InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Verslaving > Verslaafd zijn aan neusspray; waarom en hoe kick je af?

Verslaafd zijn aan neusspray; waarom en hoe kick je af?

Het klinkt vreemd, verslaafd zijn aan neusspray, maar het komt vaker voor dan je denkt. In dit artikel alles over de verslaving zelf en wat je eraan kan doen.

Het effect van neusspray

De in Nederland het meest gebruikte neussprays bevatten Xylometazoline, deze stof komt bij het sprayen op je neusslijmvlies terecht. Door dit slijmvlies komt het bij de bloedvaten in je neusslijmvlies, die door de werkzame stof in de spray samengeknepen worden. Doordat de bloedvaten samengeknepen worden, wordt je neusslijmvlies dus dunner en wordt het ademhalen door de neus makkelijker.

Waarom raak je verslaafd?

Je kunt verslaafd raken aan het gebruiken van een neusspray als je het te lang (langer dan een week) gebruikt. Je komt dan als het ware in een vicueuze cirkel terecht, door het gebruik van neusspray gaan de bloedvaten op een gegeven moment verder open staan, waardoor het slijmvlies dikker wordt. Dan is het dikker als voor je begon met neusspray en is de enige optie dus nog meer neusspray gebruiken.

Symptomen

Als je jezelf in één of meer van de volgende uitspraken herkent is het wellicht handig om eens bij jezelf te rade te gaan of je niet verslaafd bent aan neusspray.
  • Je gaat nooit van huis zonder neusspray mee te nemen.
  • Je gebruikt elke avond neusspray voor je gaat slapen.
  • Je zorgt ervoor dat er áltijd neusspray in huis is, in de vorm van bijvoorbeeld reserveflesjes.

Onbegrip

Een verslaving aan neusspray stuit vaak op onbegrip bij artsen en mensen die zelf niet weten hoe het is om verslaafd te zijn aan neusspray. De meeste mensen hebben negatieve associaties bij het woord 'verslaving' en dus ook als het om een verslaving aan neusspray gaat. Het is moeilijk voor mensen met een neussprayverslaving om maar 'gewoon te stoppen' met het gebruiken van neusspray omdat ze weten dat ze dan met een verstopte neus rond zullen lopen of slecht zullen slapen.

Tips om te stoppen met het gebruik van neusspray

Cold turkey

De moeilijkste manier, maar het kan wel effectief zijn. Je stopt gewoon met het gebruiken van neusspray en zult de dagen daarna echt wel last hebben van een verstopte neus. Het neusslijmvlies zal echter na een paar dagen ook weer gaan slinken, waardoor je van het effect van het gebruiken van teveel neusspray geen last meer hebt.

Stoppen per neusgat

Begin met slechts in één neusgat neusspray gebruiken. Dat neusgat zal open blijven waardoor je niet het idee hebt niet te kunnen ademen. Na een week is het neusslijmvlies van het 'gestopte neusgat' weer geslonken en kun je daar weer vrij door ademen. Na deze week kun je dus ook stoppen met neusspray gebruiken in het andere neusgat.

Neusspray verdunnen

Verdun je neusspray steeds iets meer, zo kun je blijven sprayen, maar gebruik je in feite steeds minder neusspray, waardoor je uiteindelijk helemaal zal kunnen stoppen met het gebruiken ervan.

Als je afgekickt bent

Op het moment dat je niet meer verslaafd bent aan neusspray moet je je realiseren dat het heel makkelijk is om terug te vallen, zeker als je een keer verkouden bent. Het beste is dan om te besluiten het niet of zeer beperkt (door bijvoorbeeld maar in één neusgat te spuiten) te gebruiken om ee terugval te voorkomen.

