InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Zwangerschap > Ibuprofen tijdens de zwangerschap

Ibuprofen tijdens de zwangerschap

Ibuprofen tijdens de zwangerschap Ibuprofen heeft een pijnstillende, een ontstekingsremmende en een koortswerende werking en wordt dan ook veel ingezet bij pijn en ontstekingen. Veel zwangere vrouwen vragen zich af of het gebruik van ibuprofen tijdens de zwangerschap veilig is. En ook na de bevalling vragen vrouwen zich af of ibuprofen effect heeft op de baby via de borstvoeding. Kortom: ibuprofen tijdens de zwangerschap en/of borstvoeding, is dat veilig? In dit artikel vindt u het antwoord.

Inleiding

Ibuprofen is een medicijn dat wereldwijd veel gebruikt wordt als pijnstiller. Het middel is vrij verkrijgbaar in de apotheek, er is dus geen recept voor nodig. Ibuprofen is een prostaglandinesynthetaseremmer. Ibuprofen heeft een pijnstillende, een ontstekingsremmende en een koortswerende werking en wordt dan ook veel ingezet bij pijn en ontstekingen. Het middel heeft een aantal belangrijke en veelvoorkomende bijwerkingen, waarvan de maag- en darmklachten de belangrijkste groep vormen. Veelvoorkomende bijwerkingen zijn misselijkheid, verminderde eetlust, een verstoorde spijsvertering en zuurbranden. Ook vertoont ibuprofen interacties met andere geneesmiddelen. Ibuprofengebruik wordt niet veilig geacht tijdens de zwangerschap en de borstvoeding.

Wanneer gebruikt u Ibuprofen?

Ibuprofen kan onder andere gebruikt worden bij de volgende aandoeningen:
  • Hoofdpijn
  • Migraine (symptoombestrijding)
  • Koorts en pijn bij griep, verkoudheid en na vaccinatie
  • Pijn na operatie
  • Kiespijn
  • Menstruatiepijn
  • Reumatoïde artritis
  • Spondylitis ankylopoetica
  • Degeneratieve gewrichtsaandoeningen
  • Tendovaginitis, bursitis, synovitis en tendinitis

Ibuprofen tijdens de zwangerschap

Veel vrouwen vragen zich af of zij ibuprofen wel of niet mogen gebruiken tijdens de zwangerschap. Uit wetenschappelijk onderzoek is gebleken dat het gebruik van ibuprofen tijdens de zwangerschap schadelijk kan zijn voor het ongeboren kind.
Gebruik van ibuprofen in de vroege fase van de zwangerschap geeft meer risico op miskramen, hartafwijkingen bij de foetus en gastroschisis (een aangeboren afwijking van de buikwand). Ibuprofengebruik later in de zwangerschap kan aanleiding geven tot weeënremming en verlenging van de bloedingstijd bij de moeder en tot voortijdige sluiting van de ductus arteriosus Botalli, pulmonale hypertensie, bloedstollingsstoornissen, een gestoorde nierfunctie en nierinsufficiëntie bij de foetus. Ibuprofengebruik tijdens de eerste twee trimesters van de zwangerschap wordt vanwege de schadelijke gevolgen voor de foetus dan ook streng ontraden. Tijdens het derde trimester dient het middel absoluut niet gebruikt te worden.

Ibuprofen tijdens de borstvoeding

Veel vrouwen vragen zich na de geboorte van hun kind af of zij wel ibuprofen mogen gebruiken tijdens het geven van borstvoeding. Uit wetenschappelijk onderzoek is gebleken dat het gebruik van ibuprofen tijdens het geven van borstvoeding in zeer kleine hoeveelheden overgaat in de borstvoeding en zo het kind bereikt. De hoeveelheden die de baby bereiken zijn echter zeer klein en er wordt aangenomen dat dit gebruik veilig is. Tijdens het geven van borstvoeding kan ibuprofen dus worden toegepast.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Ibuprofen tijdens de zwangerschap"

Reactie

Janneke, 14-09-2014 17:14 #1
In de inleiding wordt ibuprofen niet veilig geacht tijdens de borstvoeding. Later in het artikel wel. Het zou goed zijn om de inleiding aan te passen. Veel mensen lezen niet verder of weten niet wat ze moeten geloven.

Infoteur: Ikn280
Laatste update: 23-02-2011
Subrubriek: Zwangerschap
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!