InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Verslaving > Stoppen met roken: acupunctuur

Stoppen met roken: acupunctuur

Stoppen met roken: acupunctuur Acupunctuur wordt reeds lange tijd toegepast, met name in de behandeling van pijn, verlammingen, obesitas en psychologische aandoeningen waaronder verslavingen. Sinds enige tijd wordt acupunctuur ook toegepast als behandeling van rookverslaving. Diverse onderzoekers hebben getracht de effectiviteit van acupunctuur bij stoppen met roken in kaart te brengen.

Acupunctuur

Acupunctuur is een onderdeel van een behandelmethode die afkomstig is uit de traditionele Chinese geneeskunde. Centraal bij deze behandeling staat het gebruik van naalden op zogeheten acupunctuurpunten in het lichaam. Bij traditionele acupunctuur worden roestvrijstalen naalden ingebracht in verschillende delen van het menselijk lichaam. Een modernere toepassing maakt eveneens gebruik van een laagfrequente wisselstromen op de naalden. Hiermee kan een grotere, sterkere stimulatie gegeven worden. De ene acupuncturist plaatst de naalden in de buurt van de oorzaak van de symptomen (de ziektehaard), de andere acupuncturist kiest punten op basis van de symptomen waarmee een persoon zich meldt. De traditionele acupunctuur combineert beide vormen dikwijls.

De traditionele Chinese geneeskunde

Zoals reeds vermeld is acupunctuur een onderdeel van de traditionele Chinese geneeskunde. Bij deze vorm van geneeskunde worden twee zaken verondersteld:
  1. De mens heeft een zogenaamde levensenergie (chi of qi genaamd) die door het lichaam stroomt door middel van 14 kanelen, welke meridianen genoemd worden. Deze meridianen kennen op hun beurt vertakkingen naar alle organen en andere lichaamsdelen.
  2. Een ziekte of klacht wordt toegeschreven aan een disbalans (gebrek aan evenwicht) van de levensenergie. Met behulp van onder andere acupunctuur probeert men het evenwicht te hersellen.

Stoppen met roken met acupunctuur

Acupunctuur wordt reeds enkele tijd toegepast als behandeling van rookverslaving. Met name de ooracupunctuur wordt toegepast in de behandeling van rookverslaving.

Recente onderzoeken naar de behandeling van rookverslaving met acupunctuur

Een groep onderzoekers (Clavel-Chapelon en collega's) heeft gedurende vier jaar een groep van 996 mensen gevolgd die gestopt waren met roken. Zij hadden hierbij hulp van ofwel acupunctuur ofwel nicotine kauwgom. In beide bleek acupunctuur effectief voor een groep mensen. Een maand na de acupunctuursessie was 22% van de mensen nog steeds gestopt met roken. Na vier jaar bleek 5,6% van de mensen nog steeds gestopt te zijn. In de kauwgomgroep waren deze percentages 26,2% en 6,1% voor respectievelijk de maand en de vier jaar. Beide behandelingen blijken dus effectief bij het stoppen met roken.

In een herhaalstudie vonden deze onderzoekers dat het toedienen van acupunctuur op bepaalde plaatsen in het oor geassocieerd met de rookverslaving effectiever bleek dan het toedienen van de acupunctuur op niet aan roken gerelateerde delen van het oor. 31% van de personen in de eerste groep bleek gestopt met roken, tegenover 0% in de tweede, controlegroep. Na vijf jaar bleek 18% uit de testgroep nog steeds niet te roken.

Waite en haar collega voerden eveneens een onderzoek uit naar de effectiviteit van acupunctuur bij stoppen met roken. Zij vonden dat na zes maanden 12,5% van de experimentele groep gestopt was met roken, tegenover 0% in de placebogroep. De experimentele groep ervaarde echter iets meer bijwerkingen dan de placebogroep (21% vs. 8%).

He en collega's vergeleken acupunctuur toegepast op bekende 'anti rook punten' (de experimentele groep) en op punten die verondersteld worden geen effect te hebben op het rookgedrag. Beide groepen bleken echter een reductie in roken te veroorzaken, hoewel de experimentele groep significant minder sigaretten rookte. Aan het eind van het onderzoek bleek 31% van de personen in de experimentele groep compleet gestopt te zijn met roken, tegenover geen enkele persoon in de placebogroep.

Georgiou en zijn collega's vonden echter geen significant bewijs voor het gebruik van acupunctuur bij het stoppen met roken. Zij vonden dat de effecten in de placebogroep en de experimentele groep even groot waren.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Stoppen met roken: lasertherapieStoppen met roken: lasertherapieStoppen met roken kan tegenwoordig op diverse manieren: er worden verschillende hulpprogramma's om te stoppen met roken…
Weetje over acupunctuurWeetje over acupunctuurAcupunctuur is onderdeel van de Chinese geneeskunde en wordt in China al duizenden jaren toegepast. Ook in Nederland hee…
Afvallen met acupunctuurAfvallen met acupunctuurAcupunctuur is een behandelmethode die uit China komt. Acupunctuur kan je in allerlei situaties helpen. Zo ook bij het a…
Roken: heel slecht voor de gezondheidRoken: heel slecht voor de gezondheidOngeveer 27,9% van de mensen in Nederland rookt. Iedereen weet dat roken slecht voor je is, maar toch blijven er heel ve…
Bronnen en referenties
  • Clavel-chapelon, F., Paoletti, C. & Benhamou, S. Smoking cessation rates 4 years after treatment by nicotine gum and acupuncture. Preventive medicine 26, 25-28 (1997) Georgiou, A.J., Spencer, C.P., Davies, G.K. & Stamp, J. Electrical stimulation therapy in the treatment of cigarette smoking. Journal of substance abuse, volume 10, number 3, 265-274 (1999) He, D., Berg, J.E. & Høstmark, A.T. Effects of acupuncture on smoking cessation or reduction for motivated smokers. Preventive medicine, 26, 208-214 (1997) Waite, N.R. & Clough, J.B. A single-blind, placebo-controlled trial of a simple acupuncture treatment in the cessation of smoking. British journal of general practice, 48, 1487-1490 (1998)

Reageer op het artikel "Stoppen met roken: acupunctuur"

Reacties

Trynke, 01-12-2017 16:31 #2
Ik zou graag de acupunctuurpunten willen weten die gebruikt worden voor stoppen met roken. Ik ben namelijk bezig met een scriptie over stoppen met roken en shiatsu.
Waar kan ik die vinden, of kunt u die geven?
Bij voorbaat dank.

Marieke, 05-07-2015 17:18 #1
Ik zou graag de acupunctuurpunten willen weten die gebruikt worden voor stoppen met roken. Ik kan het nl. zelf doen met magneetjes, dat werkt hetzelfde.
Bij voorbaat dank.

Infoteur: Melod
Laatste update: 03-11-2009
Subrubriek: Verslaving
Special: Stoppen met roken
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!