InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Huismiddeltjes tegen acné

Huismiddeltjes tegen acné

Huismiddeltjes tegen acné Acné is een vervelende aandoening die veel mensen leed toebrengt. De puistjes zijn echter over het algemeen vrij goed te behandelen. Dit kan met reguliere behandelingen zoals benzoylperoxide, alfahydroxyzuren en pijnstillers. Acné behandelen kan echter ook met alternatieve middeltjes zoals teatree olie en aloë vera. Er bestaan ook diverse huismiddeltjes tegen acné zoals citroensap en ijsblokjes.

Wat is acné?

De huid produceert talg om de huid elastisch te houden. Bij sommige mensen raakt deze talgproductie echter verstoord waardoor er te veel talg aangemaakt wordt. Dit veroorzaakt een verstopping van de poriën. Dit is acné, ook wel puistjes of pukkels genoemd.

Acné vulgaris is de meestvoorkomende vorm van acné en wordt gekenmerkt door witte of zwarte puistjes op met name het gezicht, de borstkas, schouders of rug. Er kunnen ook onderhuidse bulten optreden die zeer pijnlijk kunnen zijn en dikwijls gepaard gaan met een rode zwelling op de huid.

Hormoonschommelingen kunnen ook een oorzaak van acné vormen. Onder andere in de puberteit, tijdens de menstruatie of zwangerschap of bij het gebruik van anticonceptiemiddelen vinden hormoonschommelingen plaats.

Acné behandelen

  • Er bestaan crèmes, lotions en gels die benzoylperoxide bevatten. Dit is een stof die een lichte irritatie van de huid veroorzaakt woordoor afstervende huidcellen sneller afsterven waardoor de poriën weer open komen te liggen. Daarnaast doodt benzoylperoxide bacteriën.
  • Alfahydroxyzuren bevorderen eveneens het verwijderen van de dode huidcellen. Alfahydroxyzuur bestaat in diverse vormen, glycolzuur wordt echter het meest gebruikt.
  • Wanneer je een puistje op voelt komen houdt dan minimaal tweemaal daags een ijsblokje (verpakt in een plastic zakje) tegen de puist voor ongeveer vijf minuten. De kou vermindert de roodheid en de ontsteking.
  • Aspirine en ibuprofen zijn pijnstillers met een ontstekingsremmende werking die een acné aanval kunnen beperken.

Alternatieve behandeling van acné

  • Breng driemaal daags teatree olie aan op de puistjes. Tea tree olie vermindert de infecties en bevordert de genezing.
  • Wanneer de acné met name tijdens de menstruatie optreedt drink dan 1 tot 2 koppen kruisboombessenthee per dag. Het kan enkele maanden duren voor effect zichtbaar is.
  • Breng met een watje wat citroensap of azijn op de puistjes. Het zuur helpt de poriën schoon te houden.
  • Het aanbrengen van aloë vera op de puistjes brengt volgens onderzoekers binnen vijf dagen genezing. Je kan hier producten die aloë vera bevatten voor aanschaffen maar ook het vocht uit vers afgesneden bladeren gebruiken.

Wanneer naar de arts?

Wanneer je zo af en toe een puistje hebt is er niets aan de hand. Wanneer de puistjes na drie maanden echter nog steeds niet reageren op vrij verkrijgbare producten of wanneer de huid ernstig ontstoken raakt is het verstandig een arts te raadplegen. Raadpleeg de arts ook wanneer de huid met vocht gevulde bulten of rood-paarsachtige vlekken vertoond.
Gerelateerde artikelen
Tea Tree Oil, waarvoor te gebruiken?Tea Tree Oil, waarvoor te gebruiken?Oorspronkelijk komt Teatree-olie uit Australië en is afkomstig van de bladeren van de Melaleuca Alternifolia-boom. Teatr…
Acné vulgaris: Roaccutane en benzoylperoxideAcné vulgaris: Roaccutane en benzoylperoxideAcné vulgaris is een van de meest voorkomende huidziekten waar (jonge) adolescenten regelmatig mee te maken krijgen. Ken…
Jeugdpuistjes (acné) bestrijden en behandelenJeugdpuistjes (acné) bestrijden en behandelenJeugdpuistjes, ook wel acné genoemd, zijn ontstekingen van de talgklieren in de huid. Bij acné zie je puistjes vooral in…
Tea Tree Oil, wat is het en wat kun je ermee?Tea Tree Oil, wat is het en wat kun je ermee?Teatree-olie wordt gewonnen uit de bladeren van de Melaleuca Alternifoliaboom in Australië. Teatree-olie is een product…

Reageer op het artikel "Huismiddeltjes tegen acné"

Infoteur: Melod
Laatste update: 19-12-2009
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!