InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Zwangerschap > Roken tijdens de zwangerschap, wat zijn de risico's?

Roken tijdens de zwangerschap, wat zijn de risico's?

Roken tijdens de zwangerschap, wat zijn de risico's? Wat is het effect van roken tijdens de zwangerschap? Dat is een vraag waar veel (bijna) zwangere vrouwen het antwoord op willen weten. Roken is schadelijk voor de gezondheid, dat weet iedereen. Maar wat zijn nou precies die risico's van roken voor, tijdens en na de zwangerschap? Wat doet roken tijdens de zwangerschap met een ongeboren kind? En hoe beïnvloedt roken voor en na de zwangerschap het kind? In dit artikel wordt antwoord gegeven op deze vragen.

Roken en zwangerschap

Roken schaadt de gezondheid. Dat weet iedereen, het staat immers op elk pakje sigaretten. Vrijwel iedereen weet ook dat roken tijdens de zwangerschap schadelijk kan zijn voor het ongeboren kind. Maar ook roken vóór en na de zwangerschap kan slecht zijn voor de zwangerschap en het kind. Wat zijn nou precies die risico's van roken voor, tijdens en na de zwangerschap voor het ongeboren kind? In dit artikel wordt deze vraag beantwoord.

Roken vóór de zwangerschap

Roken voor de zwangerschap heeft met name invloed op de vruchtbaarheid. Vrouwen die zwanger willen worden hebben hebben meer kans om zwanger te worden als ze gezond zijn en niet roken, dan wanneer zij wel roken. Gezonde, niet-rokende vrouwen worden gemiddeld binnen een jaar zwanger. Vrouwen die roken worden vaak pas veel later zwanger. Dit komt doordat roken zorgt voor een verminderde vruchtbaarheid. Maar niet alleen het roken van de vrouw heeft invloed op de vruchtbaarheid, rokende mannen zijn ook minder vruchtbaar. Het sperma van rokende mannen bevat minder zaadcellen dan het sperma van niet-rokende mannen en deze zaadcellen zijn daarnaast ook nog eens minder beweeglijk. Dit zorgt voor een lagere kans op een succesvolle zwangerschap. Roken kan daarnaast ook leiden tot impotentie, het onvermogen van de man om een erectie te krijgen. Impotentie ontstaat doordat roken de bloedvoorziening naar de penis verslechtert, waardoor deze minder goed stijf kan worden.

Roken tijdens de zwangerschap

Roken tijdens de zwangerschap verhoogt de kans op een miskraam, een vroeggeboorte, een laag geboortegewicht en ontwikkelingsstoornissen. Hieronder worden deze risico's nader verklaard.

Miskraam

Het plotseling verliezen van een ongeboren kind wordt een miskraam genoemd. Rokende vrouwen hebben meer kans op een miskraam. Met name vroege miskramen komen bij rokende vrouwenl vaak voor. Roken is niet de enige oorzaak van een miskraam, maar wel een belangrijke in de Westerse wereld.

Vroeggeboorte

Een normale zwangerschap duurt 40 weken, hierbij wordt het moment van de laatste menstruatie genomen als begin. Bij een geboorte binnen 37 weken wordt gesproken van vroeggeboorte en bij een zwangerschapsduur van minder dan 32 weken is er sprake van een extreme prematuriteit. Als een zwangere vrouw rookt heeft zij meer kans op een vroeggeboorte. Een te vroeg geboren kind heeft een slechtere afweer. Door een vroeggeboorte kunnen er beschadigingen ontstaan aan de longen, de hersenen en de darmen. Al deze factoren kunnen in het slechtste geval leiden tot de dood van het kind.

Laag geboortegwicht

Uit onderzoek blijkt dat baby’s van rokende moeders ongeveer 200 gram minder wegen dan baby’s van niet-rokende moeders. Baby's krijgen tijdens de zwangerschap voedingstoffen en zuurstof van de moeder via de navelstreng. Baby's van rokende moeders krijgen via de navelstreng ook giftige stoffen uit sigarettenrook binnen, zoals nicotine en koolmonoxide. Dit zorgt voor een groeiachterstand bij de baby's van rokende moeders.

