InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Verslaving > Roken tijdens zwangerschap voor baby erg gevaarlijk

Roken tijdens zwangerschap voor baby erg gevaarlijk

Roken tijdens zwangerschap voor baby erg gevaarlijk Roken tijdens de zwangerschap leidt er toe dat baby’s vaker vroeger worden geboren dan nodig is om volgroeid te raken. Vaak zijn de kindertjes dan dus ook veel te licht. Toch roken nog steeds heel veel vrouwen stiekem wel terwijl ze hun kind dragen. Roken tijdens de zwangerschap kan echter ook andere schade opleveren voor het kind. Niet doen dus, roken tijdens de zwangerschap.

Een op de tien vrouwen rookt tijdens de zwangerschap

Een op de tien zwangere vrouwen rookt heeft onderzoek uitgewezen. Ze doen dat vaak zonder dat iemand het weet, omdat ze zich ervoor schamen en wel weten dat het niet goed is voor het ongeboren kind.

Wat gebeurt er met een baby als de moeder tijdens de zwangerschap rookt?

Onderzoek wijst steeds vaker uit dat er allerlei gevolgen zijn van roken tijdens de zwangerschap. Dit kunnen zijn:
  • Een te korte zwangerschap
  • Een onvolgroeid kind
  • Hersenschade
  • Luchtwegaandoeningen

Een veel te klein en licht kind en extreme vroeggeboorte door roken

Rokende moeders hebben een 20 tot 40 procent hoger risico op een te klein en een te licht kind. Dit is tussen een vrij hoge kans. Daarnaast is er een verhoogd risico op een extreme vroeggeboorte. Gewicht kan een kind er door eten vaak wel bij krijgen, maar een kind dat echt veel te vroeg is geboren loopt een erg groot gevaar om te overlijden omdat de organen van het kind nog niet gevormd zijn. Bij één op de drie kinderen die voor week 28 ter wereld kwam is de rokende moeder daaraan schuldig. In Nederland gaat het dan om ongeveer 220 baby’s.

Roken en zwanger: het valt niet mee

Hoewel de meeste vrouwen wel beseffen dat zij hun kind grote schade kunnen toebrengen door te roken tijdens de zwangerschap stoppen anderen hun kop in het zand. Zij denken dat het wel meevalt met de schade of vinden het wel gemakkelijk dat zo’n kind niet zoveel weegt en het baren wellicht wat gemakkelijker gaat. Maar het valt niet mee. Kinderen lopen enorme kans op schade of zelf op voortijdig overlijden. Roken is zelfs veel schadelijker dan alcoholgebruik.

Na de geboorte roken – meer kans op wiegendood

Moeders die tijdens de zwangerschap netjes stoppen met roken, maar niet kunnen wachten tot het kindje er is en meteen weer beginnen met de verslaving lopen ook nog eens kans op een kind met wiegendood. De kans op het overlijden van een kind aan wiegendood verdubbelt als een kind wordt blootgesteld aan tabaksrook.

Wat doet roken van de moeder met de ongeboren baby?

Een ongeboren kind krijgt via de placenta en de navelstreng voedsel en zuurstof van de moeder. Daar leeft het kind van. Een moeder die rookt brengt niet alleen de goede stoffen over op haar kind, maar ook giftige zaken als teer, nicotine en koolmonoxide. Nicotine vernauwt de bloedvaten, dus ook de vaten in de navelstreng. Daardoor is er minder toevoer van bloed, waarin de voedingstoffen en de zuurstof in zitten. Kortom dus minder voeding en minder zuurstof. Bovendien komt er veel meer koolmonoxide bij het kind binnen, terwijl dat zuurstof zou moeten zijn. Teer is bij volwassenen, maar ook bij ongeboren baby’s kankerverwekkend.

Roken tijdens de zwangerschap heeft dat ook grote gevolgen voor hart en nieren van ongeboren kinderen. De nieren van baby’s van moeders die rookten tijdens de zwangerschap zijn zeker de eerste twee jaar veel kleiner dan van baby’s van moeders die niet rookten. Ook hebben deze kinderen een grote kans op hart- en vaatziekten en nierproblemen.
Gerelateerde artikelen
Roken tijdens de zwangerschap, wat zijn de risico's?Roken tijdens de zwangerschap, wat zijn de risico's?Wat is het effect van roken tijdens de zwangerschap? Dat is een vraag waar veel (bijna) zwangere vrouwen het antwoord op…
Een gezonde levensstijl vóór de zwangerschapHet is zo dat veel moeders roken of alcohol gebruik opgeven in de eerste periode van de zwangerschap. Het duurt dus even…
Gewichtstoename tijdens de zwangerschapGewichtstoename tijdens de zwangerschapTijdens de zwangerschap komt iedere vrouw aan in gewicht. Maar hoeveel komt een vrouw gemiddeld aan en wat is een gezond…
Wanneer wordt een baby'tje een prematuur kindje genoemd?Wanneer wordt een baby'tje een prematuur kindje genoemd?Wanneer een baby'tje door omstandigheden te vroeg wordt geboren, wordt dit een prematuur kindje genoemd. Omdat het prema…
Roken tijdens de zwangerschapRoken tijdens de zwangerschapRoken en zwangerschap gaan vaak niet goed samen. Roken heeft een schadelijke invloed op het zwanger worden, de zwangersc…
Bronnen en referenties
  • Leeuwarder Courant
  • TNO

Reageer op het artikel "Roken tijdens zwangerschap voor baby erg gevaarlijk"

Infoteur: Singalees
Laatste update: 23-03-2013
Subrubriek: Verslaving
Special: Roken
Medische informatie…
Schrijf mee!