InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Verslaving > Hoe ontstaan gokschulden?

Hoe ontstaan gokschulden?

Hoe ontstaan gokschulden? Het aantal gokverslaafden in Nederland is moeilijk in te schatten. De meeste gokverslaafden zoeken namelijk geen hulp en proberen het zelf op te lossen. Vaak zijn ze wel eerlijk over het feit dat ze schulden hebben, maar niet over het ontstaan ervan. Naast drank- en drugsverslaving is gokverslaving een opkomend probleem in Nederland. De laatste jaren proberen ze het aantal verslaafden terug te dringen door de mogelijkheid om te kunnen gokken verder te beperken. Vroeger stond er in iedere snackbar een gokautomaat, maar dat is al niet meer het geval. De overheid heeft maatregelen getroffen om de verslaving tegen te gaan, maar echt te stoppen is het niet. Besluiten om bepaalde vormen van gokken te verbieden zal er voor zorgen dat er meer gegokt gaat worden in de illegaliteit. Ook het verder ontmoedigen door beperkingen op te werpen kan illegaliteit aanmoedigen.

Wat is gokverslaving?

Dit is een vorm van geestelijke verslaving. De verslaafde krijgt geen of nauwelijks lichamelijke afkickverschijnselen bij het proberen te stoppen, maar de geestelijke afkickverschijnselen blijken zwaar te zijn. Het zijn vooral mannen tussen de 16 en 35 jaar die niet helemaal tevreden zijn met hun leven. Door te gaan gokken kunnen ze hun problemen even uit hun gedachten zetten. Door geld te winnen krijgen ze een zeer intensief geluksgevoel. Bij verlies krijgen ze juist een drive om het verloren geld terug te winnen. Op het moment dat ze aan het gokken zijn kunnen ze de wereld aan.

Wanneer gaat het gokken een probleem worden?

Iemand die een keer een euro in een gokautomaat gooit of die maandelijks een staatslot koopt, is uiteraard nog geen gokverslaafde. Het gokken gaat een probleem worden zodra het iemands leven gaat bepalen. Alle verslaafden beginnen met een euro waarmee ze bijvoorbeeld een bedrag van 40 weten te winnen. Het gaat een probleem worden zodra er meer geld aan wordt uitgegeven dan dat iemand kan missen. Indien dit meerdere keren gebeurt kan er al sprake zijn van een verslaving.

Hoe ontstaan gokschulden?

Door steeds het beschikbare geld te vergokken, ontstaat er een situatie dat er onvoldoende geld over blijft om van te kunnen leven. Zodra er grote achterstanden in het betalen van de vaste lasten, ontstaan er schulden. Echte gokschulden ontstaan doordat de verslaafde geld gaat lenen om zijn verslaving te kunnen bekostigen. De meeste gokschulden zullen uitstaan bij vrienden en familie. De verslaafden worden steeds gedrevener in het bedenken van leugens om geld los te peuteren. Hierbij hebben ze ook echt de intentie om het geld terug te betalen. Dit denken zij te kunnen doen met de winsten die ze met het geld gaan realiseren door te gaan gokken. In hun achterhoofd weten ze best dat het heel waarschijnlijk is dat ze ook dit geld verliezen, maar de geestelijke aandrang blijkt toch vaak te overwinnen.

Hoe gokschulden verhelpen?

Hoe gokschulden voorkomen kunnen worden zal iedereen duidelijk zijn. De verslaafde zal in ieder geval zich zelf moeten dwingen om te stoppen met gokken. Helaas klinkt dit eenvoudig, maar is het in de werkelijkheid moeilijk. Opgebouwde gokschulden zijn ook pas tegen te gaan op het moment dat de verslaafde de duidelijke wil heeft om te strijden tegen zijn verslaving. Dit is een moeilijk traject die moeilijk alleen af te leggen is. Er zijn tegenwoordig voldoende hulpinstanties waar verslaafden zich tot kunnen wenden. In enkele gevallen worden de kosten gedragen door de zorgverzekeraar.
© 2009 - 2019 Esmee, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Wanneer gokverslaafd?Wanneer gokverslaafd?Verslavingen zijn een groot probleem in onze samenleving. Gokverslaving is één van de meest onderschatte verslavingen.
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Domas, Pixabay

Reageer op het artikel "Hoe ontstaan gokschulden?"

Infoteur: Esmee
Gepubliceerd: 24-12-2009
Subrubriek: Verslaving
Medische informatie…
Schrijf mee!