InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Verslaving > Tips en redenen om te stoppen met roken

Tips en redenen om te stoppen met roken

Tips en redenen om te stoppen met roken Roken is een ongezonde en dure gewoonte, maar stoppen is niet altijd eenvoudig. Aangezien roken steeds duurder wordt en er steeds meer mensen ziek van worden is het verstandig om te stoppen. In dit artikel vertel ik hoe het eenvoudig is om te stoppen met roken. Geef je gezondheid een boost door deze tips om te stoppen met roken te volgen.

Verslaving

In sigaretten zit nicotine, een verslavende stof die er voor zorgt dat roken een deel wordt van uw leven. Na een aantal sigaretten kan u geestelijk en lichamelijk verslaafd raken aan roken. Doordat nicotine een verslavende stof is, is het moeilijk om te stoppen. Het lichaam is namelijk aan de stof gewend en heeft het min of meer nodig.

Redenen om te stoppen met roken

Dat roken ongezond is weet iedereen, het wordt duidelijk aangegeven op sigaretten verpakkingen en veroorzaakt vaak long- en vaatziekten. Ook is het natuurlijk niet fijn om ergens afhankelijk van te zijn. Vooral niet als het duur is. Roken kan er ook voor zorgen dat uw huid er verouderd uit gaat zien en ook vervroegd kwaliteit gaat verliezen, zelfs de gezondheid van u haar kan beïnvloed worden door het roken van sigaretten.

De trek in een sigaret kan overal vandaan komen. Het kan doordat u lichaam Nicotine nodig heeft maar ook omdat u mensen om u heen ziet roken of het een gewoonte is geworden. Het komt ook vaak voor dat iemand verslaafd raakt aan de ademhaling die u beoefent als u een sigaret aan het roken bent.

Als u stopt met roken zult u snel merken dat u veel geld bespaart. U kunt toch beter een week langer op vakantie gaan van dat geld?

Gevolgen van stoppen met roken

Tijdens het stoppen met roken kunnen er een aantal lichamelijke en geestelijke reacties optreden. Zo kunt u hoofd- en keelpijn krijgen en snel geïrriteerd raken. Dit is het gevolg van het afnemen van de verslaving. Ook wordt het lichaam schoongemaakt van binnen, dit kan tot 7 jaar duren.

Ook zult u merken dat uw gezondheid al snel verbeterd. Dit komt doordat het zuurstof gehalte weer stijgt. Tijdens het roken van een sigaret neemt het bloed namelijk veel nicotine op en heeft u dus minder zuurstof over.

Bespaar veel geld

U kunt veel geld besparen door te stoppen met roken. Aangezien de accijns over tabak blijft toenemen zullen sigaretten elke keer weer duurder worden. Als u één pakje sigaretten per dag rookt bespaart u al gauw €140,- per maand, dat is €1680,- per jaar. Daar kunt u bijvoorbeeld van op vakantie gaan of sparen voor later!

Tips om te stoppen met roken

  • Zorg dat er in uw huis geen rooklucht hangt. Zintuigen vangen die lucht namelijk op en prikkelen zo uw verslaving.
  • Koop geen sigaretten en gooi de sigaretten die u nog in uw bezit heeft weg, zo kan u als u een sigaret wilt opsteken dit niet doen.
  • Laat gasten of medebewoners van uw woning niet roken in de woning, ook niet in de keuken. De lucht verspreid zich namelijk eenvoudig.
  • Zorg voor een “vervanging”: veel mensen willen in plaats van een sigaret iets anders vasthouden of in hun mond hebben. Lolly’s zijn een lekkere en betere tijdelijke vervanging totdat de drang naar nicotine helemaal is afgenomen.
  • Vraag aan kennissen ook met u te stoppen of niet binnen te roken als u daar komt. Kennissen en vrienden hebben vaak invloed op uw gedrag en kunnen er dus voor zorgen dat u alsnog, ondanks dat u wilt stoppen, een sigaret opsteekt.
  • Vertrouw in jezelf: in de meeste gevallen zeggen mensen bij voorbaat al dat zij niet kunnen stoppen met roken. Iedereen kan stoppen met roken zolang zij er zelf in geloven. Het is belangrijk dat u zelfrespect heeft tijdens het stoppen. Dit vereenvoudigt het voor een groot deel.
  • Zelf ben ik er geen voorstander van maar er is ook nicotine houdende kauwgom die u stapsgewijs kunnen helpen met het stoppen. Deze zijn net als sigaretten behoorlijk prijzig, ik heb ze niet gebruikt.
  • Eet zodra er een neiging is naar een sigaret een stuk fruit.
  • Praat en denk niet te veel na over roken. Hoe meer u er mee bezig bent hoe groter de verleiding wordt.

