InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Preventief gebruik antibiotica op intensive care zinvol

Preventief gebruik antibiotica op intensive care zinvol

Preventief gebruik antibiotica op intensive care zinvol Onderzoek van het Universitair Medisch Centrum Utrecht heeft aangetoond dat in Nederland jaarlijks honderden doden kunnen worden voorkomen door preventief antibiotica toe te dienen aan intensivecare-patiënten. De resultaten laten tevens zien dat bij de intensivecare-patiënten geen sprake is van een toename van resistentie tegen antibiotica.

Resistentie tegen antibiotica

Artsen in Nederland zijn over het algemeen terughoudend met het toedienen van antibiotica omdat uit onderzoek overtuigend is gebleken dat overmatig antibioticagebruik resistentie tot gevolg heeft. Door overmatig antibioticagebruik kunnen bacteriën licht van gedaante wisselen. Vervolgens is het huidige aanbod aan antibiotica minder effectief bij de bestrijding van deze gemuteerde bacteriën.

Zuid-Europa

Met name in de Zuid-Europese landen is door overmatig antibioticagebruik een kwart tot de helft van de bacteriën resistent geworden tegen antibiotica. Indien overmatig antibioticagebruik niet wordt teruggedrongen, kan dit tot gevolg hebben dat over een paar jaar een eenvoudige longontsteking niet meer te bestrijden is.

Intensive care

Op de intensive care is de situatie anders. Daar liggen voornamelijk patiënten die ernstig ziek en verzwakt zijn. Ernstig zieke mensen kunnen van een bepaalde bacteriepopulatie dodelijk ziek worden. Terwijl dezelfde bacteriepopulatie bij een gezond mens geen ziekteverschijnselen veroorzaakt. Het preventief toedienen van antibiotica aan intensivecare- patiënten zorgt er dan ook voor dat verdere groei en verspreiding van bacteriën wordt voorkomen. Juist op het moment dat de verzwakte intensivecare-patiënt dat het hardst nodig heeft.

Onderzoek

Uit onderzoek van het Universitair Medisch Centrum Utrecht, verricht in dertien Nederlandse ziekenhuizen en onder 6000 intensivecare-patiënten, is gebleken dat de sterfte in de antibioticagroep geringer was dan in de controlegroep (11 tot 13 procent minder sterftegevallen). Indien alle intensivecarepatiënten in de totale onderzoeksgroep antibiotica hadden gekregen waren er ongeveer tweehonderd doden minder gevallen. Ook liggen de patiënten in de antibioticagroep korter aan de beademing, kunnen ze sneller van de intensive care af en kunnen ze sneller het ziekenhuis verlaten.

Tot slot

Uit het onderzoek is ook gebleken dat de resistentie tegen antibiotica bij de intensivecare-patiënten in de antibioticagroep niet is toegenomen. Al met al lijkt het dus zinvol dat alle ziekenhuizen in Nederland standaard een preventief antibioticaregime gaan toepassen op de intensive care.
© 2009 - 2019 Ivan, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Intensive care: intensieve zorg of patiëntenbewakingIntensive care: intensieve zorg of patiëntenbewakingIntensive care: de paiëntenbewaking. Dit is een gespecialseerde afdeling in een ziekenhuis. Op de intensive care liggen…
Het gevaar van antibiotica: resistentieHet gevaar van antibiotica: resistentieAntibiotica: het wordt door velen als een makkelijke en snelle oplossing gezien voor aandoeningen zoals een blaasontstek…
Het gevaar van resistentie voor antibioticaHet gevaar van resistentie voor antibioticaHonderden jaren terug was een simpele bacteriële infectie vaak dodelijk omdat er geen antibiotica was om de infectie mee…
Het verhaal van penicillineWie tegenwoordig een bacteriële infectie heeft, hoeft maar naar de dokter te gaan om een antibioticum voorgeschreven te…
Antibiotica: bijwerkingen, alcohol, de pil, zon, resistentieAntibiotica: bijwerkingen, alcohol, de pil, zon, resistentieEen antibioticum is een middel dat bacteriën doodt of de groei afremt. Deze wordt gebruikt wanneer er sprake is van een…
Bronnen en referenties
  • Universitair Medisch Centrum Utrecht

Reageer op het artikel "Preventief gebruik antibiotica op intensive care zinvol"

Reactie

Hikari (infoteur), 05-01-2009 13:26 #1
Hoi! Een heel duidelijk en goed te begrijpen artikel! Mijn oma heeft zelf ook op de Intensive Care gelegen en kreeg daar ook (preventief) antibiotica.

Infoteur: Ivan
Gepubliceerd: 04-01-2009
Subrubriek: Ziekten
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!