Ontwikkelingsstoornissen

Tijdens de eerste drie maanden van de zwangerschap, het eerste trimester, worden de organen van de baby gevormd. Tijdens het tweede en derde trimester groeit het kind en ontwikkelt het lichaam van de baby zich verder. Tijdens deze ontwikkeling kunnen door het roken problemen ontstaan. Bij baby's van rokende vrouwen komen meer aangeboren afwijkingen voor dan bij baby's van niet-rokende vrouwen. Voorbeelden van deze afwijkingen zijn een hazenlip of klompvoetjes.

Roken na de zwangerschap

Niet alleen roken voor en tijdens de zwangerschap heeft gevolgen voor een baby. Ook het roken na de zwangerschap kan invloed hebben op uw kind.

Wiegendood

Wiegendood is het verschrikkelijke fenomeen waarbij baby's overlijden in hun slaap. Over de oorzaken is veel discussie en er lijken veel problemen aan ten grondslag te kunnen liggen. Het is wel een feit dat kinderen dat roken tijdens de zwangerschap de kans op wiegendood vergroot. Het risico op wiegendood is door het roken tijdens de zwangerschap ongeveer 1,5 tot 3 keer zo groot. Wanneer alleen na de bevalling wordt gerookt, maar wel in de nabijheid van het kind, dan is de kans op wiegendood ongeveer 2 keer zo groot.

Borstvoeding

Veel vrouwen willen borstvoeding geven omdat zij weten dat de moedermelk baby's beschermt tegen ziekten. Ook hierbij geldt dat de moeder voedingstoffen uit het eigen lichaam aanbiedt aan het kind. Voor roken geldt dat ook de schadelijke stoffen kunnen worden overgebracht op het kind. Rokende moeders produceren minder melk en deze melk smaakt minder lekker. Toch is gebleken dat zelfs als moeders roken, het geven van borstvoeding genoeg voordelen biedt om het toch te doen. Wel is het advies om in de twee uur voor het voeden niet te roken. Uiteraard is het roken in de omgeving van uw kind uit den boze.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Roken tijdens de zwangerschapRoken tijdens de zwangerschapRoken en zwangerschap gaan vaak niet goed samen. Roken heeft een schadelijke invloed op het zwanger worden, de zwangersc…
Vrouw en voeding: Zwanger, zwangerschap en borstvoedingVrouw en voeding: Zwanger, zwangerschap en borstvoedingHet is tijdens de zwangerschap van groot belang dat de vrouw zeer bewust met haar voeding omgaat. De embryo moet alle be…
Wat zijn de risico’s van het roken tijdens een zwangerschap?Wat zijn de risico’s van het roken tijdens een zwangerschap?Mocht je twijfelen om voor je zelf te gaan stoppen om roken, misschien helpt dit artikel je wanneer je zwanger bent of w…
Roken tijdens zwangerschap voor baby erg gevaarlijkRoken tijdens zwangerschap voor baby erg gevaarlijkRoken tijdens de zwangerschap leidt er toe dat baby’s vaker vroeger worden geboren dan nodig is om volgroeid te raken. V…
Roken, zwangerschap en psychotische stoornissen bij kinderenEr zijn reden genoeg waarom vrouwen niet moeten roken tijdens de zwangerschap. Uit onderzoek blijkt dat kinderen waarvan…

Reageer op het artikel "Roken tijdens de zwangerschap, wat zijn de risico's?"

Reactie

Ingrid, 17-04-2014 02:37 #1
Hoi ik heb een vraagje… Ik ben een roker maar ben zonder dat we het gepland hebben zwanger geraakt. Ik wist op het eerste instantie niet dat ik zwanger was en rookte ook gewoon door tot ik met 7 weken en een paar dagen achter bent gekomen dat ik zwanger ben. En Ben ook meteen gestopt met roken. mijn vraag is nu… Wat voor invloed heeft het op de baby tot nu toe? Kan het zijn dat het kind aangeboren aandoeningen krijg?
Daar Ben ik als de bang voor omdat ik het niet wist dat ik zwanger was… Want als ik het eerder had geweten dan Zou ik ook meteen gestopt zijn met roken omdat ik mijn kind wil beschermen tegen die dingen… Kan ik A. U. B een antwoord op mijn vraag krijgen… Ik hoop echt dat ik niks voor de baby verpest hebt en dat ik toch op tijd gestopt Ben. En dat die nog gezond is… Please een antwoord op mijn vraag… Alvast bedankt.

Infoteur: Ikn280
Gepubliceerd: 15-02-2011
Subrubriek: Zwangerschap
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!