InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Whiplash en de bedrijfsarts

Whiplash en de bedrijfsarts

Whiplash en de bedrijfsarts Veel mensen die een whiplash opgelopen hebben komen vroeg of laat in aanraking met de bedrijfarts. Dit is een arts die zich gespecialiseerd heeft in arbeidsgeralateerde en arbeidsongerelateerde klachten. De bedrijfarts onderzoekt een werknemer en geeft op basis van dit onderzoek een advies aan de werkgever. Veel mensen vrezen voor de bedrijfsarts, deze beslist immers of je verhaal en klachten aannemelijk genoeg zijn. En wat heeft de arbodienst hier mee te maken?

Wat is een whiplash?

Mensen die een whiplash opgelopen hebben, waar dan ook, vertonen allemaal dezelfde overeenkomst: het hoofd en de nek hebben ten opzichte van de romp en elkaar een sterke slingerbeweging gemaakt. De whiplash wordt door artsen officieel een cervicaal acceleratie-deceleratie letsel genoemd. Whiplash kan veroorzaakt worden door een kop-staartbotsing met de auto, maar ook zij-aanrijdingen en ongevallen tijdens bijvoorbeeld de sport kunnen mogelijke veroorzakers zijn. De klassieke definitie van whiplash stelt dat het letsel pas een whiplash genoemd mag worden wanneer de nek niet tegen iets aangebotst is, om onder andere een helder onderscheid met een hersenschudding te kunnen maken.

Wat doet de bedrijfarts?

Veel verzekeringsmaatschappijen lijken de neiging om whiplash af te doen als een pseudo-aandoening met een psychische oorzaak. Uit onderzoeken blijkt dit echter niet het geval te zijn. Een bedrijfarts probeert een goede analyse van het probleem te maken en de klachten in kaart te brengen. Dit is een compleet overzicht van zowel medische als psychosociale klachten en bevindingen. Dit wordt een anamnese genoemd. Een anamnese kan je zien als een soort inventarisatie van wat er gebeurd is en de gevolgen van de gebeurtenis, inclusief een schets van het beeld van nu. De anamnese schept duidelijkheid en overzichtelijkheid, wat zeer sterk kan bijdragen aan het kiezen van een geschikte behandeling.

Verschil bedrijfarts en arbo arts

De term bedrijfarts is een wettelijk beschermde titel. Je mag jezelf enkel bedrijf arts noemen wanneer je opgeleid bent op het terrein van arbeid en gezondheid, als extra opleiding na je basis opleiding arts.
De arbo-arts werkt bij een arbo dienst en verleent arbodienstverlening, maar heeft geen speciale opleiding in het bedrijfsartsenvak gevolgd.

Aanpassingen op het werk

Bij veel mensen heerst er veel spanning op het werk, dit werkt averechts in het herstelproces van een whiplash. Het is een optie om in overleg met de werkgever (tijdelijk) aangepaste werkzaamheden uit te voeren, bij voorkeur eenvoudiger en simpeler werk, waardoor de stress afneemt. Andere simpele aanpassingen kunnen een verkorte werktijd of een aangepaste werkplek zijn.

Reïntegratietraject

Wanneer men zo goed als mogelijk hersteld is van de whiplash zal men weer aan het werk willen of moeten gaan. De bedrijfsarts kan helpen individuele coaching geven in de vorm van een reïntegratietraject. Men stelt in zo'n geval samen een plan van aanpak en een voorlopige werkplanning op, waarbij men in kleine stapjes weer terugkeert naar de werksituatie van voor de whiplash. De re-integratie begint meestal 6 weken na het ongeval en eindigt na gemiddeld 6 maanden. Er wordt vaak als minimum gesteld dat men 2 dagen per week 2 uur weer gaat werken.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Whiplash en de bedrijfsarts"

Infoteur: Melod
Laatste update: 12-08-2008
Subrubriek: Ziekten
Medische informatie…
Schrijf mee!