InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Whiplash en de keuringsarts WAO

Whiplash en de keuringsarts WAO

Whiplash en de keuringsarts WAO De keuringsarts of verzekeringsarts is een van de meest gevreesde artsen in de wereld van de whiplash. Zij zijn namelijk, na de bedrijfsarts, degenen die dé uitspraak over jouw klachten en arbeidsgeschiktheid kunnen doen. De keuringsarts komt meestal pas in een later stadium in beeld, wanneer de bedrijfsarts vrij weinig meer voor je kan betekenen. De keuringsarts bepaalt aan de hand van een medische keuring of je recht hebt op een (aanvullende) WAO uitkering of WIA uitkering of niet.

Wat is een whiplash?

Mensen die een whiplash opgelopen hebben, waar dan ook, vertonen allemaal dezelfde overeenkomst: het hoofd en de nek hebben ten opzichte van de romp en elkaar een sterke slingerbeweging gemaakt. De whiplash wordt door artsen officieel een cervicaal acceleratie-deceleratie letsel genoemd. Whiplash kan veroorzaakt worden door een kop-staartbotsing met de auto, maar ook zij-aanrijdingen en ongevallen tijdens bijvoorbeeld de sport kunnen mogelijke veroorzakers zijn. De klassieke definitie van whiplash stelt dat het letsel pas een whiplash genoemd mag worden wanneer de nek niet tegen iets aangebotst is, om onder andere een helder onderscheid met een hersenschudding te kunnen maken.

Post whiplash syndroom

Keuringsartsen lijken de voorkeur te geven aan de term "post whiplash syndroom". Medisch gezien is het lastig een whiplash objectief vast te stellen. De bijbehorende typerende persoonskenmerken zijn echter makkelijker in kaart te brengen. Volgens veel keuringsartsen betreffen whiplash patiënten vaak hardwerkende vrouwen met een actieve probleemoplosstrategie. Deze veranderen echter na een whiplash in meer teruggetrokken en passieve probleemoplossers. Een whiplash wordt nogal eens vergeleken met een in bepaalde opzichten verwante andere aandoening, namelijk ME. Dit is ook een aandoening zonder objectieve medische bewijzen. En ook deze aandoening komt veel voor bij hardwekkende vrouwen die door hun aandoening niet meer aan hun eerdere prestatieniveau kunnen tippen.

Incidentie

Gemiddeld ontmoet een keuringsarts ongeveer 10% van zijn patiënten met whiplash klachten. Keuringsartsen geven aan dat zij het minder prettig vinden om iemand met dergelijke klachten te keuren, omdat deze mensen vaak dwingerder schijnen te zijn, als verdedigingsmechanisme tegen het sceptisisme waarmee zij vaak van alle kanten benaderd worden. Ook keuringsartsen zijn hier geen uitzondering in.

Wat doet de keuringsarts?

De keuringsarts bepaalt of iemand aanspraak maakt op een (aanvullende) WAO uitkering. De keuringsarts ziet een patiënt daarom pas in de laatste plaats, meestal aan het eind van een mislukt reintegratie traject. Op het moment zijn er helaas nog geen duidelijke richtlijnen aan de hand waarvan de keuringsarts zijn oordeel moet vellen. Meestal wordt er daarom gekeken naar de mate waarin het verhaal van de patiënt logisch en consistent is, of er aantoonbaar medisch letsel is wat het aanneemlijk maakt dat de werkzaamheden de klachten doen verergeren en of de kans dat men herstelt van de whiplash vergroot wordt wanneer men niet werkt.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://www.cbo.nl/product/richtlijnen/folder20021023121843/rl_whiplash_08.pdf?

Reageer op het artikel "Whiplash en de keuringsarts WAO"

Infoteur: Melod
Laatste update: 12-08-2008
Subrubriek: Ziekten
Medische informatie…
Schrijf mee!