InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Zwangerschap > IVF/ICSI en acupunctuur

IVF/ICSI en acupunctuur

IVF/ICSI en acupunctuur In de afgelopen jaren wordt acupunctuur steeds vaker genoemd als ondersteuning bij vruchtbaarheidsbehandelingen. Het zou zelfs bewezen zijn dat de slagingskansen op een zwangerschap vergroot worden als de vrouw (en eventueel man) acupunctuur doet, naast de IVF behandeling in het ziekenhuis. Dit artikel gaat hier dieper op in.

Wanneer kan acupunctuur iets betekenen tijdens een IVF/ICSI behandeling?

Acupunctuur kan uiteraard niets veranderen aan zaken die helaas al vastliggen, zoals een slechte eicelkwaliteit of ingetreden vervroegde overgang. Acupunctuur moet je dan ook zien als een ondersteuning, niet als een oplossing. In de volgende gevallen zou acupunctuur kunnen ondersteunen:

Bloeddoorstroming

De voortplantingsorganen profiteren van een goede bloeddoorstroming. Een aantal aspecten als chronische stress en leeftijd kunnen een verminderde doorstroming veroorzaken. Acupunctuur zorgt voor een betere doorstroming en helpt ook in het verminderen van stress.

Hormonale balans

Wanneer je eigen hormonen in balans zijn zul je beter reageren op de hormonen die je krijgt tijdens een IVF/ICSI behandeling. Van belang is met name de FSH waarde. Deze waarde wordt hoger naarmate je eicelreserve uitgeput raakt. Acupunctuur zou kunnen helpen je eigen hormoonhuishouding meer in balans te brengen voor je start met IVF of ICSI. FSH waardes kunnen namelijk wisselend zijn per cyclus en daarmee bepalend zijn voor de start van een IVF behandeling.

Verminderen van bijwerkingen

Acupunctuur zou kunnen helpen bij bijwerkingen van de hormooninjecties die je jezelf moet toedienen tijdens IVF/ICSI behandelingen. Ook kan het pijn verminderen. Dit is ook op andere vlakken 'bewezen', zoals bij rugpijn.

Is het bewezen dat acupunctuur helpt?

Wanneer je bezig bent met vruchtbaarheidsbehandelingen grijp je vaak alles aan om maar zwanger te worden. Veel vrouwen kopen dure voedingssupplementen of bezoeken alternatieve genezers zonder resultaat. Is acupunctuur niet weer zoiets wat niet helpt maar wel onnodig veel geld kost?

Uit een meta analyse van 13 onderzoeken uitgevoerd door Cochrane onder 1366 vrouwen uit 2008 is gebleken dat de zwangerschapskansen met 65 % omhoog gingen ten opzichte van de controle groep. Er moest dan wel een acupunctuurbehandeling plaatsvinden op de dag van de terugplaatsing. Wellicht zou dit te maken hebben met een verbeterde doorbloeding van de baarmoeder, waardoor innesteling gemakkelijker wordt. Uit een ander Australisch onderzoek bleken weer geen duidelijke verschillen in zwangerschapskansen. Hier waren dan wel meerdere alternatieve geneeswijzen op een grote hoop gegooid en is er niet specifiek op acupunctuur onderzocht.

Acupunctuur tijdens IVF/IVSI praktisch gezien

Voor het begin van de IVF/ICSI behandeling kun je al een aantal sessies ondergaan, vervolgens tijdens alle fases: de onderdrukkingsfase, de stimulatiefase, op de dag van de terugplaatsing en eventueel in de wachtweken. Wel is er natuurlijk voorzichtigheid geboden na de terugplaatsing van het embryo. Na het Cochrane onderzoek wordt het voor de zekerheid afgeraden om in de wachtweken acupunctuur te doen.

Conclusie

Het lijkt het overwegen waard om acupunctuur te proberen. Als dit helpt om je te laten ontspannen, kan het zeker een fijne aanvulling zijn. Ook zijn de onderzoeksresultaten op zijn minst hoopgevend. Het is wel het beste om het eerst te bespreken met je eigen arts.
© 2011 - 2019 Margreet, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Wat is ivf en icsiWat is ivf en icsi20 jaar geleden werd de eerste baby gebobren die via ivf verwerkt is. Nu 20 jaar later is bevruchting via een reageerbui…
Afvallen met acupunctuurAfvallen met acupunctuurAcupunctuur is een behandelmethode die uit China komt. Acupunctuur kan je in allerlei situaties helpen. Zo ook bij het a…
Weetje over acupunctuurWeetje over acupunctuurAcupunctuur is onderdeel van de Chinese geneeskunde en wordt in China al duizenden jaren toegepast. Ook in Nederland hee…
Behandeling RSI: acupunctuurBehandeling RSI: acupunctuurSommige behandelingen voor RSI pakken slechts de symptomen aan. Acupunctuur doet meer. Acupunctuur kijkt ook naar het ve…
Stoppen met roken: acupunctuurStoppen met roken: acupunctuurAcupunctuur wordt reeds lange tijd toegepast, met name in de behandeling van pijn, verlammingen, obesitas en psychologis…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Rudolf Langer, Pixabay
  • Guide to fertility and assisted conception, Zita West
  • www.cochrane.org

Reageer op het artikel "IVF/ICSI en acupunctuur"

Infoteur: Margreet
Laatste update: 09-08-2011
Subrubriek: Zwangerschap
Medische informatie…
Schrijf mee!