InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Verstopte neus: goed slapen als je verkouden bent

Verstopte neus: goed slapen als je verkouden bent

Verstopte neus: goed slapen als je verkouden bent Wanneer je verkouden bent en last hebt van een verstopte neus, kan dit vooral ’s nachts voor problemen zorgen. Hoe kun je lekker slapen met een verstopte neus? Je wilt vooral ’s nachts graag kunnen ademen zonder problemen en een goede nachtrust is zeker als je verkouden bent extra belangrijk. Gelukkig zijn er meerdere manieren om toch te kunnen slapen ’s nachts, ondanks je verstopte neus en verkoudheid.

Verkouden en verstopte neus

Wanneer je verkouden bent, heb je al snel een verstopte neus. Dat is natuurlijk ontzettend vervelend, maar overdag kun je nog prima functioneren. Dat wordt echter voor veel mensen anders wanneer ze gaan slapen. ’s Nachts een verstopte neus zorgt ervoor dat je niet goed kunt slapen. Je kunt immers niet door je neus ademhalen en dit kan voor slapeloze nachten zorgen. Niet alleen vervelend, maar ook slecht voor je gezondheid. Hoe zorg je ervoor dat je kunt slapen als je verkouden bent en geen last hebt van een verstopte neus?

Neusspray

Wat sowieso goed kan helpen tegen een verstopte neus is neusspray. Deze kun je zelf maken, maar ook kopen bij de drogist. Als je de neusspray gebruikt net voordat je gaat slapen, zal je zeker geen last hebben van een verstopte neus tijdens de slaap. Neusspray kun je zelf maken door water te koken en af te laten koelen tot lauwwarm water. Neem hier zo’n 200 milliliter van en doe er een theelepel zout doorheen. Roer alles goed door elkaar en snuif daarna een beetje op. Let wel goed op: neusspray kan verslavend werken. Gebruik het daarom alleen wanneer je echt een verstopte neus hebt.

Ui op de kamer

Wil je liever geen neusspray gebruiken of heb je het niet in huis? Dan kun je ook voor een simpele oplossing kiezen. Pak een ui, snijd deze doormidden, leg deze in een schoteltje of op een bord en leg het op de slaapkamer. De sterke geur van de ui zorgt ervoor dat je neus open blijft gedurende de hele nacht. Houd er wel rekening dat eventueel je partner hier wel last van kan hebben. De sterke lucht is immers behoorlijk aanwezig.

Drink zoethoutthee

Veel drinken is sowieso goed. Ook de stoom van de thee kan je helpen om een minder verstopte neus te hebben. Zoethoutthee zorgt er daarnaast voor dat keelpijn verzacht. Als je vlak voor het slapengaan zoethoutthee drinkt, is de kans aanwezig dat je neus minder verstopt zit.

Boter onder je neus

Eén van grootmoeders tips is om wat boter onder je neus te smeren. Dit kan goed helpen tegen een verstopte neus en hierdoor zal je makkelijker kunnen ademen ’s nachts. Het is een simpele truc, die je eventueel kunt combineren met de ui naast je bed voor een optimaal resultaat.

Kussen rechtop zetten

Zet je kussen rechtop of neem een extra kussen waardoor je hoofd hoger ligt. Hierdoor heb je ’s nachts minder last van een verstopte neus en kun je makkelijker ademen tijdens je slaap. Deze tip zal niet voor iedereen werken, omdat lang niet iedereen goed kan slapen als ze hoog liggen.

Neem voldoende rust

Een verkoudheid is ook al een virusje. Hoewel het (nog) geen griep is, moet je lichaam ook hiervan herstellen. Probeer wat extra rust te nemen, zodat je sneller kunt herstellen van je verkoudheid en ook weer gemakkelijker kunt slapen ’s nachts.

Lees verder

© 2015 - 2019 Writingsuus, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Huis, tuin en keukenmiddelen bij verkoudheidHuis, tuin en keukenmiddelen bij verkoudheidAls het weer ineens omslaat van warm naar koud zijn er veel mensen verkouden. Verkouden zijn is niets ernstigs, maar wel…
Verkoudheid: de werking en bijwerkingen van neusspraysVerkoudheid: de werking en bijwerkingen van neusspraysVerkoudheid is een terugkerende ergernis voor veel mensen. Slapen gaat slecht door een verstopte neus, het eten smaakt n…
Verkoudheid genezenVerkoudheid genezenVerkoudheid is een infectie van neus en keel die veroorzaakt kan worden door meer dan 200 verschillende zeer besmettelij…
Baby verkouden – Wat moet je doen?Baby verkouden – Wat moet je doen?Wanneer een baby verkouden is, kan dat erg vervelend zijn. Als volwassene kunnen we ons best voorstellen hoe beroerd de…
Bronnen en referenties
  • http://forum.viva.nl/forum/gezondheid/s-nachts-dichte-neus-echt-rottig/list_messages/7338
  • https://omaweetraad.nl/gezondheid/verstopte-neus
  • https://www.salusi.nl/altijd-verstopte-neus-verhelpen-tips-bij-chronisch-verstopte-neus/

Reageer op het artikel "Verstopte neus: goed slapen als je verkouden bent"

Infoteur: Writingsuus
Gepubliceerd: 16-02-2015
Subrubriek: Ziekten
Medische informatie…
Schrijf mee!