InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Zwangerschap > Draagmoederschap in Nederland

Draagmoederschap in Nederland

Draagmoederschap in Nederland Draagmoeders willen grof geld verdienen met het illegaal afstaan van kinderen in Nederland. Een klein stukje over draagmoeders de illegale en de legale wijze van het draagmoederschap. Draagmoeders worden vaak als allerlaatste redmiddel gezien door stellen met een kinderwens. Dit geld niet alleen voor stellen waarvan de vrouw onvruchtbaar is maar ook voor homostellen met een kinderwens. Adoptie is door strenge regels en enorme wachtlijsten vaak onmogelijk voor kinderloze stellen om een kind te krijgen. Bovendien is de kans dat je een pasgeboren baby krijgt enorm klein. Daarom gaan veel kinderloze stellen op zoek naar een draagmoeder als er niemand in hun omgeving is die draagmoeder wil zijn. Maar ook aan het draagmoederschap kleven behoorlijk nadelen.

Mensen die zich als draagmoeder aanbieden doen dit bijna alleen uit commercieel oogpunt. Ze willen er grof geld voor vangen. Ze zetten advertenties op internet waarop ze zich aanbieden. Vaak staat hierin ook vermeld dat ze het voornamelijk doen omdat ze anderen ook het geluk van kinderen willen gunnen. Maar er is er geen één die dit zou doen zonder hiervoor flink betaald te krijgen. Hoewel betaald draagmoederschap in Nederland verboden is gebeurt dit toch regelmatig. Het aanbieden om een draagmoeder te zijn voor geld of zelfs het bemiddelen hierin is strafbaar sinds 1993.

Pasjesfraude

Pasjefraude komt steeds vaker voor. Niet alleen bij illegaal draagmoederschap. Het komt ook veel voor bij illegalen bij wie een medische handeling noodzakelijk is. Zij gaan met de pas van een ander naar het ziekenhuis en worden onder een andere naam behandeld. Illegale draagmoeders doen precies hetzelfde. Met de pas van de wensmoeder schrijven ze zich in bij een verloskundige praktijk zodat de op naam van de wensmoeder kan bevallen en waarop de baby dus meteen op naam van de wensouders staat.

Hoe gaat draamoederschap in zijn werk.

De officiele route

  • wensouders en draagmoeder maken een afspraak, de draagmoeder doorloopt vervolgens de zwangerschap en bevalt.
  • de draagmoeder moet zich daarna tot de Raad van kinderbescherming wenden en ontheffing voor het ouderlijk gezag aanvragen.
  • de rechter beroept zich op speciale clausule; indien draagmoeder handelt uit ideële overwegingen krijgt ze ontheffing van het gezag
  • wensouders zorgen voor het kind en mogen na 1 jaar het kind adopteren en zijn dan juridisch gezien de ouders.

De illegale route

  • draagmoeder doorloopt de zwangerschap en bevalling op het pasje van de wensmoeder.
  • verloskundigen vragen zelden naar legitimatie en noturen dus de naam van de wensmoeder op de papieren.
  • de wensouder doet aangifte van de geboorte bij de burgelijke stand. Het kind staat direkt op naam van de wensouders.

Geen poot om op te staan.

Erg vaak gebeurd het dat op de illegale wijze een baby een paar keer verkocht wordt. De draagmoeder vangt dus meerdere keren geld voor één baby. Er kan maar één stel het kind krijgen, dus verteld ze de andere wensouders dat ze een miskraam heeft gehad, of dat ze het kind toch niet meer afstaan wil. Vaak klopt het adres en telefoonnummer ook niet meer waardoor ze niet meer te bereiken zijn. Je hebt als wensouders dan geen poot meer om op te staan. Je bent een flink bedrag lichter gemaakt en je kan er niet eens mee naar de politie of rechter omdat ze zelf ook illegaal bezig waren.
Gerelateerde artikelen
De ethische aspecten van draagmoederschapDe ethische aspecten van draagmoederschapVele mensen denken dat het draagmoederschap iets is van de moderne tijd. Dit is echter niet het geval want draagmoedersc…
GeslachtstestenGeslachtstesten70% van de vrouwen wilt zo vroeg mogelijk in de zwangerschap het geslacht van het kindje weten. Echter mocht volgens de…
Kinderhandel en uitbuitingKinderhandel en uitbuitingKinderhandel is het illegaal misbruiken van kinderen voordoeleinden zoals: arbeid, prostitutie of adoptie.De kinderen, d…
Wat kost een adoptie?Wat kost een adoptie?Een adoptie is het aannemen van een kind door adoptieouders. De biologische ouders verliezen hun familieband met het kin…
Adoptie: het onbegrepen maar aanwezige verdrietZoals beschreven in een eerder artikel over adoptie is adoptie niet enkel een fase waar ouders en kind door heen moeten.…

Reageer op het artikel "Draagmoederschap in Nederland"

Reacties

Monique, 21-02-2014 08:26 #10
Hoi

er is idd bijna geen informatie over draagmoeder worden en wat er voor haken en ogen aanzitten. vindt het erg jammer dat er zo weinig informatie over is. hopelijk kan mij iemand er wel aan helpen.
al vast bedankt.

