InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Kinderen > Obesitas bij kinderen

Obesitas bij kinderen

Obesitas bij kinderen Studies hebben aangetoond dat ongeveer dertig procent van alle kinderen in Amerika tussen de leeftijden zes en negentien overgewicht of obesitas hebben. Dat is bijna een op de drie jonge Amerikanen. De situatie in de landen van de Europese Unie is inmiddels vergelijkbaar.

Wie lopen het meeste risico?

Als je gewicht toeneemt betekent dat niet altijd dat je kans maakt op obesitas of overgewicht. Kinderen en jonge volwassenen hebben juist voedingsstoffen nodig om te groeien, zodat hun gewicht toeneemt naarmate de tijd vordert. Echter, als je meer aankomt dan nodig is en er blijft extra gewicht bijkomen dat je kan op de weg zijn naar een vorm van obesitas. Dit kan gepaard gaan met allerlei gezondheidsproblemen. Hier zijn voortekenen die aangeven dat je meer risico loopt:
  • Kinderen die ouders of grootouders met obesitas hebben zijn een groter risico om hetzelfde lot te krijgen.
    Bron: Julos, RgbstockBron: Julos, Rgbstock
  • Als ziekten zoals hoge bloeddruk, een hoog cholesterol, diabetes type 2 of hartziekten in de familie voorkomen zou je ook meer kans hebben.
  • Gebogen benen op jonge leeftijd kan een waarschuwingssignaal voor obesitas zijn.
  • Depressie en een gebrek aan vertrouwen zijn ook verbonden met obesitas.
  • Mensen die gedurende de dag niet voldoende bewegen hebben meer risico dan anderen.

Wat zijn de oorzaken van obesitas bij kinderen?

De verklaring is heel eenvoudig: als je in meer eet dan je verbruikt neemt je gewicht toe. Er zijn echter vele factoren die dit beïnvloeden. Genen bepalen hoe je lichaam voedsel opslaat en hoe goed het wordt omgezet in energie. Ons lichaam is gebouwd om energie tijdig op te slaan in de vetcellen op momenten dat het voedsel schaars is. Maar niet elk lichaam is gelijk. Je genen komen van je ouders, dus ouders met overgewicht hebben meer kans op kinderen met overgewicht. Maar ook al heb je goede genen dan heb je nog steeds kans op obesitas. Een van de belangrijkste oorzaken van obesitas is het gebrek aan lichaamsbeweging. Een gemiddeld kind besteedt tegenwoordig veel minder tijd aan lichaamsbeweging dan kinderen van tien of twintig jaar geleden. Onze vrijetijdsactiviteiten zijn ook drastisch veranderd. In plaats van naar buiten gaan en iets fysieks doen zitten kinderen steeds vaker voor uren achter de computer of tv.

Fastfood en snacks

Bron: Just4you, RgbstockBron: Just4you, Rgbstock
Velen van ons eten tot vier maaltijden per dag mede dankzij overmatig snoepen. En als we een tussendoortje eten is het niet een wortel of een appel. In plaats daarvan nemen we steeds meer junkfood. Maar dit is niet altijd de schuld van de kinderen. Scholen staan vol met automaten die calorierijke snacks en suikerhoudende frisdranken bieden. Om de zaken nog erger te maken worden kinderen bestookt met tv-advertenties en reclame voor ongezond voedsel. Ongeveer 35% van deze advertenties zijn voor snoep en snacks, en nog eens 10% voor fastfood. Fastfood is een andere oorzaak voor obesitas. Terwijl sommige fastfoodketens juist gezonde alternatieven aanbieden, zie je toch dat de mensen dat niet bestellen. Gezinnen van vandaag de dag eten ook veel meer dan vroegere generaties.

De eetgewoonten die we thuis hebben

Als je ervoor zorgt dat je een gezonde eetgewoonte op na houdt zal je meer kans hebben om een gezond gewicht te behouden. En het is juist thuis, waar we dit soort gewoonten kunnen vormen. Als je ouders met overgewicht of obesitas hebt is de kans groot dat je hun eetgewoonten je hele leven hebt gezien meegemaakt en niet anders gewend bent . Kinderen letten op hun ouders en eten een koekje in plaats van een stuk fruit, nemen hun maaltijden voor de TV en hebben meer kans om te snel te eten. Dit verhoogt de kans op overgewicht.

De consequenties

Waar moeten we ons zorgen voor maken, afgezien van de noodzaak van grotere schoolbanken en vliegtuigstoelen?
Bron: Mckenna71, RgbstockBron: Mckenna71, Rgbstock
  • Bij type 2 diabetes werd ooit gedacht aan een ziekte die vooral volwassenen zouden beïnvloeden, maar dit niet meer het geval. Het kan leiden tot blindheid, hart- en nierziekten en schade aan je zenuwen.
  • Studies hebben aangetoond dat kinderen met astma meer medicijnen gebruiken als ze last hebben van obesitas.
  • Kinderen met overgewicht hebben meer kans op een hoge bloeddruk dan kinderen met een normaal gewicht.
  • Slaapstoornissen behoren tot de meest voorkomende gevolgen van obesitas bij kinderen. Sommige kinderen kunnen zelfs pauzes in hun ademhaling tijdens de slaap. Indien dit niet wordt behandeld kan het leiden tot een reeks van andere ziekten, waaronder hart- en longproblemen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Obesitas epidemie in de Verenigde StatenIn de laatste jaren is het gemiddeld gewicht in de Verenigde Staten zwaar toegenomen, ongeveer 65 % volwassen Amerikanen…
Obesitas en overgewicht: waarom worden we te dik?Obesitas en overgewicht: waarom worden we te dik?Overgewicht en obesitas worden een steeds groter probleem. Meer mensen worden te dik. Meer mensen worden te zwaar. Niet…
Overgewicht en ObesitasOvergewicht en ObesitasRuim 48% procent van de Nederlanders kampt met overlast. Je ziet dagelijks op tv programma’s over overgewicht en afvalle…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Julos, Rgbstock
  • www.obesitasvereniging.nl
  • www.centrumvoorobesitasnederland.nl
  • Afbeelding bron 1: Julos, Rgbstock
  • Afbeelding bron 2: Just4you, Rgbstock
  • Afbeelding bron 3: Mckenna71, Rgbstock

Reageer op het artikel "Obesitas bij kinderen"

Infoteur: Mayorfrits
Gepubliceerd: 25-10-2013
Subrubriek: Kinderen
Medische informatie…
Schrijf mee!