Gekneusde rug: herstel en beweging

Gekneusde rug: herstel en beweging Een gekneusde rug ontstaat als gevolg van een val, stoot of klap tegen de rug. Meestal zijn de ruggenwervels gekneusd, soms ook de spieren. Een gekneusde rug kan ontzettend veel pjjn doen. Hoe lang duurt het herstel en hoe kan men het beste bewegen met een gekneusde rug?

Wat is een gekneusde rug?

Bij een kneuzing is er sprake van beschadiging onder de huid, dus niet aan de huid zelf. Bij een gekneusde rug gaat het veelal om de botten oftewel de ruggenwervels die beschadigd raken. Maar ook kunnen de rugspieren aangedaan zijn. Vaak is er ook sprake van een bloeduitstorting of een blauwe plek ter hoogte van de kneuzing.

Hoe ontstaat een gekneusde rug

Vaak ontstaat een gekneusde rug als gevolg van een val, bijvoorbeeld van een paard of van de trap. Ook uitglijden en op de rug terecht komen kan een gekneusde rug veroorzaken. Soms ook wordt een kneuzing veroorzaakt door een trap tegen de rug, een klap of een stoot. Een gekneusde rug ontstaat nooit zomaar vanzelf.

Bij een kneuzing worden weefsels tegen botdelen aangedrukt en samengeperst. Dit veroorzaakt beschadiging aan de rugspieren of de ruggenwervels.

Herkennen van een kneuzing

Een gekneusde rug doet erg veel pijn. Staan is pijnlijk, zitten gaat ook moeizaam. De meeste mensen voelen de minste pijn bij het liggen. Er kan al snel een blauwe plek optreden aan de huid: een bloeduitstorting. Hoewel een gekneusde rug vanzelf geneest, is het bij een harde klap wel belangrijk om de rug na te laten kijken op haarscheurtjes, verschoven of gebroken ruggenwervels. In het ziekenhuis kan men röntgenfoto's nemen om een beoordeling te maken. Wanneer blijkt dat het om een gekneusde rug gaat, wordt de patiënt met pijnstillers/ ontstekingsremmers naar huis gestuurd.

Herstel

Het herstel van een gekneusde rug verloopt niet zomaar binnen een paar dagen. Het volledige herstel kan vier weken tot wel een half jaar duren. De eerste paar dagen is liggen de enige optie om de rugpijn zo min mogelijk te voelen. Toch is beweging wel belangrijk. Een beetje lopen, misschien eens wat fietsen, beweging bevordert het herstel.

De arts zal meestal pijnstillers en ontstekingsremmers voorschrijven, bijvoorbeeld diclofenac. De ontstekingsremmer is nodig omdat er bij een kneuzing meestal een ontstekingsreactie ontstaat. De ontstekingsreactie bestaat voornamelijk uit zwelling. Een zwelling kan de wervels, spieren, weefsels e.d. meer tegen elkaar gaan drukken, waardoor er meer pijn ontstaat.

Beweging

Het lichaam is druk bezig de kneuzing te herstellen. Dit heeft tijd nodig. Pijn geeft aan dat er iets niet in orde is in de rug. Beweging zet het lichaam ertoe aan wat harder te werken aan het herstel. Bovendien zal beweging ervoor zorgen dat de rugspieren niet verzwakken. Zwakke rugspieren geven nog meer pijn. De rugspieren verslappen heel snel wanneer ze niet gebruikt worden. Iemand die drie dagen plat in bed ligt, zal al merken dat de spieren zijn verzwakt.

Belangrijk is om te blijven bewegen tegen de pijngrens aan. Met pijnstillers zal men over het algemeen wat meer gaan bewegen, waardoor het herstel wordt bevordert. Bij een kneuzing hoeft de patiënt geen angst te hebben iets te beschadigen: de rug kan dus gebruikt worden zolang het niet erg pijnlijk is.

Sporten is nog even af te raden met een gekneusde rug. Zodra de pijn en zwelling minder wordt, meestal na één tot twee weken, kan er begonnen worden met lichte sport. Zwemmen is goed voor de rugspieren en niet erg belastend voor de ruggenwervels. Wandelen is ook een prima manier van lichte sport. Zware sporten als fitness, paardrijden, boksen en sporten waarvan veel van de rugspieren gevraagd wordt, kunnen beter nog even wachten. Soms kan het dragen van een korset wat meer steun aan de rug geven tijdens het sporten. Ook is het belangrijk de verzwakte rug de eerste tijd nog te beschermen tijdens sport, bijvoorbeeld door het dragen van een bodyprotector of een rugbrace.

De eerste dagen kan lopen en staan zeer pijnlijk zijn met een gekneusde rug. Probeer het gewicht dat de rug normaal draagt, te verplaatsen naar de bovenbenen. Het gewicht wordt dus opgevangen middels de spieren van het bovenbeen. Door de knieën iets te buigen, verplaats het gewicht zich van rug naar benen. Dit kan helpen bij het staan en lopen.

