InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Verslaving > Hoe slecht is meeroken?

Hoe slecht is meeroken?

Meeroken is – vaak ongewild – de tabaksrook inademen van anderen. Naarmate mensen langer meeroken neemt het risico op rookgerelateerd aandoeningen toe. Er bestaat allang geen twijfel meer dat roken slecht is voor je gezondheid, maar hoeveel schade veroorzaakt ‘mee’roken?

Schadelijke effecten meeroken

Sigarettenrook bestaat voor zo'n 15% uit hoofdstroomrook . Dit is rook door de roker ingeademd en vervolgens weer uitgeblazen. De overige 85% is afkomstig van het gloeiende puntje van de sigaret, oftewel de nevenstroomrook genoemd. Deze rook bevat opmerkelijk genoeg vijf keer zoveel giftige gassen en 46 keer zoveel ammoniak dan de rook die wordt ingeademd. Deze rook is namelijk heter en geeft daardoor een betere verbranding van de tabak en meer schadelijke stoffen dan de hoofdstroomrook. De hoofdstroomrook wordt als het ware eerst door de roker ‘gefilterd’.

Alles bij elkaar zorgen hoofd- en nevenstroomrook voor een mix van een paar duizend toxische stoffen, waaronder een 40-tal kankerverwekkende. Die worden de meeroker in de vorm van gassen (90%) en vaste deeltjes (10%) onder en in de neus gewreven. De effecten van de aanwezige gifstoffen niet gebonden zijn aan een minimumhoeveelheid. De rook van één enkele sigaret volstaat al om zijn werk te doen.

Gevolgen meeroken

Meeroken heeft zowel op de korte als op de lange termijn gevolgen voor de gezondheid. Mensen die in een rokerige ruimte verblijven, krijgen last van oogirritatie, hoofdpijn, hoesten, droge of pijnlijke keel, duizeligheid en misselijkheid. Het is bovendien bewezen dat bij niet-rokers binnen 30 minuten een plotselinge vermindering van de werking van de bloedvaten wordt geconstateerd bij een korte blootstelling aan sigarettenrook. Bij rokers is dit meetbare effect op het hart er niet.

Mensen met COPD en astma zijn extra gevoelig voor het verblijven in rokerige ruimtes. Zij krijgen vaak extra klachten en moeten vaak noodgedwongen rookruimtes mijden.

Gevolgen passief meeroken voor kinderen

Kinderen zijn nog gevoeliger voor meeroken, omdat zij nog volop in ontwikkeling zijn. Hun longen zijn nog niet volgroeid en zij ademen sneller, waardoor het negatief effect van sigarettenrook nog sterker is. Meeroken veroorzaakt jaarlijks vele tienduizenden gevallen van meer of minder ernstige luchtwegaandoeningen bij kinderen. Meeroken tast de longfunctie van het kind al op jonge leeftijd aan. Kinderen van rokende ouders hebben vaker last van verkoudheid, griep, bronchitis, oorontsteking en astma. Mensen die roken terwijl ze zwanger zijn bezorgen hun kind een hoog risicofactor op luchtwegklachten (dat bovendien later kan leiden tot de ontwikkeling van COPD). Deze kinderen wegen minder bij de geboorte, hebben een grotere kans op wiegendood en hersenvliesontsteking. Bovendien is in veel gevallen het risico erg groot, dat een kind van een rokende moeder, later groei- of andere achterstanden zal hebben.

Zo kan bijvoorbeeld een vijfjarige die jarenlang passief meerookt pikzwarte longen hebben. Bij zulke jonge kinderen zijn aangetaste longen meestal nog omkeerbaar. Buiten roken is, naast stoppen met roken, dan de op één na beste manier om kinderen te beschermen tegen de schadelijke stoffen omdat de rook dan niet direct ingeademd wordt door het kind.

Indien ouders de gevolgen van het meeroken voor hun kind proberen te beperken door bijvoorbeeld onder de dampkap te roken of naar een andere kamer te gaan, helpt niet. Een dampkap zal nooit alle schadelijke deeltjes afzuigen. De rook van sigaretten bestaat uit zware en lichte deeltjes. De lichte deeltjes kunnen door een goede ventilatie vrij snel naar buiten maar de zwaardere deeltjes zetten zich vast in tapijten, gordijnen en andere materialen. In huis verhoogt rook het fijn stofgehalte. Fijn stof zijn de zeer kleine deeltjes die de lucht vervuilen. Fijn stof kan schadelijk zijn wanneer het wordt ingeademd en in de longen terecht komt.

