InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Kinderen > Adoptie van een kindje: adoptieprocedure

Adoptie van een kindje: adoptieprocedure

Adoptie van een kindje: adoptieprocedure Als er een kinderwens aanwezig is, maar het is niet mogelijk om op de natuurlijke manier of op een medisch ondersteunde manier zwanger te worden, dan kan er gekozen worden voor adoptie. De beslissing om voor de adoptie van een kindje uit het buitenland te kiezen, zal zorgvuldig overwogen moeten worden en daarbij moet er ook nog rekening mee gehouden worden, dat de adoptieprocedure van een kindje veel tijd in beslag neemt en aan allerlei regels is gebonden.

Start van de adoptieprocedure

Tijdens het begin van de adoptieprocedure moet een aantal stappen doorlopen worden.

Beginseltoestemming

De adoptieprocedure start met het invullen van een aanvraag voor beginseltoestemming voor het aannemen van een buitenlands kind ter adoptie.

Beoordeling aanvraag

De Stichting Adoptievoorzieningen beoordeelt de aanvraag voor beginseltoestemming en kijkt of er voldaan wordt aan de voorwaarden van de Wet Opneming Buitenlandse Kinderen ter Adoptie, afgekort de WOBKA.

Leeftijd aanvrager

In principe mag de aanvrager niet ouder zijn dan 41 jaar, maar daarop zijn wel uitzonderingen mogelijk.

Bijeenkomsten bijwonen

Voor de aanstaande adoptieouders is er een verplichting om zes bijeenkomsten bij te wonen van de Stichting Adoptievoorzieningen. Dit zijn voorbereidingsbijeenkomsten die elk drie uur in beslag nemen, en tot doel hebben dat de keuze voor adoptie een weloverwogen besluit is.

Advies over beginseltoestemming

De Raad van de Kinderbescherming speelt vervolgens een rol, door aan de minister van Justitie een advies te geven over de beginseltoestemming. Voor het geven van een dergelijk advies wordt er door de Raad van de Kinderbescherming een onderzoek uitgevoerd, waarin onder meer de beweegredenen voor adoptie en de gezinssituatie aan de orde komen.

Verlenen beginseltoestemming

Vervolgens besluit het Ministerie van Justitie of de aanvrager in aanmerking komt voor de beginseltoestemming, die overigens een geldigheidsduur heeft van vier jaar en eventueel verlengd kan worden voor eenzelfde periode.

De bemiddelingsfase bij adoptie

Nadat de toestemming is verleend door het Ministerie van Justitie begint de bemiddelingsfase, en wordt contact gelegd met de betreffende instanties in het buitenland.

Bemiddeling

Deze instanties hebben als doel voor het kind, dat voor adoptie in aanmerking komt, te bemiddelen dat het bij de meest geschikte ouders komt.

Deelbemiddeling

Een deelbemiddeling is ook mogelijk en daarbij hebben de ouders zelf contact met personen in het buitenland, om de basis te leggen voor het adopteren, waarbij de instantie een onderzoekende en adviserende rol heeft.

Volledige bemiddeling

Bij de volledige bemiddeling kijkt de instantie of er sprake is van een match en kan het kindje worden voorgesteld aan de aanstaande adoptieouders.

Regelen formaliteiten

De ouders krijgen uiteraard nog enige tijd om een beslissing te nemen. Als de ouders besluiten het kindje ter adoptie aan te nemen, dan moeten er nog weer verschillende formaliteiten geregeld worden, voordat het kindje naar Nederland kan komen. Eenmaal in Nederland aangekomen met het adoptiekind zullen er nog verschillende stappen moeten worden ondernomen.

Uw kindje is er

Wanneer uw adoptiekindje uit het buitenland komt en eindelijk in Nederland arriveert, dan zult u vaak nog een aantal administratieve stappen moeten ondernemen, zoals:
  • Inschrijving bij de gemeente waar u woont
  • Via de Kantonrechter het gezag aanvragen
  • Soms moet de adoptie uit het buitenland nog erkend worden.

Alleenstaand of homoseksueel

Ook als alleenstaande of als homoseksueel paar kan een adoptieprocedure worden gestart. De mogelijkheden zijn dan soms wel beperkter, afhankelijk van het land van herkomst van het kindje.

Lees verder

© 2013 - 2019 Annika_schrijft, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Adoptie, hoe werkt dat?Adoptie, hoe werkt dat?Sommige mensen met een grote kinderwens kiezen voor adoptie. Jaarlijks komen er ongeveer 700 kinderen naar Nederland voo…
Een kind adopteren, waarom?Een kind adopteren, waarom?Mensen die kiezen voor een adoptie, willen heel graag een kindje. Ze hebben dus een grote kinderwens en weten zeker dat…
Wat kost een adoptie?Wat kost een adoptie?Een adoptie is het aannemen van een kind door adoptieouders. De biologische ouders verliezen hun familieband met het kin…
Adoptie, wat moet ik allemaal overwegen?Adoptie is een fantastische manier om je gezin uit te breiden. Maar er komt heel wat bij kijken. Niet alleen emotioneel…
RTL4: Met open armenRTL4: Met open armenAl in september 2013 werd aangekondigd dat presentatrice Natasja Froger voor een programma voor de zender RTL4 koppels g…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Kangheungbo, Pixabay
  • www.kinderbescherming.nl
  • www.judex.nl

Reageer op het artikel "Adoptie van een kindje: adoptieprocedure"

Infoteur: Annika_schrijft
Laatste update: 10-05-2017
Subrubriek: Kinderen
Special: Zwangerschap
Medische informatie…
Schrijf mee!