InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Beauty > Behandeling acné met een aspirine masker

Behandeling acné met een aspirine masker

Aspirine kun je behalve als pijnstiller ook prima gebruiken om puistjes mee te behandelen. De aspirine moet je dan niet innemen, maar je kunt er een gezichts masker van maken. Na gebruik van dit masker zal je huid er weer mooier en frisser uitzien.

Waarom werkt het?

De werkzame stof van aspirine is acetylsalicylzuur. Acetylsalicylzuur gaat ontstekingen tegen, en verweekt de bovenste hoornlaag, waardoor dode huidcellen verwijderd worden. Hierdoor zullen puistjes na een behandeling met een aspirine masker verminderd zijn en zal je huid er weer gaver en stralender uitzien.
Acetylsalicylzuur wordt ook vaak in anti-acné middelen gebruikt, daar zit ook vaak alcohol en andere irriterende stoffen in. Je kunt zelf een masker maken, waarbij je zelf kan bepalen wat je wel of juist niet toevoegt.

Hoe kun je zelf een aspirine masker maken?

Neem 3 ongecoate aspirines (Bayer) en maal deze fijn. Dit kan met een vijzel of door de aspirines tussen 2 lepels fijn te maken. Voeg dan een heel klein beetje water toe (denk in druppels) en laat de aspirine volledig oplossen, zodat het een papje wordt.
Het aspirine masker kan met alleen water gebruikt worden, maar dan blijft het niet zo goed zitten op je gezicht. Je kunt honing toevoegen om het plakkiger te maken. Honing heeft ook direct een verzachtende en anti bacteriële werking. Je kunt de aspirines ook met bijvoorbeeld Jojoba olie of Aloë vera olie vermengen.

Hoe kun je het aspirine masker gebruiken?

Smeer het masker op je gezicht en laat het het ongeveer 5 tot 15 minuten zitten, voordat je je gezicht weer afspoelt met water. Sommige mensen laten het masker een half uur zitten. Je kunt het beste voor jezelf kijken wat voor jezelf de beste werking heeft. Gebruik het masker niet meer dan 2 keer per week.

Het verstandig om de eerste keer te kijken hoe je huid erop reageert. De kans is klein, maar het kan zijn dat je huid gevoelig reageert op dit masker.

Het resultaat

Na het verwijderen van het masker, zul je zien dat je huid een stuk frisser en stralender is dan voor het masker. Ook zal je huid een stuk zachter aanvoelen. Puistjes zijn wat kleiner geworden en je zult zien wanneer je dit masker regelmatig gebruikt, dat puistjes verdwijnen en minder vaak terugkomen.

Let op!

Maak dit masker alleen met aspirine en denk niet dat een andere pijnstiller dezelfde werking heeft. Dit is namelijk niet het geval.

Wanneer je na het gebruik van het masker de zon ingaat, dien je je huid goed in te smeren met een beschermende creme. Omdat het bovenste laagje van je huid weg is, kan deze gevoeliger op de zon reageren. Hetzelfde geldt wanneer je bijvoorbeeld in chloor gaat zwemmen.
© 2012 - 2019 Bennevis, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Huismiddeltjes tegen acnéHuismiddeltjes tegen acnéAcné is een vervelende aandoening die veel mensen leed toebrengt. De puistjes zijn echter over het algemeen vrij goed te…
Huismiddeltjes tegen puistjesHuismiddeltjes tegen puistjesJeugdpuistjes, ook wel acne vulgaris genoemd, zijn vervelende ontstekingen van de talgklieren en komen vooral op de gezi…
Wat moet je doen tegen puisten?Wat moet je doen tegen puisten?Het is niet fijn als je heel veel puisten hebt op je gezicht. Af en toe jeuken ze, maar ze kunnen ook erg pijn doen. Vee…

Reageer op het artikel "Behandeling acné met een aspirine masker"

Infoteur: Bennevis
Gepubliceerd: 19-01-2012
Subrubriek: Beauty
Schrijf mee!