InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Verslaving > Roken en je gezondheid

Roken en je gezondheid

Roken en je gezondheid In de Westerse wereld is in ongeveer in 20% van de gevallen van overlijden roken de doodsoorzaak. Maar ondanks deze aantallen blijven rokers roken en stellen ze hun leven op de proef, meestal omdat ze verslaafd zijn aan de effecten van de nicotine in de tabak. Om van deze verslaving af te raken moet je goed gemotiveerd zijn en over een grote wilskracht beschikken. Stoppen met roken, het zou op het gebied van je gezondheid de belangrijkste beslissing in je leven kunnen zijn. Wetenschappelijke studies hebben aangetoond dat roken een groot aantal effecten heeft op het lichaam, waarvan de meeste schadelijk. Daarnaast zijn er ook bewijzen geleverd dat passief roken, ook mel mee roken genoemd, de kans op ziektes verhoogd.

Schade door roken

  • Hart en vaatsysteem- Roken wakkert de ontwikkeling aan van atherosclerose ( ook wel atherose) aan, dikke stolsels in de aderen in het lichaam. Zulke stolsels verhogen de kans op een hartaanval of een beroerte. Roken verhoogd de bloeddruk en door de stimulatie van de adrenaline productie kan dit hartritme stoornissen veroorzaken. Rokers hebben een verhoogde kans op het ontstaan van bloedstolsels (trombose), dit kan fataal zijn indien deze stolsels losbreken en in de longen of de hersenen terecht komen.
  • Ademshalingsorganen- Giftige stoffen in sigarettenrook zijn verantwoordelijk voor de vernietiging van de verdedigingslinies van het ademshalingsstelsel. Hierdoor wordt het eenvoudiger voor ziektekiemen om de ademshalingsorganen binnen te dringen en een ontsteking te veroorzaken. Daarnaast is een verhoogde kans op het ontwikkelen van astma. Langdurig roken lopen het risico hun longen te vernietigen, dit staat bekend onder de naam C(hronic) O(bstructive) P(ulmonary) D(isease). Roken is de directe oorzaak van 80% van alle longkanker gevallen.
  • Spijsvertering- Nicotine werkt op verschillende manieren via de bloedstroom in op het spijsverteringssysteem. Roken verhoogt de kans op kanker van de slokdarm, de maag en de dikke darm. Het veroorzaakt teven maagontstekingen en maagzweren.
  • Urinewegen- Kankerverwekkende stoffen welke via tabaksrook het lichaam binnenkomen verplaatsen zich via de longen en de bloedbanen en veroorzaken kanker in andere organen zoals bijvoorbeeld de blaas.
  • Oren, neus en keel- De honderden schadelijke chemische verbindingen in tabaksrook zorgen voor de meeste gevallen van keel en strottehoofdkanker.
  • Huid- Roken draagt bij aan een snellere veroudering van de huid omdat, behalve allerlei ongunstige effecten, roken de hoeveelheid zuurstof , welke nodig is om de huid gezond te houden, verminderd.
  • Zwangerschap- Roken tijdens de zwangerschap is gevaarlijk omdat het gewicht van de baby achter blijft bij de normale ontwikkeling en de kans op complicaties toneemt. Kinderen van ouders die roken hebben een verhoogde kans op astma.

Hoe te stoppen

Als je besloten hebt om te stoppen met roken, maak dan een plan voor jezelf en vertel de mensen om je heen dat je gaat stoppen en vraag hen je te steunen. Probeer enige van de volgende tips om voorgoed met roken te stoppen.
  • Maak een lijst met alle voordelen van het stoppen met roken en bevestig deze aan de koelkast of een andere prominente plaats.
  • Houdt laag caloriese snacks onder handbereik om te nemen als je de aandrang voelt om een sigaret op te steken.
  • Start de dag met een glas vers geperste sinaasappelsap. Dat smaakt niet alleen erg lekker, het zorgt er ook voor dat de nicotine sneller uit je lichaam verdwijnt.
  • Maak een berekening hoeveel geld je bespaart per week door niet te roken, reken vervolgens uit hoevvel je rest van het jaar nog gaat besparen.
  • Verlaag je cafeine gebruik. Onderzoek heeft aangetoond dat door het gebruik van cafeine de behoeft aan nicotine kan doen toenemen. dus drink minder koffie en thee.
  • Gebruik je wilskracht om de behoefte aan sigaretten uit de weg te gaan. Een paar trekjes kunnen funest zijn. Indien het je niet lukt, raak dan niet wanhopig, veel ex-rokers is het ook niet in één keer gelukt, en slechts bij de tweede of derde poging met stoppen hadden zij succes.
Gerelateerde artikelen
Verslaafd aan sigarettenVerslaafd aan sigarettenSigarettenverslaving is een vorm van drugsverslaving. In sigaretten zit immers nicotine. Nicotine is een soort drugs. Ve…

Reageer op het artikel "Roken en je gezondheid"

Infoteur: Costaric
Gepubliceerd: 03-01-2010
Subrubriek: Verslaving
Medische informatie…
Schrijf mee!