Stoppen met meeroken

Vier op de vijf mensen ervaren rookoverlast als een serieus probleem. Steeds meer niet-rokers durven uit te spreken dat ze last ondervinden van tabaksrook en een toenemend aantal rokers houdt rekening met hen. Niet willen meeroken is een keuze net zoals roken een keuze is. Stoppen met meeroken vermindert het risico op kanker, hartziektes en (chronische) longziektes. Geniet van het leven en gun je zelf een langer leven. Niemand verwacht dat je de roker zoveel respect gunt, dat je je eigen gezondheid daaraan ondergeschikt maakt.
© 2009 - 2019 Smeets, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Passief roken: gevolgen en risico's van passief meerokenPassief roken: gevolgen en risico's van passief meerokenPassief roken kan niet te onderschatten gevolgen met zich meebrengen. Het zogenaamde passief roken of "meeroken" beteken…
De nadelen van rokenDe nadelen van rokenDat roken slecht voor de gezondheid is, weten we allemaal. Maar wat zijn nu de feiten? Wat zijn de daadwerkelijke gevare…
Roken, zwangerschap en kinderenRoken is schadelijk voor de gezondheid. Longkanker, hart- en vaarziekten, oogaandoeningen, allerlei gevolgen die roken h…
Waarom stoppen met roken?Waarom stoppen met roken?Iedereen weet dat roken ongezond is, maar niet iedereen weet precies waarom. Wat is er zo slecht aan roken? Bekend is da…
De gevaren van het rokenDe gevaren van het rokenIedereen weet dat roken ongezond is, maar niet iedereen weet precies waarom. Wat is er zo slecht aan roken? Bekend is da…

Reageer op het artikel "Hoe slecht is meeroken?"

Reacties

Remmeli, 20-07-2016 13:24 #14
Vroeger op mijn werk is er veel gerookt. Ik ben zelf een niet-roker. Ik zei vaak tegen de rokende collega dat ik er niet tegen kan en vroeg dat die ergens anders kunnen roken.
Toen kreeg ik een stom antwoord dat ik niet moest zaniken en ik moest steeds meeroken.
Als ik niet wilde meeroken dreigden de rokende collega's mij met ontslag en dat wilde ik niet. Ik had toen tegen mijn baas en tegen de divisiemanager gezegd over verplicht meeroken.
Die vonden het verplicht meeroken een slechte regel, door verplicht meeroken ben ik een longpatiënt. Tegenwoordig wordt het op het werkplek tijdens de werktijden niet meer gerookt.

Miranda, 25-01-2016 14:57 #13
Hallo, ik ben nu een jaartje samen met mijn vriend. Toen ik met hem kreeg rookte hij met het idee te stoppen. Dat heeft hij gedaan in 1x en is toen 8 maanden ''clean'' geweest. Nadat het even uit ging had hij veel moeite met de breuk en is gaan roken doordat iemand hem het aangeboden heeft. Het ging van 1 naar 2, van 2 naar een pakje. Toen ging hij over op sigaartjes (want zitten er maar 5 in) maar die ging hij alsnog meer halen. Inmiddels zit hij op de 3 pakjes sigaretten per week (voor hem weinig) maar ik ondervind er echt heel veel last van. Altijd al gaat mijn voorkeur uit naar een niet roker aangezien ik problemen ondervind met mijn eigen ogen/lenzen. Vind het ook een verschrikkelijke geur die hij meeneemt naar binnen als hij gerookt heeft. Zijn kleding, zijn haar, zijn adem, zijn vingers alles stinkt er naar. Ik merk dat ik veel problemen ondervind qua eigen gezondheid maar ook qua aantrekkingskracht naar hem. (vind het echt heel smerig). Ik heb dit aangegeven meer dan 1x en wil hem echt niet kwijt enz. maar ik weet niet meer wat ik er tegen moet doen. Iemand een idee wat ik wel of juist niet moet doen?
hij wil wel stoppen maar zegt dat hij dat moet doen wanneer hij er klaar voor is.

