InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Zwangerschap > Aspirine tijdens de zwangerschap

Aspirine tijdens de zwangerschap

Aspirine tijdens de zwangerschap Aspirine (acetylsalicylzuur) heeft een pijnstillende, een ontstekingsremmende en een koortswerende werking en wordt dan ook veel ingezet bij pijn en ontstekingen. Veel zwangere vrouwen vragen zich af aspirinegebruik tijdens de zwangerschap veilig is. En ook na de bevalling vragen vrouwen zich af of aspirine effect heeft op de baby via de borstvoeding. Kortom: aspirine tijdens de zwangerschap en/of borstvoeding, is dat veilig? In dit artikel vindt u het antwoord.

Inleiding

Aspirine (acetylsalicylzuur) is een medicijn dat wereldwijd veel gebruikt wordt als pijnstiller. Het middel is vrij verkrijgbaar in de apotheek, er is dus geen recept voor nodig. Aspirine heeft een pijnstillende, een ontstekingsremmende en een koortswerende werking en wordt dan ook veel ingezet bij pijn en ontstekingen. Aspirine wordt tegenwoordig niet meer voorgeschreven in tabletvorm, maar enkel nog in oplosbare vorm. Het middel heeft een aantal belangrijke en veelvoorkomende bijwerkingen, waarvan de maag- en darmklachten de belangrijkste groep vormen. Veelvoorkomende bijwerkingen zijn maagpijn, misselijkheid, braken en zuurbranden. Ook vertoont aspirine interacties met andere geneesmiddelen. Aspirinegebruik wordt niet veilig geacht tijdens de zwangerschap en de borstvoeding.

Wanneer gebruikt u aspirine?

Aspirine kan onder andere gebruikt worden bij de volgende aandoeningen:
  • Koorts en pijn bij griep en verkoudheid
  • Koorts en pijn na vaccinatie
  • Hoofdpijn
  • Kiespijn
  • Menstruatiepijn
  • Spit
  • Spierpijn
  • Zenuwpijn
  • Reumatische pijn
  • Acuut en chronisch gewrichtsreuma

Aspirine tijdens de zwangerschap

Veel vrouwen vragen zich af of zij aspirine wel of niet mogen gebruiken tijdens de zwangerschap. Uit wetenschappelijk onderzoek is gebleken dat het gebruik van aspirine tijdens de zwangerschap schadelijk kan zijn voor het ongeboren kind.
Gebruik van aspirine in de vroege fase van de zwangerschap geeft meer risico op miskramen, hartafwijkingen bij de foetus en gastroschisis (een aangeboren afwijking van de buikwand). Aspirine kan de bloedsomloop van de foetus betreden en daar een salicylaatvergiftiging veroorzaken. Aspirinegebruik later in de zwangerschap kan aanleiding geven tot een verlengde zwangerschapsduur, een vertraagde weeënactiviteit, een te vroegtijdige sluiting van de ductus arteriosus Botalli bij de foetus, pulmonale hypertensie, nierfunctiestoornissen of nierinsufficiëntie en bloedstollingsstoornissen bij zowel moeder als foetus wat kan leiden tot sterfte tijdens of rondom de geboorte. Aspirinegebruik tijdens de zwangerschap (met name tijdens het derde trimester en rondom de bevalling) wordt vanwege de schadelijke gevolgen voor de foetus dan ook ontraden.

Aspirine tijdens de borstvoeding

Veel vrouwen vragen zich na de geboorte van hun kind af of zij wel aspirine mogen gebruiken tijdens het geven van borstvoeding. Uit wetenschappelijk onderzoek is gebleken dat het gebruik van aspirine tijdens het geven van borstvoeding schadelijk kan zijn voor het kind. Aspirine gaat over in de moedermelk, weliswaar in lage concentraties, en dit kan leiden tot het ontstaan van overgevoeligheid voor aspirine bij het kind. Zodoende wordt ook tijdens het geven van borstvoeding het gebruik van aspirine ontraden.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Gebruik nooit zomaar medicijnen bij zwangerschapGebruik nooit zomaar medicijnen bij zwangerschapAlle reguliere medicijnen hebben meer bijwerkingen dan gewone werkingen. Volwassenen worden dikwijls niet gelijk ziek va…
Aspirine als middel tegen kankerAspirine als middel tegen kankerAspirine duikt steeds meer op als een waar wondermiddel. Het werkt niet alleen als middel tegen hoofdpijn of als bloedve…
Aspirine of aspirientje: oorsprong, gebruik & bijwerkingenAspirine of aspirientje: oorsprong, gebruik & bijwerkingenWe hebben allemaal al eens hoofdpijn gehad en onze toevlucht gezocht in een aspirientje. Aspirine heeft niet alleen de e…
Wat is aspirine (acetylsalicylzuur) en hoe werkt aspirine?Aspirine (aspirientje) is een bekend medicijn. Aspirine is de merknaam voor de stof acetylsalicylzuur. Acetylsalicylzuur…
Behandeling acné met een aspirine maskerAspirine kun je behalve als pijnstiller ook prima gebruiken om puistjes mee te behandelen. De aspirine moet je dan niet…

Reageer op het artikel "Aspirine tijdens de zwangerschap"

Reacties

Niek, 19-05-2015 20:34 #2
Hoi judith,

Grote studies tonen aan dat er soms wel degelijk een verhoogd risico is op complicaties.
Andere studies weerleggen dit juist weer.

Kunt dus geen voorlopige conclusie trekken

Judith, 16-07-2014 10:30 #1
Hallo,

Ik wil even aangeven dat deze info m.b.t. asprine tijdens zwangerschap achterhaald is.
Ik slik juist op aanraden van de gyn kinderasprine omdat dat de doorbloeding van de placenta verbetert. N.a.v. dit soort berichten heb ik mijn zorgen bij haar aangegeven en zij heeft deze direct verworpen en aangegeven dat berichten zoals deze hierboven achterhaalt zijn en er veel nieuwe onderzoeken zijn geweest.

Infoteur: Ikn280
Laatste update: 23-02-2011
Subrubriek: Zwangerschap
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!