InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Naproxen of diclofenac: wat is het verschil?

Naproxen of diclofenac: wat is het verschil?

Naproxen of diclofenac: wat is het verschil? Naproxen en diclofenac zijn beide pijnstillers die tevens een ontstekingsremmende en koortsverlagende werking hebben. De twee worden vaak in één adem genoemd wanneer men 'iets sterkers' nodig heeft dan paracetamol. Dat kan bijvoorbeeld het geval zijn bij ernstige rugpijn of het herstel na een ongeval, operatie of behandeling bij de tandarts. Toch zijn er wel enkele verschillen tussen de werking van de pijnstillers naproxen en diclofenac.

Naproxen of Diclofenac?

Gebruik van pijnstillers: iets sterkers nodig dan paracetamol

Heb je last van hoofdpijn of wat spierpijn en wil je hiervoor een pijnstiller innemen dan is paracetamol vaak de eerste keuze. Het is iets wat de meeste mensen wel bij de hand hebben en de kans op bijwerkingen is minimaal. Heb je wat sterkers nodig voor bijvoorbeeld een echt stevige rugpijn of kiespijn dan komen pijnstillers als diclofenac of naproxen in aanmerking. In hoge dosering zijn deze pijnstillers alleen op recept verkrijgbaar maar in kleine dosering zijn de gewoon zonder recept te koop bij de apotheek of drogist of via internet. Diclofenac en naproxen worden vaak in één adem genoemd maar het zijn wel degelijk twee verschillende soorten middelen met een verschillende werking. Het is daarom belangrijk goed te overwegen welke van deze pijnstillers je inneemt.

Werking naproxen

Naproxen is een ontstekingsremmende pijnstiller die tevens pijnstillend en koortsverlagend werkt. Naproxen is effectief bij pijnklachten doordat het voorkomt dat het pijnsignaal wordt doorgegeven. Gebruik ervan wordt aangeraden bij koorts-veroorzakende niet-bacteriële infecties om de koorts te verlagen. Daarnaast is het volgens de bijsluiter bij uitstek geschikt bij de volgende pijnen:
  • Pijn bij reuma en andere ontstekingen en slijtage van de gewrichten
  • Pijn en zwelling na een ongeval, operatie of ingreep bij de tandarts
  • Jicht
  • Mentruatiepijn
  • Koorts

Gebruik

Naproxen verdient de voorkeur wanneer het gaat om wat langer aanhoudende pijn. Het werkt namelijk minder snel dan diclofenac maar de pijnstillende werking duurt wel langer. Een dosering hoeft maar twee maal per dag ingenomen te worden (een dagdosis en een nachtdosis) en de maximale dagelijkse dosering is 825 mg. Naproxen is niet geschikt voor kinderen onder de 12 jaar.

Naproxen heeft een wisselwerking met andere ontstekingsremmende pijnstillers en met andere geneesmiddelen op recept. Bij bestaande aandoening of ander medicijngebruik is het daarom belangrijk de bijsluiter aandachtig door te lezen. Gebruik van naproxen mag gecombineerd worden met alcohol maar geeft dan wel een verhoogde kans op irritatie van de maag. Naproxen mag niet gebruikt worden tijdens een zwangerschap of het geven van borstvoeding. Omdat het duizelig, slap of moe kan maken moet uitgekeken worden tijdens het rijden of gebruik van machines.

Aangeraden wordt om het niet langer dan tien dagen achtereen te gebruiken. Zijn de klachten dan nog niet minder geworden dan kun je het beste contact opnemen met de huisarts. Op advies van de huisarts kun je naproxen eventueel wel langer blijven gebruiken.

Verkrijgbaarheid

Naproxen is via drogist, apotheek of webwinkel verkrijgbaar in de doseringen 220 mg, 275 mg, 500 mg en 550 mg. Naproxen is beschikbaar als tablet, filmomhulde tablet, tablet met vertraagde afgifte en zetpil. Voor hogere doseringen is een recept nodig.

Werking diclofenac

Diclofenac is een ontstekingsremmende pijnstiller die tevens pijnstillend en koortsverlagend werkt. Diclofenac remt het doorgeven van pijnsignalen en helpt zodoende bij pijnklachten. Gebruik ervan wordt aangeraden bij koorts-veroorzakende niet-bacteriële infecties om de koorts te verlagen. Het bij uitstek geschikt als pijnstillend en ontstekingsremmend middel bij artritis. Daarnaast is het geschikt bij de volgende soorten pijnen:
  • Pijn bij reuma
  • Pijn bij artrose
  • Gewrichtsontstekingen waaronder artritis
  • Gewrichtsslijtage
  • Frozen shoulder
  • Menstruatiepijn
  • Koorts, vooral indien veroorzaakt door infectie

Gebruik

Diclofenac geniet de voorkeur wanneer de behoefte aan snelle pijnverlichting bestaat. Het werkt namelijk sneller dan naproxen. De dosis moet wel sneller herhaald worden. Het moet circa om de 8 uur worden ingenomen en de maximale dagelijkse dosering is 150 mg (in uitzonderingsgevallen 200 mg).

