InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Verslaving > Wat doet roken met uw lichaam?

Wat doet roken met uw lichaam?

Wat doet roken met uw lichaam? In Nederland rookt ongeveer 27% van de bevolking. Iedereen weet dat roken schadelijk is voor de gezondheid, maar desondanks blijft het moeilijk om te stoppen met roken. In dit artikel wordt in het kort uitgelegd wat het effect van roken op uw lichaam is. Hopelijk vormt dat een extra motivatie om te stoppen met roken.

Wat doet roken met uw lichaam?

In tabaksrook zitten veel schadelijke stoffen. Veertig stoffen die in sigaretten zijn verwerkt zijn kankerverwekkend. Dat betekent dat je er kanker van kunt krijgen. In sigaretten zit nicotine, dat heeft een sterk verslavend effect. Nicotine geeft een plezierig gevoel doordat het inwerkt op de hersenen. Door het plezierige gevoel verlangen rokers naar een nieuwe dosis nicotine en dus naar een nieuwe sigaret. Dat zorgt voor psychische afhankelijkheid. Het lichaam raakt daarnaast gewend aan een bepaalde hoeveelheid nicotine in het bloed, hierdoor ontstaat lichamelijke afhankelijkheid. Deze twee vormen van afhankelijkheid zorgen ervoor dat de roker verslaafd raakt.

Verslaving

Roken is verslavend. Nicotine is die stof die zorgt voor de verslaving. Bij het inhaleren ademt u nicotine in via uw longen. De nicotine wordt opgenomen in het bloed en wordt via uw bloed naar uw hersenen gebracht. Dat is een snel proces. Bij het inhaleren is de nicotine binnen 10 seconden in de hersenen. In de hersenen zorgt de nicotine voor een plezierig effect. Na het roken van een sigaret wordt de nicotine snel afgebroken. Dat is de reden dat u na een tijdje weer trek krijgt in een nieuwe sigaret.

Giftige stoffen

In sigarettenrook zitten onder andere de volgende stoffen; nicotine, koolmonoxide en teer.
  • Van nicotine gaat de hartslag omhoog, het zorgt voor een hogere bloeddruk en het beschadigt de binnenbekleding van de bloedvaten. Nicotine is ook een verslavend middel.
  • Koolmonoxide bindt in het bloed aan rode bloedcellen in plaats van zuurstof. Hierdoor wordt er minder zuurstof door de bloedcellen vervoerd. Het lichaam heeft zuurstof nodig voor spieractiviteit zoals lopen, fietsen en sporten.
  • Teer bedekt in de longen en de luchtwegen de trilhaartjes. De trilhaartjes houden normaal gesproken de longen en de luchtwegen schoon. Door de teer worden de trilhaartjes vastgeplakt en kunnen ze hun functie niet goed uitvoeren. De trilhaartjes werken daardoor niet meer goed. Door te hoesten probeert uw lichaam de longen en de luchtwegen dan schoon te maken, dit is de rokershoest.

Andere schadelijke stoffen in tabaksrook zijn bijvoorbeeld:
  • cyanide (o.a. rattengif);
  • tolueen (o.a. effectieve stof bij lijmsnuiven);
  • cadmium (o.a. in batterijen);
  • benzeen (o.a.verfafbijtmiddel).
  • aceton (o.a. in nagellakremover)
  • arsenicum (o.a. in pesticiden vroeger)
  • butaan (o.a. aanstekerbrandstof)

Roken leidt tot ziekten

Roken kan leiden tot verschillende ziekten en aandoeningen. Hieronder staan een aantal van deze ziekten en aandoeningen vermeld.
  • Hart- en vaatziekten: De veranderingen in de bloedvaten leiden tot atherosclerose; het dichtslibben van de bloedvaten. Hierdoor kunnen vaten verstopt raken waardoor het bloed niet meer naar een deel van uw lichaam toe kan. Dat heet een infarct. Als dit optreedt in het hart of de hersenen kan dit leiden tot ernstige gevolgen zoals een hartaanval of een beroerte. Nicotine zorgt voor een verhoogde bloeddruk, dit kan tot ernstige schade aan organen leiden.
  • Longziekten: Roken kan leiden tot longkanker, een ziekte die dodelijk kan zijn. Daarnaast krijgen veel rokers COPD (Chronic Obstructive Pulmonary Diseases), dit is de verzamelterm voor chronische bronchitis en longemfyseem. Hierdoor wordt de roker kortademig. Dit kan invaliderende gevolgen hebben.
  • Mondziekten: Roken kan leiden tot mond- en keelkanker. Daarnaast hebben rokers vaak last van een slechte mondhygiëne en slechtgenezende mondwondjes. Roken vertraagt de wondgenezing.
  • Oogaandoeningen: Rokers hebben vaker last van maculadegeneratie, glaucoom en staar dan niet-rokers.

Daarnaast zijn er nog een groot aantal andere ziekten en aandoeningen waar roken (in mindere mate) invloed op heeft.

Roken vertoont ook een wisselwerking met sommige medicijnen waardoor die minder goed worden opgenomen door het lichaam. Zoals eerder vermeld verslechtert roken ook de wondgenezing. Roken heeft zodoende ook effect op andere, al aanwezige aandoeningen. Niet-rokers die worden geopereerd herstellen beter dan rokers.

In Nederland probeert de stichting STIVORO rokers te helpen om te stoppen met roken.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Roken schadelijker dan gedacht!Roken, wie kent het niet? 27,5 % van Nederland rookt. 27% van de vrouwen en 28% van de mannen in Nederland neemt elke da…
Roken schadelijk voor hersenen en gezondheidRoken schadelijk voor hersenen en gezondheidRoken: tijdens zwangerschap, verslavend, schadelijk voor de gezondheid. Roken werd tot de jaren negentig van de 20e eeuw…
Roken, nicotine en tabakRoken, nicotine en tabakRoken; steeds minder mensen doen het, maar er is nog steeds een groot deel van de bevolking die graag met regelmaat een…

Reageer op het artikel "Wat doet roken met uw lichaam?"

Reactie

Adolf, 20-05-2016 16:36 #1
Gegroet, ik ben nu al 12 dagen gestopt met roken. Ik werd gedwongen te stoppen omdat ik niet mocht roken in het vliegtuig, op de luchthaven en in het hotel. Ik nam steeds anti rook informatie tot me en het heft geholpen. Na 30 Jaren roken waarbij het opliep naar een pak per dag proef ik nu wat ik Jaren mezelve aandeed. Ik blijf jullie informative tot me nemen. Blijf de gemeenschap informeren over de slechte kant van het roken. God bless. Selva!

Infoteur: Ikn280
Gepubliceerd: 23-01-2011
Subrubriek: Verslaving
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!