InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Behandeling RSI: acupunctuur

Behandeling RSI: acupunctuur

Behandeling RSI: acupunctuur Sommige behandelingen voor RSI pakken slechts de symptomen aan. Acupunctuur doet meer. Acupunctuur kijkt ook naar het verhaal achter de RSI patiënt. Hoe is iemand bijvoorbeeld aan de RSI gekomen? Acupunctuur kan daarnaast als een alternatief voor de traditionele pijnbestrijding in de vorm van pillen dienen. Acupunctuur begint bij de basis en is daarmee een ideale behandeling RSI.

Wat is RSI?

RSI is een term waaronder diverse RSI klachten en symptomen gerekend worden die veroorzaakt worden door herhaalde bewegingen op bijvoorbeeld de computer of het juist krampachtig in één en dezelfde houding staan of zitten. RSI is een afkorting van Repetitive Strain Injury. RSI komt vaak voor in de hand en in de arm. RSI wordt vaak muisarm genoemd.

Wat is acupunctuur?

In acupunctuur bestaat een ziekte of aandoening niet op zichzelf. De acupunctuur gaat uit van de mens en de gezondheid van de mens als geheel. Acupunctuur heeft een holistisch uitgangspunt. Er wordt niet alleen gekeken naar de symptomen, maar daarnaast wordt er ook veel aandacht besteed aan de algemene beleving van de patiënt. Acupunctuur tegen RSI is nog niet erg bekend.

Energiehuishouding van het lichaam

Acupunctuur is gebaseerd op de traditionele Chinese geneeskunde welke als uitgangspunt heeft dat ziekten en aandoeningen veroorzaakt worden door verstoringen in de energiehuishouding in het lichaam. Men probeert deze energiehuishouding te herstellen door dunne naalden op bepaalde punten in het lichaam te plaatsen, wat je vrijwel niet op zal merken.
Naast werken met naalden kan men ook aangeraden krijgen om bepaalde kruidentherapieën of dieetsuggesties op te volgen.

De basis van RSI aanpakken

Acupuncturisten pakken de basis van de RSI aan. Dit kan bijvoorbeeld een blokkering zijn op het kruispunt van twee onzichtbare banen in het lichaam, waardoor de energieën van het lichaam (bijvoorbeeld Yin en Yang) lopen. Deze stagnaties kunnen op verschillende plaatsen in het lichaam optreden. De tegengestelde energiestromen kunnen hier uit balans raken. Elk kruispunt van energiebanen (ook wel meridianen genoemd) staat in contact met een specifiek onderdeel of functie van het lichaam. Met behulp van acupunctuur kunnen bepaalde energieën worden afgeremd of juist gestimuleerd.

Geen standaardbehandeling

Het is niet mogelijk om elke patiënt met dezelfde klachten exact dezelfde therapie te geven. Dit komt omdat een mens een uniek individu is, wat een unieke, eigen behandeling vereist. Dit hangt onder meer af van de voorgeschiedenis van de patiënt, de klachten, eventuele eerdere behandelingen, stadium RSI etcetera.

Kosten en frequentie behandeling

Het is niet mogelijk aan te geven hoeveel behandeling nodig zijn voor het behandelen van RSI, dit is ontzettend persoonlijk en hangt sterk af van de individuele situatie. Gemiddeld heeft men drie tot zes maanden bezoeken aan de acupuncturist nodig, met steeds langere tussenpozen tussen elke twee behandelingen.
De meeste zorgverzekeraars vergoeden acupunctuur. De gemiddelde kosten liggen tussen de 30 en 45 per behandeling. De eerste behandeling kost echter iets meer tijd en geld (circa 55).
Gerelateerde artikelen
Weetje over acupunctuurWeetje over acupunctuurAcupunctuur is onderdeel van de Chinese geneeskunde en wordt in China al duizenden jaren toegepast. Ook in Nederland hee…
Wat is RSI, hoe ontstaat het en wat kun je eraan doenRSI staat voor Repititive Strain Injury. RSI is ook bekend onder de naam "muisarm". Toch is het gebruik van een computer…
IVF/ICSI en acupunctuurIVF/ICSI en acupunctuurIn de afgelopen jaren wordt acupunctuur steeds vaker genoemd als ondersteuning bij vruchtbaarheidsbehandelingen. Het zou…
Afvallen met acupunctuurAfvallen met acupunctuurAcupunctuur is een behandelmethode die uit China komt. Acupunctuur kan je in allerlei situaties helpen. Zo ook bij het a…
Stoppen met roken: acupunctuurStoppen met roken: acupunctuurAcupunctuur wordt reeds lange tijd toegepast, met name in de behandeling van pijn, verlammingen, obesitas en psychologis…

Reageer op het artikel "Behandeling RSI: acupunctuur"

Infoteur: Melod
Laatste update: 21-07-2008
Subrubriek: Ziekten
Medische informatie…
Schrijf mee!