Werken kan, indien de rugpijn dit toelaat. Zwaar, bukkend of tillend werk is af te raden de eerste twee weken, daarna kan er langzaam opgebouwd worden. Omdat niet iedere gekneusde rug hetzelfde is, kan de mate van pijn en de duur van het herstel heel erg verschillen. Luister naar het eigen lichaam.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Wat te doen bij een kneuzing?Wat is een kneuzing? Een kneuzing is een beschadiging van het weefsel onder de huid. Dit ontstaat door hard contact met…
Kneuzing en eerste hulpKneuzing en eerste hulpEen kneuzing kan overal voorkomen: hand, voet, been, enkel, heup, ribben, arm etc. Het meest bekende zijn de gekneusde r…
Gekneusde pols: behandeling en herstelGekneusde pols: behandeling en herstelEen gekneusde pols komt vaak samen met een verstuiking van de pols. Wie zijn pols gekneusd heeft, voelt veel pijn, ook i…
Gekneusde vinger: symptomen & behandeling van vingerkneuzingGekneusde vinger: symptomen & behandeling van vingerkneuzingWat is een gekneusde vinger en wat te doen bij een gekneusde vinger? Een gekneusde vinger of duim is meestal het gevolg…

Spanningshoofdpijn: symptomen, behandeling en voorkomenSpanningshoofdpijn: symptomen, behandeling en voorkomenSpanningshoofdpijn kan beschreven worden als een drukkende of klemmende hoofdpijn op één of meer plaatsen van het hoofd,…
Kriebelhoest (prikkelhoest): oorzaak, verhelpen, wat te doenKriebelhoest (prikkelhoest): oorzaak, verhelpen, wat te doenBij een droge hoest, ook kriebelhoest of prikkelhoest genoemd (droge kriebelhoest), moet je hoesten, maar daarbij wordt…

Reageer op het artikel "Gekneusde rug: herstel en beweging"

Reacties

Avdm, 10-03-2020 11:43 #6
Zondagavond l.l ben ik van de keldertrap gevallen en op mijn achterwerk terecht gekomen, ook heb ik ontvellingen op mijn hoofd.
sindsdien heb ik heel last en pijn in mijn onderrug, lopen gaat moeizaam, zitten en in bed liggen geeft ook veel problemen. ik heb geen arts geraadpleegd, wel ibuprofen en paracetamol ingenomen.
wat kan ik nog meer doen?

Ruiter, 15-05-2019 12:00 #5
Goedemorgen,

Een week geleden viel ik van mijn paard, hard op mijn rug. Sindsdien heb ik een zwelling op mijn onderrug en uiteraard veel blauwe plekken. Ik kan gewoon bewegen, maar als ik ergens tegenaan zit, zoals bij een stoel of op de bank, is dit nog heel pijnlijk. Ik heb ook niet het idee dat de zwelling inmiddels al iets is afgenomen. De huisarts heeft er even naar gekeken en aangezien ik geen uitstraling naar mijn benen heb, vond hij het niet nodig om foto's te maken. Hoe lang kan het duren voor de zwelling af gaat nemen?

Joop Muldeer, 24-04-2019 16:22 #4
Door botsing met een ongezien verkeerspaaltje, ben ik van mijn fiets geschoten, hoofd tegen muur gebonkt, vervolgens met rechterheup grond geraakt en plat tegen betrokken muur geslagen. Kan alleen lopen en zitten met redelijke pijn. Liggen is een hel; duidelijk wordt dat na het opstaan. Er is flinke bloeduitstorting op de heup te zien, hoewel die niet pijnlijk is.
Weet iemand hierover meer te vertellen?

Anoniemertje, 02-09-2017 20:59 #3
Inmiddels 7 maanden geleden dat ik een skiongeluk heb gehad. Foto's van rug gemaakt in Oostenrijk, geen breuk. Loop toch nog steeds bij de fysio en nog altijd dagelijks pijn. Iemand een idee wat ik nu moet doen?

Jokepennink, 04-06-2017 08:06 #2
Mijn pijnlijke onderrug is een week geleden ontstaan door te zwaar tillen. Ik ben bij de dokter geweest ik heb voor een week pijnstillers maar het is nog niet veel minder geworden. Voorlopig rust houden en voorzichtig bewegen.
Groet j.b.p

John Mangelschots, 27-04-2017 11:25 #1
Beste,
Ik ben 18tal dagen geleden uitgeschoven en op mijn rug gevallen. De eerste 4 dagen voelde ik geen pijn maar de morgen van de 5de dag kreeg ik lichte rugpijn. De pijn treedt vooral op als ik zit en lig thv de lumbo-sacrale overgang. De huisarts heeft mij onderzocht en vond geen letsels. Ook een CT scan van de lbwz sluit een wervelfractuur uit. Ik heb nu de indruk dat de pijn heviger wordt en ook optreedt bij het stappen. Pijnstillers en ontstekingsremmer heb ik tot nu nog niet genomen en ik zou het indien mogelijk graag zo houden.
mvg
jm

Infoteur: Bibiana
Laatste update: 06-01-2013
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Kneuzing
Reacties: 6
Medische informatie…
Schrijf mee!