InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Verslaving > Stoppen met roken: Champix

Stoppen met roken: Champix

Stoppen met roken: Champix Roken is een ware verslaving en het vergt dan ook erg veel van je om te stoppen met roken. Niet alleen het lichamelijke maar ook het geestelijke afkicken speelt een rol. Voor veel mensen is dit het moeilijkste deel omdat ze moeten wennen aan een leven zonder sigaretten. Heden ten dage bestaan er verschillende soorten middelen met nicotine om je hierbij op weg te helpen. Maar Champix bevat helemaal geen nicotine!

Stoppen met roken zonder Champix

Er zijn verschillende manieren om te stoppen met roken. Wat voor de een werkt, werkt niet perse voor de ander. Heden ten dage bestaan er verschillende middelen op de markt die je hierbij op weg helpen. De meesten hiervan bevatten nicotine en zijn eveneens verslavend. Vaak gebeurd het dat men wel stopt met roken, maar verslaafd blijft aan het geneesmiddel.

Nicotinekauwgom

Een van die middelen is nicotinekauwgom. Hierin zit 2 tot 4 mg nicotine in die geleidelijk aan vrijkomt tijdens het kauwen.
De dosis is nog altijd lager dan de dosis die vrijkomt bij een sigaret. Om nicotine vrij te krijgen is het belangrijk om de kauwgom tussen je kiezen te steken en te kauwen als je nicotine wilt. Er is een risico dat men verslaafd raakt aan de kauwgom en niet meer aan de tabak. Dat is nog altijd gezonder, maar niet de bedoeling. Bij het kauwen mag het speeksel niet ingeslikt worden omdat dit maag - en darmklachten kan geven. Het is afgeraden om nicotinekauwgom te gebruiken tijdens de zwangerschap en borstvoedingsperiode.

Nicotinepleisters

Bij nicotinepleisters krijg je een langzame hoeveelheid nicotine in het bloed. De dosis bedraagt evenveel als een pakje sigaretten per dag. De pleister is gedurende 24uur werkzaam(na 6uur verminderd de werking aanzienlijk) en moet dan vervangen worden door een nieuwe. Het is erg belangrijk om volledig van de sigaretten af te blijven omdat een combinatie hiervan kan resulteren in een overdosis nicotine met mogelijk dodelijke gevolgen. De huisarts bepaald samen met jou welke dosis nodig is en hoelang je deze pleisters moet gebruiken. De pleisters doen de lichamelijke afhankelijkheid verdwijnen maar er is nog steeds een psychische verslaving aanwezig welke zelf door de persoon moet aangepakt worden, al dan niet met professionele hulp. Ook hier geldt dat je de pleisters best niet gebruikt tijdens de zwangerschap en borstvoedingsperiode omdat deze van invloed kunnen hebben op de baby.

Cold Turkey

Een andere methode is de Cold Turkey methode, hierbij stop je in één keer zonder hulpmiddelen. Het is vanzelfsprekend dat deze methode het moeilijkste is, omdat je dan geconfronteerd wordt met zowel de lichamelijke als de psychische ontwenningsverschijnselen. De eerste dagen zijn het zwaarst omdat het lichaam naar nicotine verlangt. Naarmate je langer gestopt bent, verdwijnen deze ontwenningsverschijnselen. De geestelijke ontwenning kan nog lang nazinderen en is het moeilijkste deel van de stoppoging.

Andere methoden

Er zijn nog andere manieren om te stoppen met roken. Sommigen zijn vrij recent, anderen zijn weer achterhaald:
  • acupunctuur
  • laser
  • elektrische sigaretten

Stoppen met Champix

Champix is een vrij nieuw geneesmiddel dat helpt om te stoppen met roken. Het effect op de hersenen is ongeveer hetzelfde als wat er gebeurd tijdens het roken. Het verschil is dat er in Champix geen nicotine zit. Champix bestaat sinds 2006 op de Europese markt en wordt ook wel verkocht onder de naam 'Chantix'.

Men begint eerst met een startdosis van 0,5mg tot 1mg waarin men tijd krijgt om te stoppen. Je mag dus verder roken terwijl je de Champix neemt. Al vanaf de startdosis zal je merken dat de zin naar een sigaret afneemt en de smaak steeds viezer wordt.
Op die manier zal je minder snel geneigd zijn om te roken omdat je er niet meer van geniet en het zelfs vies vindt.
Na de startdosis kan je een vervolgbehandeling krijgen waar je tweemaal daags 1 mg neemt. Dit vergroot de kans op een succesvolle stoppoging.

Mogelijke bijwerkingen met Champix

Champix kent een aantal mogelijke bijwerkingen: winderigheid, misselijkheid, braken, hoofdpijn, ...
Er zijn geen gegevens bekend over de bijwerkingen tijdens een zwangerschap op de ongeboren foetus. Om die reden wordt Champix afgeraden tijdens de zwangerschap en de borstvoedingsperiode. Dit geldt ook voor jongeren jonger dan 18 jaar.
Gerelateerde artikelen
Champix om te stoppen met roken, uitlegChampix om te stoppen met roken, uitlegZyban en Champix zijn medicijnen om te stoppen met roken. Stoppen met roken met Champix, hoe gaat dat? Champix (in Ameri…
Stoppen met roken met Champix/Chantix (varenicline)Stoppen met roken met Champix/Chantix (varenicline)Circa 28% van de mensen in Nederland rookt. Aangezien roken slecht voor de gezondheid is, proberen veel mensen te stoppe…
Tips en redenen om te stoppen met rokenTips en redenen om te stoppen met rokenRoken is een ongezonde en dure gewoonte, maar stoppen is niet altijd eenvoudig. Aangezien roken steeds duurder wordt en…
Bronnen en referenties
  • http://www.eenrookvrijleven.nl/page/1114/nicotinekauwgom-werking-nicotine-kauwgom.html
  • http://www.verloskundigenwestfriesland.nl/stoppen_met_roken.htm
  • http://www.ikstop.nl/stopmethoden/nicotinepleisters.html
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Varenicline

Reageer op het artikel "Stoppen met roken: Champix"

Infoteur: Armaris
Laatste update: 11-12-2011
Subrubriek: Verslaving
Medische informatie…
Schrijf mee!