Pim, 20-01-2016 11:40 #12
Ik ben nu al een aantal keren s'ochtends in een tram gestapt waarin is gerookt door de chauffeur. Zelf rook ik niet en vind het ronduit smerig om drie kwartier in die lucht te zitten, en je kleding gaat er ook naar ruiken terwijl je nog een hele dag moet werken. Vandaag voor de derde keer een klacht ingediend bij de trammaatschappij maar krijg gewoon weer een standaard antwoord terug. Wat kan ik verder doen?

Nisma, 23-12-2015 23:56 #11
Mijn moeder begon met roken nadat ik geboren werd. ik ben 16 jaar oud en rook al vanaf mijn 9de mee. ik ben al 7 weken ziek heb ook al een antibioticakuur afgerond maar hoest nog steeds en heb een prop slijm in mijn keel. Ik denk dat dit door het meeroken komt, wat moet ik doen.?:(…

heel erg bedankt alvast voor het beantwoorden van mijn vraag.

met vriendelijke groet,

nisma.

Jamie, 11-10-2015 09:45 #10
Mijn moeder rookt al heel lang en ze heeft nu een vriend en die rookt ook ik had een vraag want ik rook zelf NIET maar is het ook schadelijk als je sport en je ademt het iedere dag vaak in?

Groetjes Jamie

Ann, 21-08-2014 13:34 #9
Graag zou ik willen weten wat het met mij doet als ik op het balkon zit en m, n beneden buurman rookt de hele dag door. De rook komt omhoog en ik zit daar dan in.
Het gaat de hele dag door.

Peter Mesker, 20-01-2014 22:42 #8
De kredietcrisis sinds 2008 heeft impact op velen. Ik heb een tijd gebruik gemaakt van mijn recht op een WW-uitkering en ben tenslotte laaggeklassificeerd sociaal werk gaan verrichten waardoor ik niet in de Bijstand terecht ben gekomen.
Het werk vergt echter werk aan huis bij de burger met een indicatie voor hulp. Hieronder zitten veel mensen met een slechte gezondheid; rokers veelal. Ik rook mee omdat je klaarblijkelijk de vraag om hulp niet afhankelijk kan stellen van het gedrag van de hulpvragende. Ik heb nooit gerookt en ik zoek ook echt hevig naar een baan bijvoorbeeld op een kantoor waar tegenwoordig volgens de wet werknemers niet meer blootgesteld mogen worden aan rook als mee-roker. Eigenlijk is het heel vreemd dat je als ambulant hulpverlener wel rúcksichtlos blootgesteld wordt aan mensen, die verslaafd zijn aan roken. In je eigen huis mag je dus je hulpverlener dwingen mee te roken; als deze namelijk niet hiermee akkoord gaat wijs je hem/haar gewoon de deur en vraagt een meegaandere hulp. Het zou erg helpen als hulp door overheidsinstanties en hierbij betrokken ZBO's afhankelijk werd gesteld aan gezond sociaal gedrag van de hulpvrager gedurende de tijd dat de hulpverlener in de woning aanwezig moet zijn. Nu al wordt geweld tegen hulpverleners veroordeeld. Het wordt de hoogste tijd dat er opgetreden wordt tegen het geweld dat de gezondheid van hulpverleners wordt aangedaan d.m.v. het zeer schadelijke meeroken.

Amber, 22-02-2013 09:20 #7
Mijn ouders roken allebei sinds ze 18 zijn, zijn daarmee ook nooit gestopt en ook niet toen mijn moeder zwanger was van mij. Ik ben zelf begonnen met roken op mijn 15e en heb vele malen proberen te stoppen ook al ben ik nu pas 19. Ik weet dat het erg slecht is maar stoppen kan ik niet. Mijn verloofde rookt ook maar nooit waar zijn moeder of vader bij zit. Toch baal ik wel dat hij dat niet doet, want ben nu de enige die daar de lucht aan het vervuilen is voor zijn 9-jarige broertje dat erge astma heeft. Ik vraag dagelijks of ze het erg vinden dat ik daar rook. Maar problemen hebben ze er niet mee. Ik wil niet dat mijn verloofde zijn kleinste broertje kwijtraakt door mijn nicotine-verslaving. Wat moet ik nou doen?

