InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Zwangerschap > Geslachtstesten

Geslachtstesten

Geslachtstesten 70% van de vrouwen wilt zo vroeg mogelijk in de zwangerschap het geslacht van het kindje weten. Echter mocht volgens de wet alleen op basis van medische gronden het geslacht in een vroeg stadium worden achterhaalt. De rest van de zwangeren moesten wachten tot de 20 wekenecho. In 2005 werd in Amerika de ontdekking bekend gemaakt, dat je het kindjes geslacht al vanaf 9 weken zwangerschap kan achterhalen via het bloed van de moeder. Sindsdien zijn er verschillende DNA-testen op de markt verschenen. Ze worden ook wel de Early Gender Testen genoemd. Met deze testen is het mogelijk om al vanaf 6 weken na de bevruchting het geslacht te achterhalen. Dit staat gelijk aan 9 weken zwangerschap, gerekend vanaf de eerste dag van de laatste menstruatie.
Hevige commoties zijn er ontstaan toen men in Nederland erachter kwam dat dergelijke testen op het internet te koop aangeboden stonden en nog erger, ook bij de Genderkliniek in Utrecht te verkrijgen waren. De vraag werd gesteld, of deze testen niet verboden moesten worden.

Legaal of illegaal?

Tot voorheen werden er alleen geslachtstesten uitgevoerd op medische gronden. Er bestaan namelijk erfelijke ziektes en aandoening die geslachtsgebonden zijn. In dergelijke gevallen kan het gewenst zijn om in een zo een vroeg mogelijk stadium al het geslacht te weten. De ouders van het kindje hebben dan de keuze om het kindje te houden of te laten aborteren. Geslachtsselectie op basis van persoonlijke voorkeur wordt echter afgekeurd in deze maatschappij. Het is dan ook bij de wet verboden om handelingen te verrichten op geslachtscellen en embryo’s op basis van persoonlijke geslachtsvoorkeur. Dit is terug te vinden in artikel 26 van de Embryowet.
Maar tot grote verbazing van velen, zijn deze testen nog niet verboden. Dit komt omdat de Embryowet spreekt over handelingen die verricht worden op geslachtscellen en embryo’s. De betreffende geslachtstesten werken tenslotte met het bloed van de draagmoeder en heeft dus geen effect op de geslachtscellen of het embryo, die tevens al in draagschap zijn.

Hoe werken deze testen?

Uit onderzoek is gebleken dat dode huidcellen van het embryo in de bloedbaan van de draagmoeder worden opgenomen. Wanneer deze cellen afbreken komt het DNA van het embryo vrij in het bloed van de moeder. Wanneer er in het bloed van de draagmoeder Y-chromosomen voorkomen, betekent dit dat het embryo van het mannelijke geslacht is. Wanneer er geen Y-chromosomen voorkomen, is er geen jongetje aanwezig en is het embryo dus vrouwelijk. Wil je meer weten over hoe dit zit, kijk dan ook eens bij: Het geslacht van je baby beïnvloeden.
In het geval van een meerling, is het dus alleen mogelijk om te achterhalen of er op z’n minst 1 jongetje aanwezig is.

De test zelf wordt uitgevoerd middels een klein vingerprikje. Je neemt een 3 bloeddruppels af met de geslachtstest. Deze test moet worden teruggestuurd waarna hij in een laboratorium wordt onderzocht. Vanaf minimaal 3 werkdagen na het ontvangen van de test door het laboratorium, zal de uitslag bekend worden gemaakt.
© 2007 - 2019 Meetie, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Geslachtstesten"

Reactie

Annouska, 05-02-2012 12:50 #1
Ik heb vandaag de thuistest met ochtendurine gedaan maar er was niets op te zien ik heb het helemaal zoals het beschreven stond uitgevoerd, dit vindt ik echt jammer want het is toch 35 euro en nu weet ik nog niets. Is er misschien een compensensatie hiervoor?

Infoteur: Meetie
Gepubliceerd: 01-11-2007
Subrubriek: Zwangerschap
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!