InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Verslaving > Zyban, stoppen met roken met Zyban

Zyban, stoppen met roken met Zyban

Zyban, stoppen met roken met Zyban Stoppen met roken. Er zijn verschillende methodes om te stoppen met roken. Met medicatie of met laser of acupunctuur, of met hulpmiddelen die nicotine bevatten. Een deel van deze methodes zijn gericht op afkicken zonder hulpmiddel (therapie) en een deel is gericht op afkicken met hulpmiddel (nicotinepleisters of medicatie). Middelen op basis van nicotine zorgen ervoor dat u nog steeds nicotine binnenkrijgt. Er zijn nu echter ook medicijnen die de trek in sigaretten doet afnemen. Zyban is een van die medicijnen. Zyban bevat geen nicotine. Medicatie om te stoppen met roken. Zyban is een van die hulpmiddelen om te stoppen met roken. De werkzame stof in Zyban is bupropion. Vanaf 1985 wordt het toegepast om te stoppen met roken. Champix is een nog nieuwe middel om te stoppen met roken.

Zyban of Champix om te stoppen met roken

Bupropion in Zyban is een middel om te ontwennen, maar ook een middel tegen depressiviteit. Een zogenaamd antidepressivum. Bupropion werkt in op stoffen in de hersenen, namelijk op de hoeveelheid dopamine en norepinefrine. Deze stoffen zijn van invloed op ons gevoel van welzijn. Ze bepalen dan ook mede onze stemming en onze emoties. U kunt Zyban via uw huisarts verkrijgen maar het wordt niet vergoed en u moet het dus zelf betalen. Een moderner middel om succesvol te stoppen met roken is Champix.

Stoppen met roken

Mensen die roken willen vrijwel allemaal graag weer stoppen. Dat blijkt helaas niet zo gemakkelijk. Rokers beseffen heel goed dat roken schadelijk is voor de gezondheid. Alles gaat eigenlijk achteruit. Rokers krijgen een zeer slechte conditie, verouderen snel, ruiken onprettig en gaan eerder dood. Daarnaast veroorzaakt roken allerlei afschuwelijke ziektes. Hartkwalen en kanker en COPD zijn daarvan bekende voorbeelden. Aan roken zitten geen voordelen, alleen maar nadelen. Als u verslaafd bent leeft u voortdurend in angst voor de afkickverschijnselen. Ondanks dat is afkicken van roken voor de meeste rokers toch een hele klus. Zodra rokers stoppen krijgen ze lichamelijke en vooral ook psychische klachten. De lichamelijke klachten zijn van relatief korte duur, de psychische klachten kunnen behoorlijk lang aanhouden en komen vaak aanvalsgewijs opzetten. Zyban, met de werkzame stof Bupropion onderdrukt die vervelende psychische ontwenningsverschijnselen. Hoe Bupropion precies werkt is niet helemaal bekend, maar dat het werkt is wel bewezen. Men gaat ervan uit dat de werkzame stof in Zyban de ontwenningsverschijnselen doet afnemen en de behoefte om te roken vermindert. Bupropion werkt vooral bij rokers die echt graag met roken willen stoppen. Het is net dat stukje ondersteuning wat het stoppen met roken een stuk eenvoudiger maakt.

Effecten stoppen met roken

Mensen die stoppen met roken zonder hulpmiddel ervaren vaak de volgende verschijnselen:
  • Rusteloos
  • Chagrijnig
  • Somber
  • Toenemende eetlust
  • Onrust
  • Slecht kunnen concentreren
  • Soms ook hoofdpijn, trillen, slapeloosheid
  • Overige

