InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Dieet > Afvallen met acupunctuur

Afvallen met acupunctuur

Afvallen met acupunctuur Acupunctuur is een behandelmethode die uit China komt. Acupunctuur kan je in allerlei situaties helpen. Zo ook bij het afvallen. Acupunctuur kan een prima manier zijn om sneller af te vallen. Hoe werkt dit precies? En is het voor iedereen een geschikte optie? Kan het ook kwaad en wordt de behandeling vergoed door je zorgverzekeraar?

Wat is acupunctuur?

Acupunctuur is een behandelmethode uit China. De methode is al meer dan 2500 jaar oud. Bij acupunctuur worden er naalden in je lichaam gestopt op verschillende punten. Deze punten worden acupunctuurpunten genoemd. In totaal zijn er 722 van deze punten over je hele lichaam. Door de punten te stimuleren kun je blokkades in het lichaam opheffen. Iemand die zich ziek voelt kun je beter laten voelen. Dit geldt ook voor je gemoedstoestand. Acupunctuur kan ook worden gebruikt om bijvoorbeeld te stoppen met roken of om af te vallen. De naalden die worden gebruikt bij acupunctuur zullen je geen pijn doen.

Afvallen is enorm moeilijk

Mensen die proberen af te vallen, weten dat dit enorm moeilijk kan zijn. Je hebt met veel verschillende emoties te maken. Je kunt een emotie-eter zijn en dus gaan eten bij bepaalde emoties, zoals eenzaamheid, depressieve gevoelens, jaloezie en zelfs verveling. Ook kan eten een verslaving zijn, waardoor het erg moeilijk is om een balans te vinden in gezond eten.

Acupunctuur en afvallen?

Wanneer je wilt afvallen, dan kun je dit met acupunctuur bereiken. Je kunt een innerlijk hongergevoel verminderen, maar ook kun je de problemen aanpakken waarom je teveel eet en te weinig beweegt. Dit kan te maken hebben met stress, onzekerheid of andere emoties. Met acupunctuur kun je deze problemen aanpakken en daardoor stabieler in je leven staan. In veel gevallen kan dit je enorm helpen om eindelijk af te vallen.

Wat doet acupunctuur met je?

Acupunctuur staat bekend om de naalden die in je lichaam worden gestopt, maar tijdens een behandeling gebeurt er veel meer. Sowieso krijg je altijd een intakegesprek en moet je een aantal vragen beantwoorden. Er wordt gekeken waarom je overgewicht hebt, war je in onbalans bent en welk patroon je lichaam verschilt. Redenen van overgewicht kunnen bij iedereen anders zijn en het is dan ook belangrijk dat het intakegesprek plaatsvindt. Vaak heb je meerdere behandelingen nodig, om zo het resultaat beter te bereiken.

Wordt acupunctuur vergoed?

Door sommige zorgverzekeraars wordt een acupunctuurbehandeling helemaal of gedeeltelijk vergoed. Het is erg belangrijk om uit te zoeken hoe het bij jouw zorgverzekering zit. Zoek dit bij voorkeur vooraf uit, zodat je niet achteraf voor vervelende verrassingen komt te staan. Acupunctuur kan behoorlijk prijzig zijn, dus het is zonde wanneer je er te laat achterkomt dat je verzekering de kosten niet vergoed.

Een nieuwe start om gewicht te verliezen

Acupunctuur kan een prima start zijn om werkelijk af te vallen. De behandeling zal je lichaam in balans brengen en hierdoor ben je beter in staat om je gezonde leefpatroon makkelijker volhouden. Je moet het afvallen nog steeds zelf doen, door gezond te eten en voldoende te bewegen. Door een acupunctuurbehandeling zal dit echter wel een stuk gemakkelijker voor je zijn. Zie het dus niet als een wondermiddel, waar je naast de behandeling niks meer voor hoeft te doen. Helaas werkt het niet zo gemakkelijk.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Wikipedia
  • Vetvrij.com
  • Acupunctuur-afvallen.nl

Reageer op het artikel "Afvallen met acupunctuur"

Infoteur: Writingsuus
Laatste update: 03-09-2015
Subrubriek: Dieet
Special: Afvallen
Medische informatie…
Schrijf mee!