Diclofenac heeft een wisselwerking met andere ontstekingsremmende pijnstillers en met andere geneesmiddelen op recept. Bij bestaande aandoeningen of ander medicijngebruik is het daarom belangrijk de bijsluiter aandachtig door te lezen. De lijst van middelen waarmee diclofenac een wisselwerking heeft is minder lang dan bij naproxen. Tevens verhoogt het niet de kans op het ontstaan van brandend maagzuur en verstopping van de darmen. Gebruik van diclofenac mag gecombineerd worden met alcohol maar geeft dan wel een verhoogde kans op irritatie van de maag. Diclofenac mag niet gebruikt worden tijdens een zwangerschap of het geven van borstvoeding. De kans dat diclofenac duizelig, slap of moe maakt is minder groot dan bij naproxen maar het is één van de mogelijke bijwerkingen.

Aangeraden wordt om het niet langer dan vijf dagen achtereen te gebruiken. Zijn de klachten dan nog niet minder geworden dan kun je het beste contact opnemen met de huisarts. Op advies van de huisarts kun je diclofenac eventueel wel langer blijven gebruiken.

Verkrijgbaarheid

Diclofenac is via drogist, apotheek of webwinkel verkrijgbaar in de doseringen 12,5 mg en 25 mg. Naproxen is beschikbaar als tablet, filmomhulde tablet, tablet met vertraagde afgifte en zetpil. Voor hogere doseringen is een recept nodig.

Voordelen naproxen ten opzichte van diclofenac

Naproxen heeft de volgende voordelen ten opzichte van diclofenac:
  • Het werkt langer (12 uur), hoeft minder vaak te worden ingenomen
  • Door de langere werking geeft het een verminderde kans om wakker te worden door pijnklachten
  • Mag langer aan één stuk worden gebruikt (tien dagen in plaats van vijf)

Voordelen diclofenac ten opzichte van naproxen

Diclofenac heeft de volgende voordelen ten opzichte van naproxen:
  • Het werkt sneller, biedt sneller verlichting van pijn en koorts
  • Heeft met minder andere middelen een wisselwerking en een kortere lijst van mogelijke bijwerkingen
  • Minder kans dat het duizelig, slap of moe maakt (maar wel mogelijk)
  • Pijnstiller van voorkeur bij pijn en ontsteking door artritis

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Diclofenac tijdens de zwangerschapDiclofenac tijdens de zwangerschapDiclofenac heeft een pijnstillende, een ontstekingsremmende en een koortswerende werking en wordt dan ook veel ingezet b…
Hoofdpijn: het gebruik van medicijnen tegen hoofdpijnHoofdpijn: het gebruik van medicijnen tegen hoofdpijnEr zijn verschillende vormen van hoofdpijn. Niet altijd worden er medicijnen voorgeschreven. Bij spierspanningshoofdpijn…
Diclofenac: gebruik, bijwerkingen, merknamen & neveneffectenDiclofenac: gebruik, bijwerkingen, merknamen & neveneffectenDiclofenac behoort tot de geneesmiddelengroep van de NSAID's en is een van de meest gebruikte pijnstillers. Diclofenac w…
Alles over pijnstillers en hun gebruikAlles over pijnstillers en hun gebruikPijn is er in soorten en maten, maar pijnstillers om die pijn te verzachten eveneens. Het merendeel van de Nederlandse b…
Medicijn: diclofenacMedicijn: diclofenacDiclofenac is een middel dat wordt voorgeschreven bij pijn en/of ontstekingen aan gewrichten, spieren, oog, hoofdpijn of…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Mcmurryjulie, Pixabay
  • https://www.pijnstillerinfocentrum.nl/nl/pijnstillers/
  • https://www.apotheek.nl

Reageer op het artikel "Naproxen of diclofenac: wat is het verschil?"

Reactie

J. Pathuis, 25-07-2018 19:22 #1
Goedenavond, vanmiddag ben ik bij de apotheek langs geweest om medicatie op te halen. Ik gebruik Naproxen voor reumatoïde artritis. Mij werd verteld dat ik contact moest zoeken met de poli reumatologie, de reden hier van is dat Naproxen niet meer leverbaar is. Dat betekent dat ik een vervangend medicijn moet aanvragen. Diclofinac is voor mij geen optie, zou graag willen weten wat voor vervangend medicijn te krijgen is. Mvg Jannet Pathuis

Infoteur: Dessal
Laatste update: 05-02-2019
Subrubriek: Diversen
Special: Bijwerkingen medicijnen
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!