Randy, 03-08-2011 20:12 #6
Mijn moeder heeft mijn hele leven incl. zwangerschap gerookt. Ik ben dus altijd al meeroker geweest. Sinds een half jaar werk ik nu in een supermarkt en zitten we na het werk ongeveer een uur nog gezellig bij elkaar. Het meerendeel rookt. De rokersruimte vult zich dan snel met rook. Een paar weken terug zat ik rond half 1 achter de tv en kreeg opeens zin in een sigaret. Terwijl ik in oktober een sigaret heb uitgeprobeerd en daarna niks meer. De zin in een sigaret heb ik op `t moment weer.

Mijn vraag is dan:
Is meeroken verslavend?

M., 28-03-2011 00:48 #5
Ik ben een meisje van bijna 20 en mijn moeder rookt zo ver als ik weet altijd al waar ik bij ben. Ik heb nu luchtwegklachten en nog steeds wil ze niet stoppen of buiten of onder de afzuigkap gaan roken. Ik vind dit best wel erg. Ik ben bang dat ik bij de longfunctietest binnenkort te horen krijg pikzwarte longen te hebben.

Henk Schafer, 13-01-2011 14:26 #4
Sinds twee maanden ben ik gescheiden en heb met mijn ex-partner een co-ouderschaps regeling. Onze dochter leeft de helft van de tijd bij mij en de andere helft bij haar en haar nieuwe vriend. Mijn ex is ineens begonnen met roken, zware shag net als haar vriend. Onze dochter zit er midden in. Ze is anderhalf jaar en hoest vreselijk de laatste weken, De dokter zegt dat ze uit de rook moet, Mijn ex zegt dat ze weet dat het slecht is maar er voor kiest. Haar nieuwe vriend zegt 'dat ze buiten ook van alles op kunnen lopen'.

Wat is dit voor een kulbeschaving, waar je als werknemer in een kroeg een rookvrije werkruimte mag eisen maar kinderen vogelvrij zijn?

Kenneth, 28-12-2010 22:40 #3
Ik ben een kind van 15 jaar en mijn ouders zijn sinds kort gescheiden. Mijn moeder rookte altijd al mijn vader daarintegen niet. Maar nu mijn moeder gescheiden is en een nieuwe vriend heeft (die ook rookt). Roken ze gezellig heel het huis blauw van de rook. Ik zelf word er gek van ik probeer er zo min mogelijk bij zitten en ga veel naar buiten of zit boven. Als ik er wat op zeg doen ze er niks op uit. En daar word ik gek van want ik wil dat ze of buiten roken of gaan stoppen. Want ik merk dat ik er zelf gwn benauwt van word als ik beneden zit. Ik spreek ze ook minder omdat ik altijd boven ga zitten door die rook. Ik wil gezond leven en niet meeroken. Wat kan ik doen om ze over te halen want ze stoppen nog lange niet!

Jan Feklkes, 20-11-2010 06:34 #2
Ik realiseer me dat ik te snel mijn vraag heb neergezet zonder eerst de informatie die op deze pagina is weergegeven goed te hebben gelezen. Het antwoord is hierin immers al gegeven. :-) Bedankt voor de volledigheid… en voor het lesje in deze. :-)

Jan Fekkes, 17-11-2010 14:49 #1
N.a.v. een discussie met mijn dochter de volgende vraag. Hoe lang zijn de schadelijke gevolgen van sigarettenrook nog aanwezig wanneer bv de avond te voren enkele sigaretten in huis worden gerookt. Ik begrijp dat er luchtjes blijven hangen wanneer onvoldoende wordt geventileerd. De vraag is echter in hoeverre de volgende dag er nog schadelijke stoffen aanwezig zijn die bv ingeademd kunnen worden. In principe wordt er gerookt in de garage of onder de afzuigkap en nu en dan, als er niemand thuis is worden er wel eens een paar in huis gerookt.
Natuurlijk is het goed om regelmatig te ventileren en helemaal niet te roken in huis maar het gaat er in deze even om in hoeverre tabaksrook doorwerkt als schadelijke stof.

Vr. groet,

Jan

Infoteur: Smeets
Gepubliceerd: 31-10-2009
Subrubriek: Verslaving
Reacties: 14
Medische informatie…
Schrijf mee!