InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Kinderen > Wat kost een adoptie?

Wat kost een adoptie?

Wat kost een adoptie? Een adoptie is het aannemen van een kind door adoptieouders. De biologische ouders verliezen hun familieband met het kind en de adoptieouders worden de wettelijke ouders. Naast de emotionele impact brengt een adoptie ook de nodige kosten met zich mee. Een adoptie is vaak een goed alternatief voor het leven die bepaalde kinderen anders zouden leiden. Het gaat vaak om kinderen die anders zouden opgroeien in kindertehuizen, of om kinderen waarvan de moeder abortus heeft overwogen. In de meeste gevallen gaat het bij adoptieouders om mensen die anders ongewenst kinderloos waren gebleven. De overige mensen adopteren om kansarme kinderen een goed bestaan te geven. In 2007 zijn er 37.000 kinderen geadopteerd vanuit het buitenland, in 2008 is dat een paar duizend teruggelopen.

Vormen van adoptie

Adopties zijn op te splitsen in open adoptie en gesloten adoptie. Bij open adoptie houden de biologische ouders een rol in het leven van het kind. De contacten tussen het kind en de biologische ouders wordt hierbij bewust in stand gehouden. Bij gesloten adoptie worden deze banden volledig verbroken. De namen van de biologische ouders worden uitsluitend vrij gegeven met toestemming van de adoptieouders. Bij adoptie gaat het in de meeste gevallen om kinderen vanuit het buitenland.

Wie kunnen er adopteren?

Er worden strikte voorwaarden opgelegd om te mogen adopteren. Deze voorwaarden zijn onder andere in de wet opgenomen en worden ook gedeeltelijk bepaald door het land van herkomst van het kind. Een eerste vereiste is dat de aanstaande ouders volgens de Nederlandse overheid geschikt zijn om tot adoptie over te gaan. Deze zogenaamde beginseltoestemming wordt afgegeven door de minister van justitie. Enkele voorwaarden zijn bijvoorbeeld:
  • De ouders mogen niet ouder zijn dan 41 jaar, voor oudere mensen tot 46 jaar kunnen uitzonderingen gemaakt worden.
  • Vooraf moeten de adoptieouders medisch gekeurd worden.
  • De ouders moeten voldoende financiële mogelijkheden hebben om in het levensonderhoud te voorzien.

Waar komen de meeste adoptiekinderen vandaan?

De meeste kinderen komen uit landen als: China, Taiwan, Colombia en Zuid-Afrika.

Wat kost een adoptie?

De kosten van een adoptie zijn sterk afhankelijk van het land van herkomst van het kind. In eerste instantie krijgen de aanstaande adoptieouders te maken met kosten om de procedure op te starten. Ook medische onderzoeken en reis en verblijfkosten zullen een zware financiële belasting zijn. De bedragen waar u aan moet denken kunnen maximaal oplopen tot ongeveer 23.000. U begint met de verplichte voorlichting die 900 kost. Hierbij krijgt u voorlichting over de gehele procedure.

Bemiddelingskosten

De bemiddelingskosten verschillen sterk per land. Voor het ene land bent u klaar voor 10.000 terwijl adoptie uit een ander land 15.000 kost. Zodra de procedure afgerond is kunt u niet simpelweg een retourtje boeken om het kindje op te halen. Over het algemeen moet u daar een paar weken voor uittrekken. In deze periode verblijft u in het land van herkomst van het kind om de procedure in het land nog te doorlopen. De totale kosten voor een adoptie zijn dus moeilijk inzichtelijk te maken. De kosten die u maakt zijn onder voorwaarden fiscaal aftrekbaar als buitengewone lasten.

Zie ook:
Wat kost een advocaat
Wat kost een baby
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Wat kost een adoptie?"

Infoteur: Juul
Laatste update: 27-09-2009
Subrubriek: Kinderen
Medische informatie…
Schrijf mee!