InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Ibuprofen: bijwerkingen, dosering, alcohol en borstvoeding

Ibuprofen: bijwerkingen, dosering, alcohol en borstvoeding

Ibuprofen: bijwerkingen, dosering, alcohol en borstvoeding Ibuprofen is een zogeheten NSAID (afkorting van non-steroidal anti-inflammatory drugs, niet-steroïde anti-inflammatoire geneesmiddelen), een zogenaamd niet-steroïd ontstekingsremmend middel. Ibuprofen werkt niet alleen ontstekingsremmend, maar ook pijnstillend en koortsverlagend. Veelal verdient paracetamol de voorkeur om pijn te bestrijden; het is de veiligste manier. Paracetamol heeft de minste bijwerkingen en werkt meestal goed, doch in sommige gevallen werkt een ontstekingremmende pijnstiller, zoals ibuprofen, beter. Bijvoorbeeld bij pijn na tandheelkundige ingrepen, bij ontstekingen (en ontstekingsprocessen van gewrichten) en bij gewrichtspijn.

Ibuprofen

Ibuprofen / Bron: Martin SulmanIbuprofen / Bron: Martin Sulman

Wat is ibuprofen?

De werkzame stof in Ibuprofen is ibuprofen. Ibuprofen is een zogeheten NSAID, een zogenaamd niet-steroïd ontstekingsremmend middel. Ibuprofen werkt pijnstillend, ontstekingsremmend en koortsverlagend.

Wat is de toepassing?

Ibuprofen is te gebruiken bij pijn waarbij ook sprake is van een ontsteking, zoals bij:

Ibuprofen kan ook worden gebruikt bij:
  • migraine;
  • hoofdpijn;
  • menstruatieklachten, zoals abnormaal vaginaal bloedverlies;
  • artrose;
  • spierpijn; en
  • griep of verkoudheid.

Galbulten op de rug / Bron: DLdoubleE, Wikimedia Commons (Publiek domein)Galbulten op de rug / Bron: DLdoubleE, Wikimedia Commons (Publiek domein)

Wanneer moet je geen ibuprofen gebruiken?

Gebruik geen ibuprofen wanneer je:

Wanneer moet je extra voorzichtig zijn met ibuprofen?

Wees extra voorzichtig met het gebruik van ibuprofen wanneer je in het verleden een maagzweer hebt gehad. Daarnaast moeten ouderen extra alert zijn, aangezien ouderen doorgaans gevoeliger zijn voor de bijwerkingen van ibuprofen. Ook moeten patiënten met bloedstollingsstoornissen uitkijken, aangezien (ibuprofen in hoge doseringen de bloedstolling kan remmen. Bij patiënten met een minder goed werkende lever of minder goed werkende nieren, zal de arts de dosering vaak aanpassen. Bij patiënten met een verhoogde bloeddruk en/of een hartaandoening moet men ook uitkijken. Ibuprofen kan namelijk vocht vasthouden.

Welke geneesmiddelen kun je beter niet innemen als je ibuprofen gebruikt?

Ibuprofen heeft wisselwerkingen met andere medicijnen. De medicijnen waarmee de belangrijkste wisselwerkingen kunnen optreden, zijn onder meer:
  • Andere ontstekingsremmende pijnstillers (NSAID's);
  • Bepaalde bloedverdunners;
  • Bepaalde antistollingsmedicijnen;
  • Plasmiddelen, medicijnen van de groep ACE-remmers, angiotensine-II-blokkers en aliskiren;
    Alcohol en ibuprofen / Bron: Istock.com/AndreyPopovAlcohol en ibuprofen / Bron: Istock.com/AndreyPopov
  • Bètablokkers;
  • Bepaalde medicijnen tegen depressiviteit;
  • Methotrexaat., wat wordt gebruikt bij ontstekingsziekten zoals reuma of psoriasis, maar ook bij kanker.
  • Het afweeronderdrukkende medicijn ciclosporine.

Raadpleeg altijd een arts voordat je ibuprofen gelijktijdig met andere middelen gebruikt.

Kun je alcohol drinken bij het gebruik van ibuprofen?

Is het gevaarlijk of onverstandig om ibuprofen en alcohol samen te nuttigen? Net als ibuprofen irriteert alcohol de maag. Je kunt daardoor eerder last krijgen van je maag. Daarom is het verstandig om het drinken van alcohol te staken of het drinken van alcohol eerst met mate te proberen. Je kunt dan zelf inschatten of je hier veel last van ondervindt. Het drinken van enkele keren per week een glas wijn moet op zich geen probleem zijn.

