InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Invloeden op whiplash klachten

Invloeden op whiplash klachten

Invloeden op whiplash klachten De een heeft meer klachten na een whiplash dan een ander. Hoe komt het toch dat sommige mensen vrij snel herstellen na een whiplash en dat andere nog jarenlang met nekklachten te kampen hebben? Er zijn diverse factoren van invloed op whiplashklachten, waaronder de leeftijd, de conditie en het geslacht.

Verrassingselement

Een kenmerkend aspect van het ontstaan van nekletsel is het verrassingselement. Het ongeval vindt onverwachts plaats waardoor men geen tijd heeft om zich voor te bereiden op de klap. Wanneer men zich wél voor kan bereiden spant men dikwijls de spieren aan waardoor deze spieren de zwaarste klap opvangen in plaats van de veel zwakkere pezen en banden. Wanneer men zich voor kan bereiden op het ongeval zijn de klachten over het algemeen veel minder.

Sekse

Hoewel mannen gemiddeld vaker een ongeval mee maken blijkt dat vrouwen oververtegenwoordigd zijn in whiplash letsel. De precieze verklaring hiervoor is onbekend, al bestaan er diverse theorieën. Zo hebben vrouwen over het algemeen een dunnere nek en zijn de nekspieren ook minder ontwikkeld dan die van de gemiddelde man. Hierdoor is het vermogen om een klap op te vangen ook kleiner met grotere kans op klachten als gevolg. Het ruggenmergkanaal van de gemiddelde vrouw is ook smaller waardoor men een grotere kans heeft op beschadigingen in dit gebied.

Vrouwen rijden daarnaast over het algemeen in kleinere auto's. Kleinere en lichtere auto's bieden echter minder bescherming bij een ongeval doordat ze minder weerstand kunnen bieden door hun constructie. Daarnaast zit de man meestal achter het stuur wanneer een man en een vrouw in de auto zitten. De man moet zich sterker op het verkeer concentreren dan de vrouw waardoor de man een eventueel ongeval sneller aan ziet komen en zich dus beter schrap kan zetten.

De conditie

Uit meerdere onderzoeken is reeds naar voren gekomen dat de lichamelijke conditie een sterke invloed heeft op ziekte en gezondheid. Dit gaat ook voor de whiplash op. Wanneer je een goede lichamelijke conditie hebt heeft je lichaam als het ware reserves om zich te herstellen. Dit uit zich niet enkel in een sneller genezingsproces maar ook in minder pijnklachten.

Geestelijk

Ook de geestelijke gezondheid heeft invloed op het genezingsproces en de pijnklachten. Wanneer je in de put zit zal je merken dat je veel meer klachten ervaart en dat de beschadigingen minder snel genezen. Lichaam en geest hebben een wederkerige invloed op elkaar.

Leeftijd

Het menselijk lichaam bevindt zich rond het 25e jaar als het ware op het hoogtepunt qua gezondheid. Na je 25e nemen de lichaamsfuncties langzaam af. Je tussenwervelschijven worden bijvoorbeeld minder elastisch en je botten nemen af in sterkte. Dit zorgt voor een langzamer herstelproces.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Invloeden op whiplash klachten"

Infoteur: Melod
Gepubliceerd: 18-12-2009
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!