InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Zwangerschap > Diclofenac tijdens de zwangerschap

Diclofenac tijdens de zwangerschap

Diclofenac tijdens de zwangerschap Diclofenac heeft een pijnstillende, een ontstekingsremmende en een koortswerende werking en wordt dan ook veel ingezet bij pijn en ontstekingen. Veel zwangere vrouwen vragen zich af of het gebruik van diclofenac tijdens de zwangerschap veilig is. En ook na de bevalling vragen vrouwen zich af of diclofenac effect heeft op de baby via de borstvoeding. Kortom: diclofenac tijdens de zwangerschap en/of borstvoeding, is dat veilig? In dit artikel vindt u het antwoord.

Inleiding

Diclofenac is een medicijn dat wereldwijd veel gebruikt wordt als pijnstiller. Het is een prostaglandinesynthetaseremmer. Diclofenac heeft een pijnstillende, een ontstekingsremmende en een koortswerende werking en wordt dan ook veel ingezet bij pijn en ontstekingen. Daarnaast remt diclofenac de trombocytenaggregatie (samenklonteren van rode bloedcellen). Het middel heeft een aantal belangrijke en veelvoorkomende bijwerkingen. Veelvoorkomende bijwerkingen zijn hoofdpijn, duizeligheid, draaiduizeligheid, misselijkheid, braken, diarree, een verstoorde spijsvertering, buikpijn, winderigheid en verminderde eetlust. Ook vertoont diclofenac interacties met een aantal andere geneesmiddelen. Diclofenacgebruik wordt niet veilig geacht tijdens de zwangerschap en de borstvoeding.

Wanneer gebruikt u diclofenac?

Diclofenac kan onder andere gebruikt worden bij de volgende aandoeningen:
  • Reumatoïde artritis
  • Degeneratieve gewrichtsaandoeningen
  • Jichtaanvallen
  • Nier- en galsteenkoliek
  • Postoperatieve pijn
  • Menstruatiepijn
  • Hoofdpijn
  • Spierpijn
  • Acute lage rugpijn
  • Koorts en pijn bij griep
  • Keelontsteking en verkoudheid en na vaccinatie

Diclofenac tijdens de zwangerschap

Veel vrouwen vragen zich af of zij diclofenac wel of niet mogen gebruiken tijdens de zwangerschap. Uit wetenschappelijk onderzoek is gebleken dat het gebruik van diclofenac tijdens de zwangerschap schadelijk kan zijn voor het ongeboren kind.
Gebruik van diclofenac in de vroege fase van de zwangerschap geeft meer risico op miskramen, hartafwijkingen bij de foetus en gastroschisis (een aangeboren afwijking van de buikwand). Diclofenacgebruik later in de zwangerschap kan aanleiding geven tot weeënremming en verlenging van de bloedingstijd bij de moeder en tot voortijdige sluiting van de ductus arteriosus Botalli, pulmonale hypertensie, bloedstollingsstoornissen, een gestoorde nierfunctie en nierinsufficiëntie bij de foetus. Diclofenacgebruik tijdens de eerste twee trimesters van de zwangerschap wordt vanwege de schadelijke gevolgen voor de foetus dan ook streng ontraden. Tijdens het derde trimester dient het middel absoluut niet gebruikt te worden.

Diclofenac tijdens de borstvoeding

Veel vrouwen vragen zich na de geboorte van hun kind af of zij wel diclofenac mogen gebruiken tijdens het geven van borstvoeding. Uit wetenschappelijk onderzoek is gebleken dat het gebruik van diclofenac tijdens het geven van borstvoeding in zeer kleine hoeveelheden overgaat in de borstvoeding en zo het kind bereikt. Bij gebruik van 150 mg diclofenac per dag zijn de hoeveelheden die de baby bereiken zeer klein en er wordt aangenomen dat dit gebruik veilig is. Tijdens het geven van borstvoeding kan diclofenac dus worden toegepast.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Diclofenac tijdens de zwangerschap"

Reactie

Leonie, 26-11-2013 00:27 #1
Hallo
Ik ben 20 weken zwanger en heb extreme pijnen! Door nierstuwing ik ben opgenomen geweest voor 4 dagen. Ben nu thuis want ze kunnen niks meer voor me doen. Ze kunnen alleeIpijn bestrijden. en daarvoor moet ik 2x difloclinac in nemen 50 miligram per stuk.
En 8 paracetamol op een dag. En ik maak erge zorgen over de baby! Is dit schadelijk? Ik hoop snel wat te horen.

Groetjes leonie

Infoteur: Ikn280
Laatste update: 23-02-2011
Subrubriek: Zwangerschap
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!