InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Gevaren van fastfood

Gevaren van fastfood

Gevaren van fastfood Het is algemeen wel bekend. Fastfood is schadelijk voor de gezondheid. Maar waarom komt het dan toch dat er nog zoveel mensen zijn die dit te vaak eten en daardoor aan overgewicht leiden.

Fastfood

Wat is fastfood nou eigenlijk precies? Fastfood is een verzamelnaam voor (snel voedsel). Het kan snel bereid en gereseveerd worden en is relatief gezien vrij goedkoop. Je ziet het steeds meer en het word ook steeds vaker in de schijnwerpers gezet als ongezond voedsel. Voorbeelden van fastfood zijn frikandellen, kroketten, hamburgers, pizze en ga zo maar door.

Fastfoodketens

Wie kent er tegenwoordig geen fastfoodketens meer. Enkele grote fastfoodketens zijn McDonalds, Burger King en Kentucky Fried Chicken. De fastfoodindustrie is een zeer grote en lucratieve (winstgevende) industrie. Deze indrustrie groeit zo snel omdat de mensen tegenwoordig steeds minder tijd nemen om zelf te koken. Dit komt natuurlijk ook omdat tegenwoordig vaak beide ouders werken en het hele gezin wel iets te doen heeft bijvoorbeeld: voetballen,tennissen enz.

Toekomst nieuwe generatie

De toekomst van onze nieuwe generatie ziet er hierdoor ook niet al te rooskleurig uit. Je ziet dat het razendsnel verspreid over de jongeren. Ze kampen hierdoor al op jonge leeftijd met zwaarlijvigheid. Als je kijkt naar de vooruitzichten over onze jongeren ziet het er bar slecht uit. Uit onderzoek blijkt dat meer dan één zwaarlijvigkind op de twee later met obees blijft zitten kampen.

Obesitas en diabetes type 2

Door de toename van het gebruik van fastfood hebben jongeren later vaak lichamelijke problemen zoals Obesitas en diabetes type 2. Hieronder worden de definities + uitleg gegeven van obesitas en diabetes type 2.

Obesitas

Defenitie:
Bij obesitas is er sprake van een te grote hoeveelheid lichaamsvet ten gevolge van energetische overvoeding. Het is doorgaans het gevolg van te veel eten en te weinig bewegen. Een klein percentage van overgewicht heeft een medische reden.

Deze mensen hebben vaak last van hun zwaarlijvigheid. Ze kunnen door hun extra gewicht vaak moeilijker lopen en bewegen. Doordat deze mensen zoveel moeite hebben met bewegen belemmert dit hun activiteitenniveau waardoor ze bijna geen gewicht verliezen.

Behandeling:
Er word veel onderzoek gedaan naar het behandelen van obesitas. Een manier zou zijn om naar een dietist gaan. Voor mensen met een erge vorm van obesitas zou je naar een dietist, fysiotherapeut en psycholoog kunnen gaan. Hierbij word zowel voeding, beweging, gedrag en gevoelens behandelt.

Diabetes type 2:

Defenitie:
Diabetes is een chronische aandoening waarbij de alvleesklier niet in staat is om ( voldoende ) insuline te produceren. Het hormoon insuline is nodig voor de regulatie van de bloedsuikerspiegel zodat glucose verder tot energie kan worden omgezet.

Behandeling:
Dehandeling bij diabetes type 2 is verschillend ten opzichte van diabetes type 1 omdat bij type 2 het accent ligt op een gewichtsdaling en een gezonde levensstijl. Om de ontregelde bloedglucose terug op peil te krijgen word er eerst gebruik gemaakt van orale antidiabetica. In deze medicatie zit geen insuline. Er zitten wel stoffen in die:
  • de alvleesklier stimuleert om meer insuline te produceren
  • de cellen van on lichaam gevoeliger maken voor insuline
  • de opname van glucose verhinderen

Indien deze orale antediabetica niet meer voldoende is om de bloedglucose op peil te houden, wordt er insuline toegediend of
maken ze een combinatie van orale antidiabetica en insuline.
© 2008 - 2019 Shinnie, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Obesitas epidemie in de Verenigde StatenIn de laatste jaren is het gemiddeld gewicht in de Verenigde Staten zwaar toegenomen, ongeveer 65 % volwassen Amerikanen…
Obesitas bij kinderenObesitas bij kinderenStudies hebben aangetoond dat ongeveer dertig procent van alle kinderen in Amerika tussen de leeftijden zes en negentien…
Wat is fastfoodWat is fastfoodFastfood, bijna iedereen eet het wel eens omdat het bijvoorbeeld lekker is, snel gaat of goedkoop lijkt. De fastfoodkete…
Feitjes uit de Supersize Me documentaireFeitjes uit de Supersize Me documentaireIn 2004 kwam de documentaire Supersize Me uit waarin Morgan Spurlock de uitdaging aangaat om 30 dagen lang niets anders…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Greekfood-tamystika, Pixabay
  • Boek: Basisvaardigheden in sport- en bewegingsactiviteiten

Reageer op het artikel "Gevaren van fastfood"

Reacties

Lukas, 14-01-2013 11:06 #2
Hoe gaat het nu met je Gunay?

Gunay, 12-10-2012 15:21 #1
Toen ik aan deze interessante tekst begon, vond ik het zeer leerzaam en kon ik mijzelf erin verdiepen. Ik herken mijzelf hierin en ik zag de resultaten van het teveel eten van snacks. Mijn ouders willen mij niet meer en ik word op school gepest. Hierdoor blijf ik maar eten en mijn problemen nemen met de seconde toe. Ik kan geen oplossingen bedenken en ik heb ook geen vrienden meer die mij willen helpen of familie. Help mij a.u.b

Met Vriendelijke Groet,
Gunay

Infoteur: Shinnie
Gepubliceerd: 17-02-2008
Subrubriek: Gezonde voeding
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!