InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Verkoudheid: de werking en bijwerkingen van neussprays

Verkoudheid: de werking en bijwerkingen van neussprays

Verkoudheid: de werking en bijwerkingen van neussprays Verkoudheid is een terugkerende ergernis voor veel mensen. Slapen gaat slecht door een verstopte neus, het eten smaakt nergens naar en je voelt je lamlendig. Tegenwoordig is het gemak van een neusspray voor veel mensen een uitkomst. Hoe werken deze neussprays en zijn ze wel zonder risico?

Verkoudheid

Een verkoudheid overkomt de meeste mensen ongeveer één of twee keer per jaar. Een verkoudheid wordt veroorzaakt door een virus. Je kunt het dus alleen krijgen, wanneer je in contact geweest bent met iemand die al verkouden was. Nu hoef je niet direct in contact te zijn geweest met een verkouden persoon, maar iemand die in een volle metro of trein niest, kan al tientallen mensen om zich heen besmetten. Verkoudheid uit zich door een verstopte neus, snotteren, keelpijn en hoesten. Meestal is men binnen een dag of vijf van de ergste klachten af.

Handig tegen een verstopte neus: de neusspray met xylometazoline

Tegenwoordig raken steeds meer mensen bekend met de neussprays de vrij verkrijgbaar zijn bij de drogist of apotheek. Het gaat dan specifiek om neussprays met als werkzame stof xylometazoline. Deze stof zorgt ervoor dat de door de verkoudheid opgezwollen neusslijmvliezen weer slinken, waardoor men vrijer kan ademen. Voordeel van zo'n neusspray is dat deze bijna direct werkt. De neusspray zorgt er voor dat bloedvaatjes in de neus samentrekken, waardoor de zwelling afneemt. Het gemak en comfort van deze neussprays is erg groot. Voorheen was xylometazoline slechts verkrijgbaar in neusdruppels, deze waren lastiger toe te dienen dan de handige neussprays die nu, naast de neusdruppels, op de markt zijn. Een flesje neusspray op je nachtkastje maakt het gemakkelijk om de nacht zonder slaapproblemen door een verstopte neus door te komen. Ook overdag is een flesje neusspray in de tas gemakkelijk mee te nemen en snel tussendoor te sprayen, om zo na een minuutje weer vrij te kunnen ademen. De flesjes neusspray zijn verkrijgbaar in een dosering voor kinderen van 2 tot 6 jaar en een dosering voor volwassenen en kinderen vanaf 6 jaar. Voor kinderen is de neusspray vaak ook een uitkomst, omdat zij door het gebruik ervan rustig doorslapen in de nacht. De neussprays zijn verkrijgbaar onder merknamen zoals Otrivin en Nasivin, maar drogisterijen hebben vaak een veel goedkoper eigen merk in de schappen staan.

De bijwerkingen van neusspray

Neusspray met xylometazoline kent één aanzienlijk risico. Door het gemak van de neussprays heeft men de kans vaak en langdurig naar het flesje te grijpen en te sprayen. Op de bijsluiters van de neussprays staat dat men het product hooguit 5 dagen achtereen moet gebruiken. Echter, doordat de neussprays zo direct verlichting geven en zo gemakkelijk te gebruiken zijn, nemen veel mensen de waarschuwing in de bijsluiter niet serieus. Men gaat langer dan vijf dagen door met sprayen, soms zelfs weken achtereen. Men merkt niet dat men juist last gekregen heeft van dé bijwerking van deze neussprays: een chronisch verstopte neus. Door het langdurig gebruik van neussprays ontstaat er namelijk steeds zwelling in de neus, totdat men weer spray gebruikt. Zo wordt men afhankelijk van de neusspray en blijft men, bij het niet gebruiken ervan, met een verstopte neus zitten. Er ontstaat dan een vicieuze cirkel, waar men niet meer uit komt als het gebruik van neusspray niet wordt gestopt. Door langdurig gebruik van neusspray kan bovendien irritatie in de neus ontstaan, die wondjes en bloedingen kan veroorzaken.

De oplossing tegen de bijwerkingen

Wanneer je inderdaad last hebt van de bovengenoemde bijwerkingen is het belangrijk om zo spoedig mogelijk te stoppen met de neusspray. Na ca. 10 dagen zal je merken dat de neus vanzelf open begint te gaan en dat de chronische verstopping langzaam verdwijnt.

Alternatieven voor neusspray met xylometazoline

  • Gebruik de neusspray alleen 's-nachts.
  • Gebruik i.p.v. neusspray met xylometazoline een zoutwateroplossing en druppel of spray dit in de neus (ook verkrijgbaar in neussprayflesjes)
  • Doorbijten en verkoudheid in een paar vervelende dagen vanzelf over laten gaan

Wanneer naar de dokter?

Wanneer je blijvend last hebt van een verstopte neus, ga dan naar de dokter. Er kan in dit geval sprake zijn van een allergie. Deze klachten zijn op te lossen door speciale neussprays tegen allergie, die niet de bijwerkingen hebben van xylometazoline.
Gerelateerde artikelen
Verstopte neus: goed slapen als je verkouden bentVerstopte neus: goed slapen als je verkouden bentWanneer je verkouden bent en last hebt van een verstopte neus, kan dit vooral ís nachts voor problemen zorgen. Hoe kun j…
Nasodren: de enige neusspray voor een bijholteontstekingNasodren: de enige neusspray voor een bijholteontstekingAls je een bijholteontsteking hebt wil je zo snel mogelijk van die afschuwelijke drukkende pijn af. Diverse neussprays k…
Verslaafd zijn aan neusspray; waarom en hoe kick je af?Het klinkt vreemd, verslaafd zijn aan neusspray, maar het komt vaker voor dan je denkt. In dit artikel alles over de ver…
De neusspray en zijn verslavingDe neusspray en zijn verslavingNeusspray voelt als een verademing voor mensen met een verstopte neus. Een neusspray kan ook een hele goede oplossing zi…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Mojpe, Pixabay

Reageer op het artikel "Verkoudheid: de werking en bijwerkingen van neussprays"

Reactie

Maarten, 19-06-2012 13:46 #1
Op mijn potje met neusspray staat: na openen 1 maand houdbaar. Wat is de reden dat dat op het flesje staat? Want de houdbaarheidsdatum is een jaar later pas verstreken. Nu snap ik wel dat het in verpakte toestand langer houdbaar is.
Maar wat gebeurt er dan met de spray?
Kan je er ziek van worden als je de spray na die maand weer gebruikt? Reactie infoteur, 19-06-2012
De reden dat dit op de verpakking staat is dat er bacteriën bij komen zodra het flesje is geopend. Bacteriën vermenigvuldigen zich in de vloeistof en na een maand kan het zijn dat er zoveel bacteriën in het flesje zitten dat dit gevaar kan opleveren voor de gezondheid.

Om er zeker van te zijn dat je er niet ziek van wordt is het inderdaad aan te raden het flesje niet meer te gebruiken en een nieuw flesje te kopen. Overigens mag je bepaalde neussprays niet langer dan 1 week gebruiken (met xylomethazoline).

Infoteur: Ceetee
Gepubliceerd: 14-01-2009
Subrubriek: Ziekten
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!