Raadpleeg een arts als het stoppen maar niet wilt lukken

Uw huisarts weet wat moeilijk is bij het stoppen en kan u ondersteunen. Uw huisarts weet ook welke middelen er zijn om te stoppen. Hij of zij kan u ook een medicatie voorschrijven, deze worden door sommige verzekeraars vergoed. Ook zijn er speciale artsen die allerlei technieken weten om u van het roken af te houden.

Succes met het stoppen!
© 2011 - 2019 Stanley, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Stoppen met roken met nicotinekauwgomStoppen met roken met nicotinekauwgomStoppen met roken, velen zetten het ieder jaarweer bovenaan het lijstje van goede voornemens. Stoppen met roken kan echt…
Roken, nicotine en tabakRoken, nicotine en tabakRoken; steeds minder mensen doen het, maar er is nog steeds een groot deel van de bevolking die graag met regelmaat een…

Reageer op het artikel "Tips en redenen om te stoppen met roken"

Reactie

Nburger, 27-09-2011 01:38 #1
Mensen reageren niet eenduidig op nicotine. Sommigen worden nooit verslaafd, anderen worden ziek als ze stoppen. Symptomen die nooit over gaan en helaas weet ik waarover ik praat. Rotzooi.

Door de overheid wordt helemaal niets ondernomen om roken tegen te gaan. 16 jaar is nog steeds de minimumleeftijd, een zeer gevaarlijke leeftijd. Producenten wordt niets in de weg gelegd om produkten chemisch te optimaliseren voor het meest verslavende effect. Tabak is overal te koop en er is geen ontkomen aan. Beginners worden verleid tot impulsaankopen, stoppers worden verleid om toch maar een pakje te kopen. Je ruikt en ziet het spul bij zowat elke kassa.

De enige maatregelen die genomen worden zijn bedoeld om brave Hendrik te spelen en geld te incasseren. Accijnzen, boetes en misschien zelfs belangen in de pharmaceutische industrie. Het lijkt in ieder geval nergens op, al zal de niet-rokende meerderheid totaal geen probleem zien. Maar dat wil niet zeggen dat er geen probleem is. Een probleem dat doelbewust kunstmatig in stand wordt gehouden. Heel kwalijk om jongeren stiekum te stimuleren om ze vervolgens zo lang mogelijk een poot uit te draaien, ten koste van hun gezondheid.

Als roker vind ik dat het tijd wordt dat de overheid écht maatregelen gaat nemen. Leeftijd sowieso van 16 naar 18. Reguleren van het produktieproces mbt verslavingsoptimalisatie. Sterk terugdringen van het aantal verkooppunten. Keuze voor veel kleinere verpakkingen. En verder stoppen met hypocriet doen. Tabak moet op termijn verdwijnen, mensen die willen stoppen moet je steunen, maar het financiele getreiter van mensen die 100% afhankelijk zijn tenzij ze als wrak door het leven willen begin ik zat te worden. Het feit dat heroine duur is wil niet zeggen dat er geen verslaafden zijn. Wel mag je ervanuit gaan dat het aantal heroineverslaafden een stuk hoger zou liggen als het overal te koop was, optimaal verslavend, enzovoorts. Precies als nicotineprodukten nu.

Met een goed en eerlijk beleid hoef je geen mensen te treiteren en kunnen stoppen-met-roken-sites uiteindelijk offline als de laatste roker gestorven is. Met het graaibeleid nu zal dat nog zeker 80 jaar duren vrees ik. Zie hier het effect van het "antirook"-beleid van de overheid: % beginnende rokers al decennia nagenoeg constant: http://www.nationaalkompas.nl/gezondheidsdeterminanten/leefstijl/roken/trend/

Infoteur: Stanley
Laatste update: 20-06-2015
Subrubriek: Verslaving
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!