InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Kinderen > Moedermelk bewaren en opwarmen

Moedermelk bewaren en opwarmen

Voor sommigen gaat de borstvoeding zo goed, dat zij tussendoor mooie hoeveelheden kunnen afkolven om op te slaan en later te gebruiken. Het is belangrijk om hygiënisch met moedermelk om te gaan bij het bewaren, ontdooien en opwarmen ervan.

Moedermelk bewaren

Waarin bewaren

Je kunt moedermelk in verschillende verpakkingen opslaan! Het kan bijvoorbeeld in schone kunststofbakjes, ijsblokzakjes, speciale borstvoedingszakjes -of flesjes. IJsblokzakjes zijn handig omdat je op deze manier kleine hoeveelheden kan invriezen en deze in kleine hoeveelheden ook weer kan gebruiken. Zo kun je de hoeveelheid makkelijker op de behoefte van je baby afstemmen en zo gaat er zo min mogelijk melk verloren.

Hoe en waar bewaren?

Plak een label op de verpakking waarin je de moedermelk verpakt en zet de datum erop. Dit is belangrijk aangezien moedermelk niet eeuwig (net als de rest van de diepvriesproducten) goed blijft in de vriezer. Voor gebruik tussen nu en drie dagen: Koel de afgekolfde melk af in de koelkast, bewaar de melk achterin de koelkast en niet in de koelkastdeur (hier koelt de melk niet goed genoeg). Achterin de koelkast blijf de melk namelijk het best gekoeld. De temperatuur van de koelkast mag maximaal 4 graden zijn en je kunt de melk op deze manier drie dagen bewaren. Om het langer dan drie dagen te bewaren: als je het langer dan drie dagen wilt bewaren, moet je de melk direct na het kolven invriezen. De temperatuur van de vriezen mag dan maximaal -18 graden zijn (mag dus ook lager dan -18 graden). Op deze manier kun je de moedermelk tot maximaal zes maanden bewaren.

Moedermelk ontdooien

Hoe ontdooien?

Het is het mooist als je van te voren de tijd hebt om de melk te laten ontdooien in de koelkast. Maar als je de melk sneller nodig hebt, dan kun je de melk onder de kraan houden, die je vervolgens van koud naar warm draait. Zorg ervoor dat het ontdooien altijd geleidelijk gebeurt, want alleen op die manier behoudt moedermelk de beschermende stoffen. Ontdooide moedermelk moet binnen 24 uur gebruikt worden en mag nooit opnieuw ingevroren worden. Gooi alle restjes dus ook weg.

Het uiterlijk van de moedermelk

Vaak ziet de ontdooide moedermelk er net iets anders uit dan versgekolfde melk. En ruikt het ook niet hetzelfde. Dit is volkomen normaal en heeft dan ook geen gevolgen voor de kwaliteit van de moedermelk.

Moedermelk opwarmen

Waarmee opwarmen?

Je kunt moedermelk uit de koelkast op drie manieren opwarmen: in een flessenwarmer, in de magnetron of ‘au bain marie’ (in een pannetje met warm water, flesje met melk erin plaatsen). Zwenk (lichtjes heen en weer laten gaan in het flesje (soort van roeren)) de melk tussendoor, dit zorgt voor een goede verdeling van de warmte. Als je de magnetron gebruikt, verwarm de melk dan op een lage stand en zo kort mogelijk. Zwenk de melk bij magnetron gebruik altijd één of twee keer tussendoor als je de melk opwarmt. Doe dat nogmaals als de melk op temperatuur is. De magnetron is namelijk zelf een moeilijke warmteverdeler.

Hoe verwarmen en controleren?

Als afgekolfde melk boven de 50 graden wordt verhit, verliest een aantal beschermende stoffen. Zorg er dus dat de melk niet te warm/heet wordt. Verwarm de melk tot ongeveer 37 graden, want dit is een goede drinktemperatuur. Ook behoud je zo beschermende stoffen van moedermelk. Je kunt de temperatuur van de melk controleren door een druppeltje op de binnenkant van je pols te laten vallen. Dan weet je zeker dat het niet te heet is. Hoe lang je een fles opwarmt in de magnetron, hangt af van het vermogen van de magnetron en de hoeveelheid melk die je wilt verwarmen. Verwarm een fles met 100 milliliter zo ongeveer 30 seconden bij een vermogen van 600 Watt.

Houdbaarheid van moedermelk

  • In de koelkast: 72 uur
  • In het vriesvak van de koelkast: 2 tot 3 weken
  • In de diepvries (-18 graden Celsius): 6 maanden

Belangrijke tips: ontdooi geleidelijk, niet boven 50 graden verwarmen, niet opnieuw invriezen of verwarmen en controleren met een druppel op je eigen pols.

Lees verder

© 2013 - 2019 Brigitte_, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • www.nvnutricia.nl
  • www.voedingscentrum,nl

Reageer op het artikel "Moedermelk bewaren en opwarmen"

Infoteur: Brigitte_
Gepubliceerd: 31-10-2013
Subrubriek: Kinderen
Special: Baby en kind
Medische informatie…
Schrijf mee!