InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Zwangerschap > Roken, zwangerschap en kinderen

Roken, zwangerschap en kinderen

Roken is schadelijk voor de gezondheid. Longkanker, hart- en vaarziekten, oogaandoeningen, allerlei gevolgen die roken heeft op onze eigen gezondheid. Echter, door te roken tijdens de zwangerschap, stel je ook je ongeboren kindje bloot aan de schadelijke stoffen die in een sigaret zitten. Welke gevolgen heeft roken op je kindje tijdens de zwangerschap en na de zwangerschap?

Voor de zwangerschap: verminderde vruchtbaarheid

Een van de gevolgen van roken is een verminderde vruchtbaarheid. Als je probeert zwanger te raken, is dat dus vaak lastiger. Van de vrouwen die zwanger proberen te raken, lukt dat 80% binnen een jaar. Bij vrouwen die roken duurt het vaak langer voordat ze zwanger raken en tevens blijkt dat rokers twee keer zo vaak een IVF (in vitro fertilisatie) nodig hebben dan niet-rokers.

Daarnaast kun je ongemerkt zwanger raken (denk bijvoorbeeld aan de eerste maand) en daardoor je kindje alsnog blootstellen aan de schadelijke stoffen in een sigaret als je blijft roken.

Gevolgen van roken tijdens de zwangerschap

Zowel het roken als meeroken kan zorgen voor gevolgen op je ongeboren kindje. Daarnaast kan meeroken ook gevolgen hebben voor je eigen gezondheid.

Miskraam

Vrouwen die roken hebben een grotere kans om hun kindje te verliezen.

Vroeggeboorte

Roken vergroot de kans dat het kindje voor de 37ste wordt geboren. De organen van deze kindjes zijn nog niet goed ontwikkeld. Er zijn vaak problemen met de ademhaling, bloedsomloop, zuurstofvoorziening in de hersenen en andere vitale organen. Ook infecties, voedingsproblemen en onderkoeling komen vaker voor.

Lager geboortegewicht

Een rokende moeder krijgt over het algemeen een kindje die zo’n 150 tot 250 minder weegt dan een kind met een gemiddeld geboortegewicht (2500-4500 gram). Een lager geboortegewicht heeft direct na de geboorte als gevolg dat het kindje meer moeite heeft zichzelf warm te houden en er is een grotere kans op een laag bloedsuikergehalte. Op latere leeftijd hebben deze kindjes vaker last van gedragsproblemen.

Loslating placenta

Gewoonlijk gebeurt dit nadat de bevalling is geweest. Door te roken tijdens de zwangerschap is de kans echter groter dat dit gebeurd voordat de bevalling is geweest. Dit leidt tot een vaginale bloeding en het ongeboren kindje kan geen zuurstof meer krijgen.

Na de bevalling

Ook na de geboorte is het kindje nog verbonden met de moeder in de zin van moedermelk. Borstvoeding heeft vele voordelen voor het kindje, omdat moedermelk stoffen bevat die de baby beschermen tegen allerlei infecties en het immuunsysteem versterken. Echter zorgt roken wel voor minder melk, kan het toeschietreflex (het naar buiten laten spuiten van de moedermelk) door het roken verminderen en smaakt de melk minder lekker. Als gevolg hiervan huilen baby’s van rokende moeders wat vaker langdurig, mogelijk door darmkrampjes, misselijkheid, overgeven en diarree. Een optie om de borstvoeding toch zo optimaal mogelijk te krijgen zonder te stoppen met roken is door twee uur voor de borstvoeding niet te roken.

Hiernaast komt de wiegendood, een plotseling en onvoorzien doodgaan van het (gezonde) kindje, vaker voor bij een moeder die tijdens en/of na de zwangerschap rookt.

Tevens is de groeiontwikkeling en afweersysteem van een baby nog niet optimaal ontwikkelt. Omdat baby’s oppervlakkiger ademen, krijgen zij meer schadelijke stoffen binnen. Daarnaast heeft tabak een slechte invloed op de groei en werking van de longen. De opname van zuurstof wordt bemoeilijkt en ontstekingen kunnen ontstaan. Dit uit zich vaak door regelmatig hoesten. Ook ontstaat er makkelijker bronchitis, waarbij kinderen last hebben van kortademigheid, het opgeven van slijm of piepen. Tevens kan roken de ontwikkeling van astma in de hand werken. Tot slot neemt de kans op een middenoorontsteking toe en hebben rokende ouders vaker een baby die langdurig en veelvuldig huilt.

Lees verder

© 2013 - 2019 Marilyn, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Roken tijdens de zwangerschapRoken tijdens de zwangerschapRoken en zwangerschap gaan vaak niet goed samen. Roken heeft een schadelijke invloed op het zwanger worden, de zwangersc…
Roken tijdens zwangerschap voor baby erg gevaarlijkRoken tijdens zwangerschap voor baby erg gevaarlijkRoken tijdens de zwangerschap leidt er toe dat baby’s vaker vroeger worden geboren dan nodig is om volgroeid te raken. V…
Wat zijn de risico’s van het roken tijdens een zwangerschap?Wat zijn de risico’s van het roken tijdens een zwangerschap?Mocht je twijfelen om voor je zelf te gaan stoppen om roken, misschien helpt dit artikel je wanneer je zwanger bent of w…
Roken, zwangerschap en psychotische stoornissen bij kinderenEr zijn reden genoeg waarom vrouwen niet moeten roken tijdens de zwangerschap. Uit onderzoek blijkt dat kinderen waarvan…
Zwangerschap: dingen die je maar beter kunt vermijdenZwangerschap: dingen die je maar beter kunt vermijdenVeel vrouwen die zwanger willen worden, of zwanger zijn, zijn bewust bezig met hun gezondheid. In dit artikel gaan we ve…
Bronnen en referenties
  • http://www.rokeninfo.nl/publiek/zwangerschap-opvoeding

Reageer op het artikel "Roken, zwangerschap en kinderen"

Reacties

Linda, 20-12-2014 14:48 #2
He Rianne,
Bedankt voor je tip maar ik heb toch gekozen voor een luchtreiniger zonder ventilator en waarbij je niet achteraf met die kosten zit van het vervangen van filters.

Rianne44, 30-12-2013 16:31 #1
Roken is altijd zeer onverstandig en zeker wanneer je zwanger bent. Vrouwen kunnen zelf kiezen om te roken een ongeboren baby helaas niet.

Mijn advies is om iig een luchtreiniger thuis te nemen, het werkt niet alleen tegen sigarettenrrok maar ook tegen fijnstof, ik rook zelf ook en heb sinds de aanschaf van mijn luchtreiniger bij proairtech.nl duidelijk meer energie en ik hoest helemaal niet meer

Infoteur: Marilyn
Gepubliceerd: 30-12-2013
Subrubriek: Zwangerschap
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!