InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Zwangerschap > Wat is ivf en icsi

Wat is ivf en icsi

Wat is ivf en icsi 20 jaar geleden werd de eerste baby gebobren die via ivf verwerkt is. Nu 20 jaar later is bevruchting via een reageerbuis één van de normaalste zaak van de wereld. Maar wat is ivf en icsi?

Ivf: In vitro fertilisatie.

Het betekent letterlijk: bevruchting in glas. Bij een ivf bevruchting worden meerdere zaadcellen gebruikt. Ze worden gezamelijk in een bakje gespoten waar ook een eicel bevindt. De zaadcellen moeten dus zelf de eicel zoeken en bevruchten. Bij 25 % van de gevallen resulteert dit in een bevruchting.

Ivf bevruchting gebeurt dus niet in het lichaam maar in een bakje in het laboratorium. Voordat het zover is krijgt de vrouw hormooninjecties, deze stimuleren het rijpen van de eicellen in de eiblaasjes. De kans van slagen wordt groter als er meer rijpe eicellen ontstaan. De rijpe eicellen worden met een holle naald aangeprikt. De rijpe eicel zit in het vocht van een eiblaasje. Deze wordt in het laboratorium met het zaad van de man samengebracht.

Wanneer de eicel in het laboratorium bevrucht is, wordt het met een catheter weer teruggeplaatst in de baarmoeder van de vrouw. Daarna wordt met een echo gekeken of de eicel zich goed heeft ingenesteld in het baarmoederslijmvlies. Als dit het geval is, is de poing geslaagd.

Ivf en invriezen

vaak worden bij een ivf behandeling niet alle bevruchte eicellen teruggeplaats. Deze kunnen, als ze van goede kwaliteit zijn ingevriest worden en op een later tijdstip gebruikt worden. de slagingskans bij ivf met bevroren bevruchte eicellen bedraagt 10 %, dit is dus minder als dan bij niet- ingevroren eicellen.

Icsi: intracytoplasmatische sperma injectie.

Bij icsi wordt in tegenstelling tot ivf maar één enkele zaadcel in een eicel gespoten. Dus zaadcel hoeft dus niet de eicel te zoeken en te bevruchten. De bevruchting wordt door mensen gedaan in een alboratorium, deze poging wordt vaak gedaan wanneer er met ivf geen resultaat wordt geboekt. Verder is icsi op alle vlakken hetzelfde als ivf, alleen de bevruchting gaat anders. De slaginskans hiervan is 20-25 %.

Naar het buitenland voor een baby

Er zijn stellen die in Nederland weinig kans maken op bevruchting via ivf of icsi omdat bv de artsen de kans van slagen als nihil beschouwen of omdat ze zwanger willen worden via anonieme eiceldonatie, wat in Nederland verboden is. Om deze redenen kunnen ze uitwijken naar het buitenland waar klinieken vaker vrouwen van boven de 40 behandelen of aan anonieme eiceldonatie doen. Vaak worden hier ook meer bevruchte eicellen teruggezet waardoor de kans van slagen groter is. Maar de kans op een grote meerling neemt ook toe, en dat neemt ook weer risico's met zich mee. Er gebeuren daar toch dingen die in Nederland niet voor niets als ethisch en medisch als onaanvaaardbaar worden geacht.

Is ivf en icsi veilig voor moeder en kind?

Kinderen die via deze methoden geboren worden hebben niet vaker dan last van aangeboren afwijkingen dan kinderen die via de natuurlijke weg worden geboren. Wel hebben ze kans dat de geboorte iets te vroeg begint (ong. 5 dagen) en dat het geboortegewicht wat lager ligt.

Of deze verschillen op lange termijn gevolgen hebben is nog niet bekend. Na een ivf of icsi behandeling loopt de vrouw ook geen verhoogde kans op borst-, baarmoeder- of eierstokkanger. Maar ook hier zijn de gevolgen op lange termijn ook nog niet bekend.

De vruchtbaarheid neemt af na je 30ste

Ivf en icsi wordt steeds meer beschouwd als een normale vruchtbaarheidsbehandeling, maar er blijven wel risico's aan vast kleven. Zo kun je van overstimulatie door hormonen echt heel ziek worden. En van het geprik in je buik blijven risico's van infecties of bloedingen bestaan.

Bovendien is ivf en icsi een hoop gedoe, je moet zelf hormooninjecties spuiten, de puncties zijn pijnlijk en je moet vaak naar het ziekenhuis. Maar voor wie niet op de natuurlijke manier zwanger kan worden is dit een prachtig alternatief.
Gerelateerde artikelen
ICSI in het kortWanneer je als stel hoort dat het onmogelijk is om op de natuurlijke manier zwanger te worden, stort je wereld even in.…
Problemen met zwanger worden: oorzaken en oplossingenProblemen met zwanger worden: oorzaken en oplossingenAls je samen met je partner besluit om voor kinderen te kiezen, gaan de meeste stellen er van uit binnen een half jaar d…
Zwanger worden en vruchtbaar slijmZwanger worden en vruchtbaar slijmJe wilt zwanger worden. Maar wanneer weet je nou wanneer je op je meest vruchtbaar bent en dus ook de meeste kans hebt o…
Wanneer ben je het meest vruchtbaar?Wanneer ben je het meest vruchtbaar?Er zijn diverse methoden om te bepalen wanneer je als vrouw het meest vruchtbaar bent. Ovulatietesten zijn hier goede hu…

Reageer op het artikel "Wat is ivf en icsi"

Infoteur: Mirjam
Gepubliceerd: 11-08-2008
Subrubriek: Zwangerschap
Medische informatie…
Schrijf mee!