelt veel pijn, ook i…
Kneuzing en eerste hulpKneuzing en eerste hulpEen kneuzing kan overal voorkomen: hand, voet, been, enkel, heup, ribben, arm etc. Het meest bekende zijn de gekneusde r…
Wat te doen bij een kneuzing?Wat is een kneuzing? Een kneuzing is een beschadiging van het weefsel onder de huid. Dit ontstaat door hard contact met…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Henry Vandyke Carter, Wikimedia Commons (Publiek domein)
  • Eerste Hulp Wiki. Kneuzingen en breuken van de ribben. https://www.eerstehulpwiki.nl/wiki/index.php/Kneuzingen_en_breuken_van_de_ribben (ingezien op 18-9-2017)
  • http://www.gezondetips.nl/gekneusde-ribben-herstel-en-behandeling
  • http://www.fysiotherapieinformatie.nl/sb/gekneusde-rib/
  • J.A.M. Baar, C.A. Bastiaansen, A.A.F. Jochems: Anatomie & fysiologie. Bohn Stafleu van Loghum, tweede druk, 2007.
  • Patient.info. Care of Rib Injuries. https://patient.info/health/care-of-rib-injuries (ingezien op 18-9-2017)
  • Thuisarts.nl. Ik heb een gekneusde of een gebroken rib. https://www.thuisarts.nl/gekneusde-rib/ik-heb-gekneusde-of-gebroken-rib (ingezien op 18-9-2017)
  • Afbeelding bron 1: Chikumaya, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
  • Afbeelding bron 2: Wavebreakmedia/Shutterstock.com
  • Afbeelding bron 3: Istock.com/Martinan

Reageer op het artikel "Gekneusde rib: symptomen en behandeling gekneusde ribben"

Infoteur: Tartuffel
Laatste update: 15-06-2019
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Pijn in lichaam
Medische informatie…
Schrijf mee!