InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Verslaving > Verstandig drankgebruik

Verstandig drankgebruik

Verstandig drankgebruik Alcohol wordt wereldwijd gebruikt op allerlei feestelijke en sociale gebeurtenissen. Het geeft een ontspannen effect en vult de smaak aan bij veel soorten voedsel, maar het kan ook aanzienlijke lichamelijke, psychologische en sociale problemen geven. Een gematigd alcoholgebruik geeft misschien bescherming tegen hartziekten, maar buitensporig drankgebruik of het aanhoudend gebruik van grote hoeveelheden drank kan leiden tot vernietiging van de lever en verkort de levensverwachting. Als je alcohol drinkt, dan wordt slechts een klein deel geabsorbeerd door de maag maar het grootste deel komt in de bloedsomloop via de dunne darm. Hiervandaan gaat het naar de lever, wiens taak het is om het bloed te ontgiften en dus het grootste deel van de alcohol afbreekt. Het overschot van de alcohol zet zijn reis door het lichaam voort om verschillende organen aan te doen.

Korte termijn effecten

In het begin onderdukt alcohol het centrale zenuwstelsel, met als gevolg dat er een gevoel van welbehagen en vertrouwen ontstaat, het verzwakt het beoordelingsvermogen en de denkprocessen. De huid wordt roder omdat de bloedvaten zich verwijden. Alcohol heeft tevens een afdrijvend effect en dus zal de urineproductie toenemen. Zwaarder drinken kan extra effecten resorteren op het centrale zenuwstelsel wat zich kan openbaren in onduidelijk praten, geheugenverlies, gebrek aan coórdinatie, verlies van controle over lichaamsbewegingen, en agressief of a-sociaal gedrag.

Lange termijn effecten

Indien alcohol overmatig wordt gebruikt gedurende langere periodes dan zijn er een aantal schadelijke bijwerkingen en sociale consequenties. De lichamelijke effecten kunnen zijn:
  • Schade aan de lever.
  • Hartspier beschadiging.
  • Impotentie.
  • Verminderde vruchtbaarheid.
  • Hersen beschadigingen.
  • Verhoogde kans op mond,- keel,- en slokdarmkanker.
  • Ontsteking van de alvleesklier.

Naast lichamelijke consequenties heeft alcoholisme verregaande psychosociale gevolgen zoals:
  • Verlies van werk.
  • Echtscheiding.
  • Verlies van familie en vrienden.

Voordelen van drankgebruik

Gematigd alcoholgebruik schijnt een heilzame werking te hebben op de bloedsomloop en onderzoek heeft aangetoond dat het ook beschermende effecten heeft voor het hart. Er is wetenschappelijk onderzoek gedaan naar meerdere soorten alcohol, en gebleken is dat met name rode wijn belangrijke hartbeschermende eigenschappen bezit.

Wanneer drinken een probleem wordt

Als zich één van de volgende situaties voordoet, dan kan dat een indicatie zijn voor een (potentieel) alcoholprobleem:
  • Regelmatige perioden van excessief gebruik.
  • Niet kunnen stoppen na te zijn begonnen met drinken.
  • Werkverzuim vanwege katers.
  • ´s Morgens vroeg drinken.
  • Niet meer weten wat er de vorige dag is gebeurt.
  • Commentaar van vrienden op je drinkgedrag.
  • Jezelf of iemand anders verwonden als gevolg van alcohol gebruik.

Als je een alcohol probleem hebt, zoek dan hulp. In eerste instantie kun je je tot je huisarts wenden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Verstandig drankgebruik"

Infoteur: Costaric
Laatste update: 14-01-2010
Subrubriek: Verslaving
Medische informatie…
Schrijf mee!