Televisiefragment over neussprayverslaving

Het televisieprogramma 'Kassa' heeft op vier maart 2006 een onderdeel gewijd aan neussprayverslaving.
© 2011 - 2019 Flew, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
De neusspray en zijn verslavingDe neusspray en zijn verslavingNeusspray voelt als een verademing voor mensen met een verstopte neus. Een neusspray kan ook een hele goede oplossing zi…
Verstopte neus: goed slapen als je verkouden bentVerstopte neus: goed slapen als je verkouden bentWanneer je verkouden bent en last hebt van een verstopte neus, kan dit vooral ís nachts voor problemen zorgen. Hoe kun j…
Verkoudheid: de werking en bijwerkingen van neusspraysVerkoudheid: de werking en bijwerkingen van neusspraysVerkoudheid is een terugkerende ergernis voor veel mensen. Slapen gaat slecht door een verstopte neus, het eten smaakt n…
Verkoudheid genezenVerkoudheid genezenVerkoudheid is een infectie van neus en keel die veroorzaakt kan worden door meer dan 200 verschillende zeer besmettelij…
Bronnen en referenties
  • Siepman.nl
  • Kassa.vara.nl

Reageer op het artikel "Verslaafd zijn aan neusspray; waarom en hoe kick je af?"

Reacties

Anne, 19-01-2017 15:10 #5
Hallo,

Ik ging nooit zonder spray de deur uit. Had heel vaak last van een verstopte neus en niks hielp. Tot een vriendin mij attendeerde op Capsinol Neusspray. Er zijn verschillende formules. ik gebruik zelf de milde, met de groene kleur. Het heeft mij van mijn verslaving afgeholpen. Bij mij was er in mijn neus al wel veel beschadigingen te zien tijdens het onderzoek. Nu ik weer ben gegaan ziet het er heel mooi uit! De artsen raden nu ook Capsinol neusspray aan! zeker een aanrader!

Groet Anne

Mat, 12-10-2016 02:52 #4
Ik gebruik al minimaal 15 jaar jaar elke avond voor het slapen gaan neusspray van Nasivin, tegenwoordig gebruik ik Nasivin met eucalyptus. Niet zo lang geleden heb ik een onderzoek gehad en er was niks aan de hand. Ik kreeg ook te horen dat het niet echt kwaad kan. Otrivin daarentegen is veel agressiever en kan wel degelijk schade aanbrengen.

Snotneus, 10-05-2014 19:57 #3
Ik ben zeker 5 jaar verslaafd geweest aan neusspray en ben aan het 'afkicken' met de manier van stoppen per neusgat. Dat gaat me goed af omdat ik nog kan ademen door het andere neusgat waar ik wel nog in mag sprayen. Echter staat er overal dat je na een week afkicken ook moet stoppen met het andere neusgat, maar 1 week vind ik echt te vroeg. Ik wil wel, graag zelfs maar het ene neusgat wat nu een week zonder heeft gezeten is nog steeds niet 'open' hoor. Ik denk dat een week veels te vroeg is voor mensen die jaren lang verslaafd zijn geweest. Het neusslijmvlies heeft wel weer even tijd nodig om te herstellen. Mijn neusgat plopt zo nu en dan eens open, maar zit nog net zo vaak dicht. Ik geef mezelf dus wat meer tijd om af te kicken want anders raak je er (vooral snachts) echt gefrustreerd van.

Anoniem32, 19-02-2014 18:27 #2
Matthew,

Ik ben 6 jaar verslaafd geweest en uiteindelijk is het me ook niet gelukt met de cold turkey methode. Bij mij was de oplossing mijn kraakbeen door een KNO arts te laten verwijderen. Misschien was dit niet de directe oplossing, maar hierdoor was het een week lang simpelweg niet mogelijk neusspray te gebruiken en doordat je holtes door de operatie meer open staan heb je geen spray meer nodig. Mijn advies is dan ook om vervolgens helemaal geen spray meer te gebruiken. Zelfs niet als je verkouden bent. Dan ben je ook echt van je verslaving af. Inmiddels gebruik ik het al 3 jaar niet en kan ik makkelijk zonder. Bij een verkoudheid moet je even doorbijten.

Matthew van Ek, 25-11-2013 19:59 #1
Hallo. Ik ben al iets meer dan 20 jaar verslaafd aan neusspray. Ik ben nu al 3 weken bezig om te stoppen aan een neusgat. Hij blijft vooral, snachts als je slaapt nog vaak dicht zitten. Wat moet ik doen? ik gebruik de hele dag door neusspray.

Infoteur: Flew
Gepubliceerd: 31-01-2011
Subrubriek: Verslaving
Reacties: 5
Medische informatie…
Schrijf mee!