Sanne, 19-02-2014 15:38 #9
Hallo,

Ik ben Sanne(29) en mijn vriend(36) en helaas kan ik zelf geen kindjes meer krijgen wat een heel ongelukkig gevoel kan geven als je een tweede in de planning had en dit induigen viel omdat by my bmhk was geconstateerd. Via mijn berichtje hoop ik ook dat een engel dit leest en voor ons draagmoeder zou willen zijn mits het klikt tussen beiden partijen😊 Wij zijn opzoek naar eicellen en een draagmoeder in de hoop voor onze 2de kinderwens te kunnen krijgen. Mvg

Katrina, 11-11-2013 19:55 #8
Ik heb zelf 2 kinderen van vorige relatie maar mijn man heeft geen een. Wij willen samen nog een kind, het is ons grootste droom, maar zo gebeurd dat ik kan niet meer zelf kind krijgen (mijn baarmoeder is eruit gehaald). Wij zijn al lang bezig om draagmoeder te vinden. Misschien weet iemand waar kunnen wij terecht. Alvast bedankt voor de hulp.

Jasper, 17-09-2013 00:12 #7
Wij zijn wensouder. Mijn vrouw kan om medische redenen niet zwanger worden en wij hebben een grote wens; samen een kindje. Helaas is er weinig geregeld in Nederland waardoor wij niet weten waar we heen moeten. Je vraagt het ook niet zomaar aan iedereen die je tegenkomt en veel van onze vrienden hebben hun gezin nog niet compleet of zijn te jong om deze keuze nu te maken. Je moet eerst zelf zeker zij van je gezinssamenstelling. Als iemand ons meer kan vertellen horen we het graag.

Kelly, 03-03-2013 18:05 #6
Ik vind het iets goeds om een ander iets te schenken, zelf ben ik jong moeder geworden en ben er zo blij mee. Een heerlijk gezonde vrolijke meid. Wat wil je nog meer. Mijn man wil geen kinderen meer maar ik zou zo graag nog een keer zwanger willen zijn, daarom heb ik al zitten denken aan draagmoederschap. Weet iemand waar je je het beste kan aan melden?

Delilah, 22-10-2012 12:22 #5
Ik zou graag meer info willen over de andere kant van het verhaal. Hoe kan ik een geschikte draagmoeder vinden? Waar kan ik voor eventuele bemiddeling terecht? Door de leeftijd van mijn partner valt adoptie voor ons af. Toch hebben we beiden een sterke kinderwens. We hebben het ivf traject ook doorlopen zonder resultaat. Is er iemand die tips heeft?

Suusa, 08-05-2012 13:44 #4
Ik denk dat er echt wel mensen zijn die draagmoeder zouden willen worden zonder er grof geld voor te verdienen! Ik ben er 1 van… Heb zelf een dochtertje van nu bijna 1,5 jaar en geniet zo intens van haar, kan me zo goed inleven in mensen met een sterke kinderwens en het lijkt me verschrikkelijk als je het zelf niet kan… Ik zou het geweldig vinden om nog eens zwanger te zijn, maar vooral om mensen een gezin te kunnen geven en zou er zelf echt niet grof voor betaald willen worden. Vind dat ze in dit artikel er iets te veel van uitgaan dat mensen er grof geld voor willen! Al snap ik uiteraard wel dat er mensen zijn die dat wel zouden willen, want nee het is ind niet niks om zwanger te zijn en te bevallen…

Zou ind ook meer informatie willen kunnen vinden over dit onderwerp, is bijna niks over te vinden.

Wietske, 12-08-2011 19:37 #3
Ik ben gelukkige moeder van 3 en weet goed wat een zwangerschap en bevalling inhoud. Het is heel zwaar fysiek en mentaal. Naast dat er natuurlijk veel risico's aan kleven. Er kunnen veel dingen gebeuren tijdens de zwangerschap en bevalling wat ook voor de moeder niet goed hoeft af te lopen. Ik vind het belachelijk dat iedereen verwacht dat een vrouw zich "gratis" aanbied om zwanger te worden voor een ander 9 maanden een kind draagt, dit baard en dan overhandigt aan de wens ouders voor wat? Een bosje bloemen? Een hand schud en kus op de wang?
Bij bijna alles wat je in NL doet voor een ander ontvang je salaris of een vergoeding. Is het dan niet terecht dat een draagmoeder die 9 maanden lang werk voor een ander doet een vergoeding krijgt? Bij beroepen waarbij je zwaar en gevaarlijk werk verricht krijg je ook meer geld vanwege de risico's. In de prostitutie "verhuren" vrouwen zich ook zelf aan mannen en dit is tot op heden ook nog steeds legaal in NL. Is dit zo anders? Je verhuurt je zelf aan een paar wens ouders en de vergoeding is hoog omdat je risico loop, fysiek zwaar is en metaal zeer zwaar is, je moet toch de baby waar je 9 maanden op gebroed hebt afstaan. Dat lijkt me niet niets. Zelf als je vanaf het begin geen intentie hebt om de baby te houden.

Saskia, 15-05-2011 20:49 #2
Naar aanleiding van de reaktie hieronder, ben ik dus juist op zoek naar een draagmoeder. In Nederland en zonder "illegale praktijken". Ik hoop dat iemand mij een eindje op weg kan helpen want er is erg weinig over te vinden.

Gaby, 14-03-2011 19:13 #1
Ik zou graag meer informatie willen vinden over draagmoederschap. hoe gaat het in zijn werk als je draagmoeder wilt worden? Welke juridische haken en ogen zitten hieraan? hoe kom je in contact met wensouders? Is er op voorhand al een rechtsgeldig contract op te maken met afspraken e.d? Is er een instantie waarmee je dat samen met de wensouders kunt bespreken? wie weet waar er meer informatie hierover te verkrijgen is en kent misschien een draagmoeder die hier wat over kan vertellen?

Infoteur: Mirjam
Gepubliceerd: 10-08-2008
Subrubriek: Zwangerschap
Reacties: 10
Medische informatie…
Schrijf mee!