Bijverschijnselen Zyban

Zyban wordt ook wel voorgeschreven aan mensen die depressief zijn. Als u Zyban slikt duurt het enkele weken voordat u effect begint te merken. U moet van medicijnen altijd goed de voorschriften in de bijsluiter lezen. Na enkele weken is het effect goed merkbaar. Naast de positieve effecten kunnen ook bijverschijnselen optreden. De meest voorkomende bijverschijnselen van gebruik van Zyban zijn:
  • Slapeloosheid en/of opgejaagd gevoel (soms). U kunt dit vergelijken met het opgepepte gevoel wat u krijgt na het drinken van (te) veel koffie. Oplossing: neem Zyban s morgens in bij eenmaal daags gebruik. Neem het s morgens en aan het eind van de middag in bij tweemaal daags gebruik. Neem Zyban niet in vlak voordat u wilt gaan slapen.
  • Droge mond komt zelden voor. Een vervelende bijwerking. Spoel de mond regelmatig met wat water. Ook op kauwgom kauwen stimuleert de speekselklieren en kan helpen. Als u last heeft van een droge mond, verzorg uw gebit dan extra goed om gaatjes in uw gebit te voorkomen.
  • Maag- en darmklachten. Vooral in de eerste weken van de behandeling. Oplossing: neem Zyban in met wat voedsel en niet op een lege maag. Dit helpt vaak.
  • Concentratieproblemen: wazig zien en duizeligheid worden soms gemeld. In het bijzonder in de eerste weken van gebruik. U moet dan extra voorzichtig zijn met het besturen van voertuigen of werkzaamheden waarbij u kunt vallen of als u verantwoordelijkheid draagt voor machines en dergelijke. Neem geen risico.
  • Hoofdpijn, trillerigheid, zweterigheid en soms worden ook koorts gemeld.
  • Bloeddruk kan stijgen. Vooral voor mensen die al hoge bloeddruk hebben moeten de bloeddruk vaker laten controleren.
  • Het gevoel dat eten anders smaakt kan voorkomen.
  • Psychische klachten kunnen voorkomen, vooral bij mensen die in het verleden al eens dergelijke verschijnselen hadden, kunnen de verschijnselen optreden. Lees voor meer details de bijsluiter van Zyban.

Zyban, jonger dan 18 jaar

Mensen jonger dan 18 jaar wordt meestal afgeraden om Zyban te gebruiken, omdat bepaalde bijverschijnselen vaker voorkomen onder jongeren. Als u bijwerkingen van Zyban ondervindt, neem dan contact met uw huisarts voor overleg.

Nicotinepleisters en nicotinekauwgom

Pleisters met nicotineafgifte, of kauwgom waar nicotine in verwerkt zit, zijn gemaakt om mensen die stoppen met roken het afkicken draaglijker te maken. De nicotine wordt via de huid (pleister) of de slijmvliezen (kauwgom) afgegeven. Bij stoppen met roken ervaart u afkickverschijnselen die mede veroorzaakt worden door de onthouding van nicotine. Nicotinell producten ondervangen de afkickverschijnselen doordat u nog wel nicotine binnenkrijgt, maar niet meer via sigaretten. U mag Nicotinell producten niet gebruiken als u nog rookt. Lees ook altijd goed de gebruiksaanwijzing van producten die gemaakt zijn om u te helpen afkicken van roken.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Stoppen met roken met Zyban (bupropion)Stoppen met roken met Zyban (bupropion)Zyban, ook wel Zyntabac genoemd, is een hulpmiddel dat je kan helpen bij het stoppen met roken. Zyban helpt de ontwennin…
Zyban, een wonderpil of niet?mijn kijk opZyban, een wonderpil of niet?Om te stoppen met roken zijn er verschillende manieren waarop je dat kunt doen. Ik wil het in dit artikel hebben over st…
Stoppen met roken met Champix/Chantix (varenicline)Stoppen met roken met Champix/Chantix (varenicline)Circa 28% van de mensen in Nederland rookt. Aangezien roken slecht voor de gezondheid is, proberen veel mensen te stoppe…
Roken: heel slecht voor de gezondheidRoken: heel slecht voor de gezondheidOngeveer 27,9% van de mensen in Nederland rookt. Iedereen weet dat roken slecht voor je is, maar toch blijven er heel ve…
Bronnen en referenties
  • Apotheek.nl
  • www.weet.wikidot.com

Reageer op het artikel "Zyban, stoppen met roken met Zyban"

Infoteur: Kisses
Laatste update: 26-06-2015
Subrubriek: Verslaving
Special: Verslaving
Medische informatie…
Schrijf mee!