Ibuprofen tijdens zwangerschap / Bron: Greyerbaby, PixabayIbuprofen tijdens zwangerschap / Bron: Greyerbaby, Pixabay

Kun je ibuprofen gebruiken in de zwangerschap of bij borstvoeding?

Ibuprofen mag niet gebruikt worden vanaf de zevende maand van de zwangerschap, aangezien vanaf dat moment de kans op bijwerkingen bij de baby te groot zijn. Overleg altijd met een arts als je dit medicijn wilt gebruiken tijdens de eerste zes maanden van de zwangerschap of als je zwanger wilt worden. Het gebruik van ibuprofen verkleint de kans om zwanger te worden. Door het gebruik van ibuprofen heb je iets meer kans op een miskraam of aangeboren afwijkingen bij de baby. Over het al;gemeen adviseert men dit medicijn alleen tijdens zwangerschap te nemen indien de pijnstiller paracetamol onvoldoende soelaas biedt. Wanneer ibuprofen in de normale dosering gebruikt wordt, kun je veilig borstvoeding geven. Het geneesmiddel komt slechts in kleine hoeveelheden in de moedermelk terecht.

Wat is de dosering?

De dosering wordt door de arts individueel vastgesteld. Kijk daarom voor de juiste dosering altijd op het etiket van de apotheek (op de verpakking). Bij zelfzorg moet je in de bijsluiter kijken.

Lees voor gebruik altijd de bijsluiter!

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Ibuprofen tijdens de zwangerschapIbuprofen tijdens de zwangerschapIbuprofen heeft een pijnstillende, een ontstekingsremmende en een koortswerende werking en wordt dan ook veel ingezet bi…
Ibuprofen: gebruik, dosis, bijwerkingen & neveneffectenIbuprofen: gebruik, dosis, bijwerkingen & neveneffectenIbuprofen is voor de meeste mensen een gekend pijnstillend medicijn, denk bijvoorbeeld aan de merknamen brufen of nurofe…
Allergie voor medicijnen: Ibuprofen en penicillineAllergie voor medicijnen: Ibuprofen en penicillineEen allergie kan zich voordoen naar aanleiding van allerlei oorzaken. Hooikoorts is bijvoorbeeld een bekende allergie, n…
Mexicaanse griep symptoom hoofdpijn: pijnstillersMexicaanse griep symptoom hoofdpijn: pijnstillersMexicaanse griep hoofdpijn: Eén van de symptomen van de Mexicaanse griep is hoofdpijn. Er is ook sprake van koorts met e…
Ibuprofen, aspirine, paracetamol, wat zijn de verschillen?Ibuprofen, aspirine, paracetamol, wat zijn de verschillen?Er bestaan vele soorten pijnstillers. Van medicijnen tegen zware pijn tot medicijnen tegen eenvoudiger of veelvoorkomend…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: No Machine Readable Author Provided. Limojoe Assumed (based On Copyright Claims)., Wikimedia Commons (Publiek domein)
  • Ibuprofen bijsluiter
  • www.apotheek.nl
  • www.wikipedia.org
  • Afbeelding bron 1: Martin Sulman
  • Afbeelding bron 2: DLdoubleE, Wikimedia Commons (Publiek domein)
  • Afbeelding bron 3: Istock.com/AndreyPopov
  • Afbeelding bron 4: Greyerbaby, Pixabay

Reageer op het artikel "Ibuprofen: bijwerkingen, dosering, alcohol en borstvoeding"

Reacties

Hans de Leeuw, 20-11-2018 20:34 #2
Nu heb ik voor het sporten ibuprofen 400 gebruikt. En nu een dag later heb ik bloed in mijn ontlasting. Wat te doen om het tegen te gaan welke antibiotica moet ik daar voor gebruiken.
Wacht op wederwoord groet ik U vr gr Hans de Leeuw Reactie infoteur, 21-11-2018
Het is raadzaam om bij bloedverlies contact op te nemen met de huisarts zodat uitgezocht kan worden wat de oorzaak is.

I. G. Armijos Campoverde, 27-07-2018 20:34 #1
Kan ik 0.0 % alcoholvrij bier drinken nada ik Ibuprofen liquid heb ingenomen? Reactie infoteur, 19-09-2018
Alcohol vergroot de kans op maagklachten bij het gebruik van ibuprofen. 0,0 % alcoholvrij bier bevat evenwel geen alcohol en kan dus geen kwaad.

Infoteur: Tartuffel
Laatste update: 26-12-2018
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Soorten pijnstillers
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!