InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Lifestyle > Obesitas epidemie in de Verenigde Staten

Obesitas epidemie in de Verenigde Staten

In de laatste jaren is het gemiddeld gewicht in de Verenigde Staten zwaar toegenomen, ongeveer 65 % volwassen Amerikanen heeft overgewicht. Het begint op een obesitas epidemie te lijken naar mate deze trend zich verspreid naar andere landen.

Obesitas

Obesitas is simpelweg overgewicht, in de Verenigde Staten is dit een veel voorkomend probleem. Fastfoodketens springen uit de grond en inmiddels heeft 40 % van de schoolgaande kinderen flink overgewicht. Bij volwassen Amerikanen is dit getal zelfs 65 %. Ook andere landen zoals Canada beginnen een steeds groter percentage personen met overgewicht te krijgen.

Oorzaken

Er zijn vele oorzaken voor dit probleem in de Verenigde Staten, fastfoodketens worden groter en goedkoper, porties worden enorm en levens steeds drukker. In de jaren ’70 kwamen in Amerika grote veranderingen met betrekking tot voedsel. Massaproductie van zoetstoffen werd ontdekt wat vele male goedkoper is dan gewone suiker, ook werd in de jaren ’70 palmolie ingevoerd vanuit Maleisië. Deze olie is vele male goedkoper dan andere plantaardige oliën, maar bevat echter ook veel meer vet. Door de verlagingen in kosten werd massaproductie goedkoper en dus uitgebreid, veel, goedkoop en smakelijke calorieën kwamen in de omloop.

De vele fastfoodketens die snel ontwikkelde ontdekte nog een manier om klanten te werven, simpelweg de porties vergroten. Door de porties flink groter te maken en de prijzen slechts een beetje te verhogen werden veel klanten geworven. De inname van fastfood werd vele malen groter bij personen van alle leeftijden.

In dezelfde jaren nam de werkdruk toe in de Verenigde staten, het aantal uren wat men werkte nam toe met ongeveer 15 %. Ook moeders gingen vaker aan het werk, wat leidde tot het vaker geven van fastfood aan hun kinderen wegens tijdgebrek. Mensen gaat vaker uit eten wegens gebrek aan tijd om te koken, fastfoodketens zijn een goedkope oplossing om met het hele gezin te gaan eten. Ook de aanwezigheid van verscheidene soorten snacks op elke straathoek en in elke supermarkt leidde tot toename van de calorie-inname van Amerikanen. Gemiddelde calorie-inname op een dag werd verhoogd met ongeveer 200 calorieën, wat gelijk staat aan een extra pond elke 20 dagen.

Doordat de werkdruk verhoogd werd en de vrije tijd dus verminderd nam ook het aantal uren beweging onder Amerikanen flink af. Volwassenen en hun kinderen besteden veel minder tijd aan sport. De tv is de belangrijkste bron van vermaakt geworden en voor kinderen hun spelcomputers. Dit is gerelateerd aan gewichtstoename doordat er meer gegeten wordt en minder bewogen.
© 2011 - 2019 Rocknrollhigh, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Infants, children and adolescents, Laura e. Berk, 2008, ISBN 978-0-205-51138-9

Reageer op het artikel "Obesitas epidemie in de Verenigde Staten"

Reactie

Riekske, 22-11-2013 19:25 #1
Heb afgelopen woensdagmiddag een documentaire op TV gezien. Laat deze docu 's avonds eens zien! Het heeft veel indruk gemaakt op mij. De oorzaak van obesitas… Dan kun je het beter begrijpen! Ik zie het straks hoer al gebeuren, electrische rolstoelen in de supermarkt, zodat we toch nog maar meer kunnen kopen. De zorgverzekeraars varen er wel bij. Het is immers een ziekte!
Gelukkig heb ik geen overgewicht!

Infoteur: Rocknrollhigh
Gepubliceerd: 10-06-2011
Subrubriek: Lifestyle
Reacties: 1
Schrijf mee!